• maalle

Foglossning?

Har sedan ca en vecka tillbaka haft ont i höfterna, det började lite diffust vid en promenad på ca 20 min. Har sen dess blivit värre, har nu ont i hela bäckenet både fram och bak samt ont i nedre delen av magen av all ansträngning. 

Är för nuvarande sjukskriven på heltid för grav. illamående/kräkningar och har med andra ord knappt rört på mig. Är sjukskriven i 3 veckor till men illamående har blivit mycket bättre nu. Min bm ringde mig idag av annan anledning och nämnde detta för henne, hennes reaktion var "nej inte redan". Är bara i V.12 nu... 13 på söndag.

Hur hade ni gjort, börjat jobba så fort illamående är bra eller ska jag vara hemma för att se hur det blir med smärtan? Är andra grav men första slutade i MA i v.8 så har noll koll på detta... Sambon tror att det beror på att jag legat lite för mycket senaste veckorna så känner inte så bra stöd därifrån.

• Svar på tråden Foglossning?
  • Ca_rr_o87
    maalle skrev 2015-01-23 14:50:33 följande:

Har sedan ca en vecka tillbaka haft ont i höfterna, det började lite diffust vid en promenad på ca 20 min. Har sen dess blivit värre, har nu ont i hela bäckenet både fram och bak samt ont i nedre delen av magen av all ansträngning. 

Är för nuvarande sjukskriven på heltid för grav. illamående/kräkningar och har med andra ord knappt rört på mig. Är sjukskriven i 3 veckor till men illamående har blivit mycket bättre nu. Min bm ringde mig idag av annan anledning och nämnde detta för henne, hennes reaktion var "nej inte redan". Är bara i V.12 nu... 13 på söndag.

Hur hade ni gjort, börjat jobba så fort illamående är bra eller ska jag vara hemma för att se hur det blir med smärtan? Är andra grav men första slutade i MA i v.8 så har noll koll på detta... Sambon tror att det beror på att jag legat lite för mycket senaste veckorna så känner inte så bra stöd därifrån.

Nä, usch för foglossning. Har det oxå, är sjukskriven för min är dock i v 28( 29 på måndag) gör så ont o känns som man är typ 90 år. Jag jobbade rätt länge med min fick den i v 20 typ.. Så blev sjukskriven i v 26. Så prova o jobba sen så känner du själv. Blir tyvärr inte bättre när du börjar bli tjockare o tyngre.

Grattis till bebis
  • liba84

Har/hade foglossning från v10. Be o få komma till sjukgymnast, som ställer diagnos. Sedan kontakt med läkare på MVC, som tittar på SG bedömning och bestämmer ev sjukskrivning.

• kaeg

Om du inte redan har det så skaffa avlastande bäckenbälte, hjälper en del! Finns massor av bra att läsa om foglossning och går du till sjukgymnast så får du rörelser och restriktioner som kan göra att det inte förvärras kraftigt, om du har tur. Ha med sambon på samtalen så han också förstår allvaret och så personalen kan ge honomdirektiv och tips hur han ska hjälpa dig! Tex att dammsuga, gå i trappor, stå och klä på sig m.m. är sådant som helt ska undvikas!

Försök återgå till jobbet efter illamåendet, men det kan vara möjligt att du senare sjukskrivs för foglossning... Men det kan också vara tillfälligt och om du kämpar på med att följa restriktionerna kanske du kan jobba på.

när bebisen sedan är fixerad kan det bli bättre ibland då barnet fuller ut och stabiliserar bäckenet.

Svar på tråden Foglossning?