• Ewald01

Hur göra med barn under 5 år?

Hej!

Så långt att jag förstår kan föräldrarna vara föräldrarlediga under max. 1,5 år.

http://www.babyhjalp.se/ledighet

Sen kan man även dela på föräldrarledigheten. Man har även rätt att vara ledig för att delta i föräldrarutbildning.

Jag skulle helst vilja tillbringa så mycket tid som möjligt med mitt barn. Helst upp tills att barnet är 5 år gammal. Sen börjar barnet väl på dagis eller förskola och när barnet är 6 år gammal går det ju i skolan. (Rätta mig gärna om det fungerar annorlunda i Sverige!!)

Jag skulle helst vilja vara med barnet själv de första åren och sen finns det kanske en morfar eller en mormor som vill ta hand om barnet - bara när pappan inte kan t.ex.

Men hur skulle ni helst vilja göra? Berätta och motivera gärna!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur göra med barn under 5 år?
  • Maddi

Man kan vara ledig längre än 1,5 år. De beror ju både på om arbetsgivaren tillåter längre och hur det ser ut ekonomiskt.

• Penida

Du eller ni kan vara föräldralediga längre, det beror på hur du/ni använder dagarna. Bor du och barnets andra förälder tillsammans?
    Vi ville ha våra barn hemma i 2-3 år innan de började på förskola, jag och barnets andra förälder delade i stort sett lika på ledigheten tills dess.

Avskyr CIO-metoder
  • Flickan och kråkan

Vi vill helst ha barnen hemma tills de är runt 3. Därefter tycker vi att förskola med korta dagar är ett bra alternativ. Det går att lösa om man sparar sina föräldradagar taktiskt. Så länge man har föräldrapenning att ta ut så har man rätt att vara hemma på heltid. I 1,5 år får man vara hemma oavsett om man tar ut FP eller inte.

• pigglet

Vi har haft barnen hemma helt tills de varit ca 4 år, sedan 15 timmar/vecka på förskola eftersom det inte funnits så väldigt många äldre barn hemma som man kan träffa.

Vi tog inte ut några dagar alls första året för varje barn, och så fick vi 3 barn så de har liksom haft nytta av varandras dagar. Sammanlagt var någon av oss hemma varje dag under 8 år, sedan har vi pusslat med jobb, flex, semesterdagar, komp, studier på distans, föräldradagar. Så fast äldsta barnet nu är 12,5 år har de aldrig gått på fritids, det är alltid någon förälder hemma på morgonen och från ca 14.

Man får sätta sig in ordentligt i reglerna, försöka maxa pengarna samtidigt som man tar så få dagar som möjligt av föräldrapenningen. Och pussla. Och i perioder kanske ta av sparade pengar.

• HallonSorbet

Jag var hemma med mitt barn till strax innan barnets fyraårsdag.

Barnet går i allmän förskola, dvs 15 timmar i veckan. Barnet kommer att få fortsätta att gå i allmän förskola tills vidare. Möjligtvis att jag utökar förskoletiden under det sista lekåret, så att barnet vänjer sig så smått med att gå 5 dagar i veckan istället för 3 dagar.

Jag skulle inte rekommendera någon att sätta sitt barn på förskola innan 3-års ålder. Mellan 3 och 4-års ålder är en perfekt tid att börja på förskola, förutsatt att dagarna kan hållas relativt korta.

Jag skulle dock inte heller rekommendera någon att hålla sitt barn hemma från förskolan helt och hållet, då jag tror att man i och med det gör barnet en björntjänst genom att inte låta barnet vänja sig vid tempot och attityden som råder i en barngrupp. Det kan bli tufft för ett barn att börja i skolan och där vara tvungen att dels lära sig vara en del av en stor barngrupp, samtidigt som barnet ska lära sig läsa, skriva och räkna.

Förskola i MINST ett lekår (max två lekår) är att rekommendera innan "allvaret" börjar (dvs skolan och skolplikten).

• Ewald01
    Penida skrev 2015-01-23 18:59:18 följande:

Du eller ni kan vara föräldralediga längre, det beror på hur du/ni använder dagarna. Bor du och barnets andra förälder tillsammans?
    Vi ville ha våra barn hemma i 2-3 år innan de började på förskola, jag och barnets andra förälder delade i stort sett lika på ledigheten tills dess.

Jag har (tyvärr) ännu Inga barn i nuläget.

Vad gäller om föräldrarna inte bor tillsammans?

Skulle helst vilja ha barnen hemma tills de är 5 år gamla. Roligt att lära barnen saker och leka med dem osv. ... Glad
  • Ewald01
    HallonSorbet skrev 2015-01-24 10:02:23 följande:

Jag var hemma med mitt barn till strax innan barnets fyraårsdag.

Barnet går i allmän förskola, dvs 15 timmar i veckan. Barnet kommer att få fortsätta att gå i allmän förskola tills vidare. Möjligtvis att jag utökar förskoletiden under det sista lekåret, så att barnet vänjer sig så smått med att gå 5 dagar i veckan istället för 3 dagar.

Jag skulle inte rekommendera någon att sätta sitt barn på förskola innan 3-års ålder. Mellan 3 och 4-års ålder är en perfekt tid att börja på förskola, förutsatt att dagarna kan hållas relativt korta.

Jag skulle dock inte heller rekommendera någon att hålla sitt barn hemma från förskolan helt och hållet, då jag tror att man i och med det gör barnet en björntjänst genom att inte låta barnet vänja sig vid tempot och attityden som råder i en barngrupp. Det kan bli tufft för ett barn att börja i skolan och där vara tvungen att dels lära sig vara en del av en stor barngrupp, samtidigt som barnet ska lära sig läsa, skriva och räkna.

Förskola i MINST ett lekår (max två lekår) är att rekommendera innan "allvaret" börjar (dvs skolan och skolplikten).

"Allvaret" börjar ju när barnet är 6 år gammal.

Nja, att ha ett lekår kann vara okej.

Men samtidigt kan man ju leta efter lekkamrater i omgivningen. Bjuda hem andra barn på helgerna osv. .... jag kunde redan viss bokstäven osv. när jag började skolan. Det var min mamma som jag har lärt mig lite innan Flört
  • HallonSorbet
    Ewald01 skrev 2015-01-24 10:09:31 följande:

"Allvaret" börjar ju när barnet är 6 år gammal.

Nja, att ha ett lekår kann vara okej.

Men samtidigt kan man ju leta efter lekkamrater i omgivningen. Bjuda hem andra barn på helgerna osv. .... jag kunde redan viss bokstäven osv. när jag började skolan. Det var min mamma som jag har lärt mig lite innan

Ska man vara riktigt petig så börjar allvaret först i åk 1, i Sverige. Även sexårsverksamheten är frivillig.

Jag kunde läsa och tala flytande engelska när jag började i skolan. Det berodde på att jag var väldigt intresserad av bokstäver. Engelska lärde jag mig genom att se på CartoonNetwork, som endast fanns på engelska då jag var barn.

Jag gick dock både på dagis och nattis, från ungefär 2-års ålder. ;)

Men, som sagt. Jag står fast vid att ett barn kan må bra av att vistas på förskola fr o m cirka 4-års ålder. Tidigast 3-års ålder och som sagt _minst_ ett lekår på förskola innan sexårsverksamheten.

På förskolan får barnen bl a träna på att dela på tre vuxnas uppmärksamhet, med mellan 15-20 andra barn. I sexårs minskar antalet vuxna och antalet barn kan komma att öka.

Minst ett lekår i förskoleverksamhet är därför att föredra.
  • LindaLappis

Mina barn är 3 och 6 år och jag är fortfarande hemma med dem, men 6-åringen har börjat i förskoleklass nu. Jag vill gärna tipsa om gruppen Hemmaföräldrars nätverk på Facebook. Där kan ni som önskar att vara hemma med barnen längre, få en massa bra tips och råd samt prata med likasinnade!

Svar på tråden Hur göra med barn under 5 år?