• liba84

Tidig och grav foglossning, kejsarsnitt, eller vaginal förlossning?

Hej är gravid med mitt första barn. Från v10 foglossning, från v16 100% sjukskriven och kryckor. Nu i v 28 orkar jag gå ca 50m med kk, o håller på o skaffar rullstol för utomhusbruk.  

Fråga 1 Vad är skonsammast för bäckenet, snitt-, eller vaginal förlossning? Varför? Tips på någon vetenskaplig artikel eller medicinsk bok där det står om ämnet.

Fråga 2 Någon som har erfarenhet av båda alternativen?

Fråga 3 Vilken förlossningsställning använde ni?

• Svar på tråden Tidig och grav foglossning, kejsarsnitt, eller vaginal förlossning?
  • Kattexmex

Jag har ungefär samma situation som dig, sjukskriven 100% och kryckor sen v. 14. Tredje barnet dock. Det enda jag vet är att när jag kom in för att snittas med nummer två (ej p.g.a. foglossning) var det en barnmorska som kom in till oss och frågade om jag skulle snittas för att jag hade så svår foglossning. Hon hade inte läst min journal och trodde väl att fogeländet var anledningen helt enkelt.

Det tolkade jag som att man i vissa fall bedömer att snitt är bäst om man har väldigt stora besvär. Dåligt svar på din fråga men det är allt jag vet.. :).

Var vände du dig för att få låna en rullstol? Är det en sån du kan köra själv? Jag har funderat ett tag på att be om en men jag har så svårt att sitta så jag vet inte om det hjälper så mycket. Sen är det en massa snö och väldigt knöligt på vägarna här också. Känner mig bara så jäkla isolerad, vill ut och se nåt annat än sovrumsväggarna ibland! Är bara i v. 23 så det är låååångt kvar till BF.

Lycka till med allt!

• liba84

Jag ringde till kommuns arbetsterapeut i mitt område, fick en transportrullstol. Grön grov, tung o mkt svår att köra i snömodden så jag får skjutsa av min man. Jag kan köra själv inne i stan där det är helt plant o snöfritt o i gallerior.. Men jag har med mig mina kryckor som jag använder inomhus eller för att kliva av/på bussen. Ibland går jag med rullstolen som rullator, mkt mjukare gång o får mindre sammandragningar då.. Jag ska fråga i veckan om lättare stol eller om färdtjänst, vill inte o vara beroende, och vill komma ut på dagtid när min man jobbar o fika med gravid/föräldralediga vänner :)

Svar på tråden Tidig och grav foglossning, kejsarsnitt, eller vaginal förlossning?