• ettstegitaget

film på TV-åldersgränser

Undrar bara hur alla resonerar kring filmer som visas på TV. Får era 10-12-åringar titta tillsammans med er? Eller följer ni strikt åldersgränserna även hemma? (Jagad, Cliffhanger, Speed etc)

Och, när vi ändå är på ämnet: var hittar man dessa åldersgränser? Står ju inte med i tablån. Och inte på imdb, eller är jag blind?

• Svar på tråden film på TV-åldersgränser
  • Lena

Parents guide finns något som heter på imdb där får du åldersgräns och varför.

• Maddi

För oss beror de på hur individen är. Vet vi att ena kan bli skrämd och är mörkrädd och så får dom vänta. Men är de ett parn som inte bryr sig på de sättet så kan jag överväga de.

Sen beror de också på filmens handling, en skräckfilm skulle jag nog däga nej till.

• Majsan70

Vi har aldrig fölt några åldersrekommendationer. Vi har gått på hurdant respektive barn har varit. Yngsta dottern är 11 år och älskar zombiefilmer, men sonen som nu är 23 år har aldrig gillat den typen av film. Däremot har tv aldrig fått agera barnvakt utan vi har alltid suttit med och tittat från en början. 

• Gladskit

Min son hinner inte med att läsa texter riktigt så alla såna filmer går bort. Den enda textade film vi sett är Avatar för den var han helt förtrollad av för något år sedan. Så den har han fått sett nästan hela.

Annars försöker vi hålla gränserna, det känns onödigt att låta dem titta för tidigt. Tids nog har de åldern inne

• fluu

Skulle mer säga att det beror på barnet, hur hen är, vad hen blir skrämd av och vilka värderingar man har själv. I vissa länder är det hemskt hysch hysch med nakenhet och sex och därför hög åldersrekommendation på filmer som innehåller det medan jag inte ser det som lika "allvarligt" och skulle oroa mig mer för exempelvis våldsskildringar.
    Barn blir ju också skrämda av olika saker. Min treåring älskar blodiga(och i mitt tycke läskiga) dokumentärer om dinosaurier, men är livrädd för "Nalle har ett stort blått hus" så jag skulle anpassa efter henne.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • No Logo

I min erfarenhet så sattes åldersgränserna striktare för 20 år sedan,och de filmer du nämner som hade 15-årsgräns då skulle troligtvis fått 11-årsgräns idag. Googla hellre fram info om varje enskild film, om det är en film du inte känner till! Du känner ju ditt barn så då kan du ju avgöra om just den filmen innehåller något olämpligt för just ditt barn. Ibland kan ju faktiskt en film vara otäck även om man har åldern inne.

Svar på tråden film på TV-åldersgränser