• Mithi

Skulle du vilja att en del restauranger inför åldersgräns på restauranger, vissa dagar/kvällar/tider?

När jag läste igenom tråden "Åldersgräns på barn på restauranger, är det okej?" slog det mig att jag gärna hade sett att restauranger istället införde vissa kvällar eller vissa tider då "barnförbud" på restaurangen gäller. T.ex. att onsdagar och fredagar är "barnfri" kväll eller att barn är välkomna alla dagar före klockan 19.00 kanske (beroende på restaurangens öppettider).

I originalomröstningen har för tillfället 82% svarat ja, det är okej att ha åldersgräns på barn på restauranger. Men min fråga är lite annorlunda...

Skulle du vilja att en del restauranger inför åldersgräns på restauranger, vissa dagar/kvällar/tider? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du vilja att en del restauranger inför åldersgräns på restauranger, vissa dagar/kvällar/tider?
  • Frontline

Intressant vore ju att veta vilken åldersgräns det handlar om och vilken typ av restaurang det handlar om?

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Mithi
    Frontline skrev 2015-01-23 23:29:49 följande:

Intressant vore ju att veta vilken åldersgräns det handlar om och vilken typ av restaurang det handlar om?

Jag tänker mig en finare och dyrare restaurang. Nämner i tråden även "barnförbud" och "barnfri", så jag tänker mig väl att åldersgränsen kanske är satt på 18 år. Annars tror jag även att 15 år skulle fungera. Då vet garanterat de flesta hur man uppför sig på restaurang.
  • Anonym (bra.)

Jag tycker också att de lite 'finare' restaurang borde ha gräns kansks tors/fre/lördagskvällar efter kl 19 eller 20. Lite jobbigt om man firar helg och det kommer en barnfamilj med skrikande barn bredvid. Tycker att en gräns på 15 hade varit bra. Möjligtvis 18 på lördag.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Nej, jag har inget behov av det. Däremot så tycker jag att restaurangägaren har full rätt att göra det om denne (och dennes kunder) önskar det.

Men för mig personligen kan det kvitta.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Frontline
    Anonym (bra.) skrev 2015-01-24 10:52:49 följande:
    Jag tycker också att de lite 'finare' restaurang borde ha gräns kansks tors/fre/lördagskvällar efter kl 19 eller 20. Lite jobbigt om man firar helg och det kommer en barnfamilj med skrikande barn bredvid. Tycker att en gräns på 15 hade varit bra. Möjligtvis 18 på lördag.
    Du kan vara lugn vi släpar inte med oss 3 barn in på en dyrare restaurang då vi vet hur lite dom äter så det känns som bortkastade pengar med det..
    Dessutom om vi skulle äta på en dyrare så blir det på dagen isf...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Flash Gordon
    Mithi skrev 2015-01-24 10:00:04 följande:
    Jag tänker mig en finare och dyrare restaurang. Nämner i tråden även "barnförbud" och "barnfri", så jag tänker mig väl att åldersgränsen kanske är satt på 18 år. Annars tror jag även att 15 år skulle fungera. Då vet garanterat de flesta hur man uppför sig på restaurang.

Jag ser framför mig hur Madeleine och Chris stoppas i dörren för att de har Leonore med sig.

Det är ju trots allt en lite finare restaurant.

Eller hur?

• Mithi
    Flash Gordon skrev 2015-01-24 12:10:20 följande:

Jag ser framför mig hur Madeleine och Chris stoppas i dörren för att de har Leonore med sig.
    Det är ju trots allt en lite finare restaurant.
    Eller hur?

Nu förstår jag inte vad du menar. Kan inte Leonore råka vara skrikig på en restaurang bara för att hon är prinsessa? 
  • Flash Gordon
    Mithi skrev 2015-01-24 12:41:44 följande:
    Nu förstår jag inte vad du menar. Kan inte Leonore råka vara skrikig på en restaurang bara för att hon är prinsessa? 
    Jag menar att ingen restaurant skulle vara intresserade av ett totalförbud för barn.
  • BananaCoconut

Ja. Vissa utvalda restauranger. Lika många i varje "klasskategori".

En åldersgräns på 10 år. Kanske tillochmed 13 år.

Jag är själv mamma till en knodd i förskoleålder. Så det är inte så att jag avskyr barn på något sätt. Men jag tycker inte att de behöver bli inkluderade _överallt_. Dock ej heller ständigt exkluderade. Men jag tycker att man bör hitta en fin balansgång, antingen med åldersgräns eller åldersgräns från en viss tid på dygnet.

• Mithi
    Flash Gordon skrev 2015-01-24 15:45:09 följande:

Jag menar att ingen restaurant skulle vara intresserade av ett totalförbud för barn.

Jag tror att du har missuppfattat tråden. Det handlar inte om ett totalförbud (vilket det dock verkar röra sig om i andra tråden, så du kanske har blandat ihop dem??). Det handlar om ett förbud som gäller endast ibland. T.ex. att varje onsdag och fredag kväll är barnfri på restaurangen. Eller att barn är välkomna alla dagar före t.ex. klockan 19. Jag kan inte påstå att jag tycker att två barnfria restaurangkvällar i veckan är ett totalförbud.
  • Flash Gordon
    Mithi skrev 2015-01-24 17:09:37 följande:
    Jag tror att du har missuppfattat tråden. Det handlar inte om ett totalförbud (vilket det dock verkar röra sig om i andra tråden, så du kanske har blandat ihop dem??). Det handlar om ett förbud som gäller endast ibland. T.ex. att varje onsdag och fredag kväll är barnfri på restaurangen. Eller att barn är välkomna alla dagar före t.ex. klockan 19. Jag kan inte påstå att jag tycker att två barnfria restaurangkvällar i veckan är ett totalförbud.
    Och om Madeleine med familj kommer på en onsdag kväll?

Nä, du behöver inte svara.

Ingen restaurant har infört barnfritt än, vad jag vet. Det borde säga någonting.
  • Mithi
    Flash Gordon skrev 2015-01-24 18:07:36 följande:
    Och om Madeleine med familj kommer på en onsdag kväll?

Nä, du behöver inte svara.

Ingen restaurant har infört barnfritt än, vad jag vet. Det borde säga någonting.
    Nähä ok, jag behöver inte svara alltså. 
    Googla själv istället då, så får du se att det redan existerar.
Svar på tråden Skulle du vilja att en del restauranger inför åldersgräns på restauranger, vissa dagar/kvällar/tider?