• Tjejerna2

Hur räknar man ut vad andra föräldern ska betala i underhållsbidrag?

Jag blir helt snurrig på hur det ligger till med underhållsbidraget. Jag och barnens pappa har precis separerat, eller han har dragit och lämnat mig och barnen ensamma, rättare sagt. Vilket betyder att jag är ensam om att försörja barnen just nu. Men hur kommer man fram till om vad pappan i det här fallet ska betala i underhållsbidrag varje månad?

Är det bara beroende på hans inkomst? Och att fk betalar mellanskillnaden upp till en viss liten summa/månad om han har väldigt låg eller ingen inkomst alls?

Vad om barnen faktiskt kostar mer än så, ska jag stå och betala nästan allt? Och med allt menar jag mat, barnomsorg, leksaker, kläder, hygienartiklar, måsten.

Eller har jag missförstått?

Kan jag räkna ut vad barnen faktiskt kostar per månad och begära att få tillbaka hälften av det?

Ni med erfarenhet får gärna dela med er tack :)

• Svar på tråden Hur räknar man ut vad andra föräldern ska betala i underhållsbidrag?
  • Frontline

Förutom underhållsbidrag får du ju barnbidrag mer kan du ju inte kräva...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Tjejerna2
    Frontline skrev 2015-01-24 00:10:55 följande:

Förutom underhållsbidrag får du ju barnbidrag mer kan du ju inte kräva...

Ok, och ett mer utförligt sätt hur det hela fungerar....??
  • Frontline

Underhållet ligger väl på ca 1270 i månaden nu så vad du får är ju isf 1270 i underhåll  + 1050  i barnbidrag det blir ju 2320
    Rätta mig om jag har fel...

• Tjejerna2
    Frontline skrev 2015-01-24 00:39:34 följande:

Underhållet ligger väl på ca 1270 i månaden nu så vad du får är ju isf 1270 i underhåll  + 1050  i barnbidrag det blir ju 2320

Rätta mig om jag har fel...

Tack, men det är fortfarande inget svar på mina frågor.

Så han ska alltså betala 1270:-/mån till mig per barn? I första hand vad jag har förstått ska man komma överens med andra föräldern hur mycket barnen faktiskt kostar? För att sen använda sig av fk om pengarna inte kommer in.
  • Frontline

Underhållsbidraget är max 1273 i månaden per barn sen vad du kommer överens om med pappan är ju skitsamma det är det beloppet...

• Tjejerna2
    Frontline skrev 2015-01-24 01:18:38 följande:

Underhållsbidraget är max 1273 i månaden per barn sen vad du kommer överens om med pappan är ju skitsamma det är det beloppet...

Jag tror vi pratar om olika saker. Men ok, vad är det som avgör om barnet ska få mindre bidrag än maxbeloppet från fk då? Är det ålder eller något annat?
  • LiaSthlm

Ta det med försäkringskassan på en gång är mitt tips så blir du inte utan om han inte betalar.

Därifrån får du 1273:- per barn och de kräver in pengarna av honom så du slipper tänka på det. Kan han inte betala är det upp till dem.

Vad barnet kostar brukar inte överstiga den summan som blir med de 1273, din del som då också räknas med 1273 och barnbidrag 1050. Det blir 3596:- kostar barnet mer än det för dig i månaden?

• Tjejerna2
    LiaSthlm skrev 2015-01-24 02:50:45 följande:

Ta det med försäkringskassan på en gång är mitt tips så blir du inte utan om han inte betalar.

Därifrån får du 1273:- per barn och de kräver in pengarna av honom så du slipper tänka på det. Kan han inte betala är det upp till dem.

Vad barnet kostar brukar inte överstiga den summan som blir med de 1273, din del som då också räknas med 1273 och barnbidrag 1050. Det blir 3596:- kostar barnet mer än det för dig i månaden?

Hej! Tack för ett rakt svar!

Jag vet ju inte riktigt hur jag ska räkna ut vad barnen kostar per månad, men dom kanske inte kostar mer än så var. Man räknar väl med allt? Kläder, försäkringar, mat, hygienartiklar, aktiviteter och allt? Men det spelar ingen större roll om jag kan gå genom fk på en gång utan att behöva tjata in pengarna från pappan, bara nyfiken :)
  • JPT
    Frontline skrev 2015-01-24 01:18:38 följande:

Det är absolut inget max med 1273 kronor i underhållsbidrag även om summan för underhållsstödet (från FK) ligger på det. 

Till trådstartaren: Du har helt rätt i att ni själva ska sköta det om det är möjligt. Använd dig gärna av den här länken för att få lite vägledning: http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/separerar/bor_hos_mig/underhallsbidrag
  • vetvadjagvill

Via försäkringskassan får du underhållsstöd f.n 1273 kr/barn/månad.
    Det är det minsta ett barn har rätt i underhåll från den andra föräldern de ej bor stadigvarande med.

FK gör sedan beräkningar på hur mycket den andra föräldern ska betala utifrån inkomst och antal barn att försörja samt avdrag för eget behov.

I detta fall tar man inga som helst hänsyn till barnens faktiska kostnader.
    Och så länge de är yngre barn i princip under 7 år så ligger barnens schablon så det täcks av ett underhåll och barnbidra - då vida barnet inte har särskilt behov av tex dyra mediciner glasögon specialkost etc.

Ungefär från skolålder blir barnen dyrare.. ofta får de också en aktivitet med kringkostnader.

OM den andra föräldern har en hög inkomst ska barnen leva på en standard som om dess föräldrars ekonomi kan ge dem.
    Dvs man kan räkna ut underhållsbidrag efter barnets faktiska kostnader och vardera förälderns ekonomiska förmåga.
    Det kan innebära att en umgängesförälder kan bli tvingad genom tingsrätten att betala ett högre underhåll än dessa 1273.

Även om boföräldern har hög inkomst så kan umgängesföräldern få betala högre för barnet ska fortfarande få leva efter deras samlade ekonomiska förmåga.

Men man måste inte gå till tingsrätten..
    man kan komma överens.. eller så kan man fortsätta betala via fk.

I alla fall, i ett sådan här tvist betalar förlorande part bådas kostnader så vida ingen av dem yrkat på jämkning.

Svar på tråden Hur räknar man ut vad andra föräldern ska betala i underhållsbidrag?