• Undrarsaflundran

Ska jag läsa på högskolan?

Hej! Jag är 29 år och jobbar just nu halvtid som underskötare och läser upp mina betyg på komvux samtidigt. Jag har jobbat inom äldreomsorgen i 5 år och hoppas nu att gräset är grönare någon annan stans. Jag är inställd på att läsa biologi- och miljövetenskap i tre år på universitetet men vet inte om det verkligen kommer att löna sig för mig.

Min lön idag ligger på 23100 och lönen som miljövetare ska ligga någonstans mellan 28000 och 33000 men det säger inte mycket om vad jag kommer få efter avslutad utbildning även om det ger en fingervisning. Det är ju många faktorer som spelar in när det kommer till vilken lön man har och jag kan inte räkna med att hamna kring meddellönen som nyexaminerad.

Pengar är så klart inte allt men det tar emot lite att leva rätt så fattigt i tre år och det känns lite sent att börja studera när jag är 29 år, iaf för mig. Jag skulle kunna spara lite mer pengar istället för ett framtida hus t.ex under de åren istället för att belåna mig. Å andra sidan kommer min flickvän läsa ett masterprogram under den tiden så hus och sånt är ändå inte aktuellt nu på ett tag.

Mest av allt önskar jag bara att jag hade ett utvecklande och intressant jobb nu. Är rätt så trött på att sitta och plugga på distans under i princip all min lediga tid. Samtidigt vill jag inte jobba där jag är heller. Och jag ser inga alternativ?

Mitt liv har fram till nu sen jag var 19 handlat om att kriga för att allt att gå runt i princip. Nu är det lite bättre än tidigare men jag är rätt så sliten känner jag. Därför känns det som att jag behöver veta vad jag ger mig in på och om det kommer löna sig, ekonomiskt och på ett personligt plan.

Det kommer med största sannolikhet vara roligt och utvecklande att läsa utbildningen jag vill gå, men tre år går fort och jag är rädd att stå där med en lön ungefär som jag har nu, och ett jobb som kanske inte alls känns så utvecklande eller låter mig ta tillvara på all den kompetens jag hoppas utbildningen ger mig.

När min flickvän är klar med sin master kommer hon förmodligen ha en rätt så mycket högre lön än jag någonsin kommer ha som underskötare så det gör ju också sitt. Jag tror inte att hon bryr sig om hur mycket jag tjänar, men det blir nog ändå en obalans, om ni förstår vad jag menar.

Jag har mailat en SYV och tänkte gå med i Naturvetarna och få lite karriärcoaching men tänkte att någon här kanske kunde ge några kloka råd, kanske från egen erfarenhet.

Det blev många reflektioner hehe. Är väldigt tacksam för feedback!

• Svar på tråden Ska jag läsa på högskolan?
  • Dr Love

Jag skulle absolut förespråka att du läser till en högre utbildning då du redan verkar vara inne på det själv. Om du inte trivs med din nuvarande situation och vill få en högre inkomst och utbildning så är det med all sannolikhet värt att besvära sig själv ett par år.
    Läs om något som verkligen intresserar dig så är chanserna större att du kommer trivas i arbetslivet. Alternativt, om lön är det viktigaste, läs till något bristyrke så har du bättre möjligheter att förhandla villkor.
    Att läsa på högskola som 29-åring kanske känns gammalt men det är det inte. Vår generation kommer säkert att behöva jobba tills vi är 80 iallafall!

• Common sense

Helt klart ska du plugga på högskola. Om du inte gör det kommer du ligga i underläge vid varenda lönesamtal för resten av ditt liv.

Tro mig, jag har varit där under många år. Nu pluggar jag på universitetet, långt senare än alla andra, men det är värt det. Både för självkänslan och lönen. Plus att det kommer vara lättare att byta jobb om en vill i framtiden.

• Common sense

Ps. Du kan ju göra som jag. Jobba vidare och studera på distans. Det kanske tar längre än tre år, men då har du en inkomst medan du studerar samt slipper ta studielån.

• sandy80

Plugga vidare helt klart, det kommer öppna fler dörrar och ge dig ett mer stimulerande arbete. !! Kör på nu

• MarianS

Det är aldrig försent för att plugga och du verkar ju vilja ändra på din livssituation. Pengar är inte det viktigaste. Det viktigaste är att du har en utbildning och sen ett jobb som du trivs med och jag tror att du kommer att få upp din lön när du gått klart utbildningen. Jag har själv skolat om mig och har nu ett jobb som jag trivs med och många härliga arbetskompisar. Jag har gått på gymnasiet, Komvux, lite olika kurser och sedan högskolan. Jag har aldrig ångrat mig att jag pluggade så pass mycket. Det är värt det även om man måste ta studielån, som jag gjorde. Det är lån som jag inte blir av på väldigt länge, men som sagt, det är värt det. Att skaffa hus och familj kommer när tiden är mogen. Jag var höggravid på min examen från högskolan, fick jobb när min dotter var ca 1 år och då efter några månader köpte jag och min sambo hus, men då hade vi fast inkomst båda två. Jag tror inte att det kommer att bli några problem för dig att få jobb efter din utbildning. Ta chansen att plugga , för det är då du tryggar din framtid, både för dig och din flickvän. Om du känner att du inte vill dra på dig så mycket studielån så kan du ju jobba lite extra inom ditt gamla jobb, äldreomsorgen. Så gjorde jag när jag ville dryga ut kassan lite. Lycka till!

Svar på tråden Ska jag läsa på högskolan?