• Stjärnebo

1 1/2 åring är plötsligt rädd för brummande bilar utanför huset, grannar som hamrar och liknande.

Hej!

Som rubriken lyder.

Detta började hon med här om dagen bara och nu säger hon "det lååteej" varje gång en bil brummar lite extra högt ute på vägen eller om grannen hamrar i väggen. Samtidigt så kommer hon oftast springande till mamma eller pappa och vill sitta i famnen tills det slutat låta. Läten som hon inte kan se var dom kommer ifrån verkar skrämmande.

Ser vi bilar eller flygplan när vi är ute så pekar hon bara och säger "biiil dää", "flyyflan dää" t.ex. Alltså ingen rädsla.

Är det vanligt att barn i den här åldern börjar bli lite rädda för den plötsligt "stooora" världen? :)

• Svar på tråden 1 1/2 åring är plötsligt rädd för brummande bilar utanför huset, grannar som hamrar och liknande.
  • ölburk2

Tycker mest det låter som hon frågar, vill veta mera om vad det är/vad som händer, så berätta, få hon att fråga mer, lyssna.., vanligt "lära för livet" du vet.

Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • Stjärnebo

Jorå, jag berättar! :) Men kan ibland vara svårt att förklara att det är grannen som spikar upp en hylla eller stänger en dörr :P Haha.
    Men ja, kan väl va så att hon helt enkelt vill veta och lära sig.

• ölburk2
    Stjärnebo skrev 2015-01-24 16:39:33 följande:

Jorå, jag berättar! :) Men kan ibland vara svårt att förklara att det är grannen som spikar upp en hylla eller stänger en dörr :P Haha.
    Men ja, kan väl va så att hon helt enkelt vill veta och lära sig.

Då får du dra till med nåt annat nyttigt vetande, nyfikenheten å fanatsin är ungarnas bästa vänner..
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • isolande

Min stora var sådär i samma ålder Hispig och orolig för ljud, men det var inte lika läskigt om hon såg bilen eller det som lät. Herregud, glassbilens trudelutt var hon helt LIVrädd för. Så där fick vi ha lite terapi och gå ut och hälsa på glassbilen, köpa glass och hon fick rida på min rygg när vi gjorde det. Tog även fram youtubeklipp på glassbilen och trudelutten och övade hemma Drömmer

Men det gick över Glad

Svar på tråden 1 1/2 åring är plötsligt rädd för brummande bilar utanför huset, grannar som hamrar och liknande.