• Ambulansliv

Ambulans dröjde 10 minuter!

Ja, och?
    Hon anmäler, men VEM anmäler hon eg? Vems fel är det? 
    Varför dröjer det innan nån svara (uppskattar att det tog...jo, sekunder är lååånga när man har panik). 
    Dessutom skall inte ambulans gå fram innan polis är på plats i såna här ärenden. När kom polisen? Vem dröjde eg? Är 10 minuter för länge? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-24 20:28
    www.svt.se/nyheter/regionalt/sydnytt/vantan-pa-ambulans-anmals

• Svar på tråden Ambulans dröjde 10 minuter!
  • Ambulansliv
    Anonym (Pajalaambulansen) skrev 2015-01-25 23:15:30 följande:

Inte ovanligt att vi får en prio 1:a till en by mitt ute i Norrbottens skogar, drygt 10 mil för ambulans att köra - och här pratar vi inte välplogade vägar, god belysning och motorväg. Nej, det är smal skogsväg och mycket älg och ren längs vägarna. Man hinner inte ens på 30 minuter hur mycket man än önskar.

Känner igen det, och då jobbar jag mkt längre söderut. Vi har viltvarnare på bilarna...
  • amia01
    Ambulansliv skrev 2015-01-25 23:52:33 följande:

www.svt.se/ug/article17651.svt/binary/Responstid_Sverige.pdf

Länk till responstider!

Mediantiderna ser kanske inte så illa ut, men det här är ju uppdelat på kommun. Flest larm där det bor flest = i centralorterna, där tiderna är acceptabla.
    Stora kommuner = några bor långt ute i skogen med orimligt långa tider.
    Vore det inte bättre att titta på längsta insatstid under "normala" förhållanden, och sätta en gräns på tex. max 30 minuter i hela landet.
  • Ambulansliv
    amia01 skrev 2015-01-25 23:59:26 följande:
    Mediantiderna ser kanske inte så illa ut, men det här är ju uppdelat på kommun. Flest larm där det bor flest = i centralorterna, där tiderna är acceptabla.
    Stora kommuner = några bor långt ute i skogen med orimligt långa tider.
    Vore det inte bättre att titta på längsta insatstid under "normala" förhållanden, och sätta en gräns på tex. max 30 minuter i hela landet.
    Svara på min fråga lite högre upp då? Hur man löser det! Att ha ambulanser placerade överallt. I extramfall kan det ju innebära att en ambulans finns till för 20 personer (hypotetiskt, men jag misstänker folk bor väldigt glest på vissa ställen)
  • Tom Araya
    Ambulansliv skrev 2015-01-24 20:21:57 följande:

Ja, och?
    Hon anmäler, men VEM anmäler hon eg? Vems fel är det? 
    Varför dröjer det innan nån svara (uppskattar att det tog...jo, sekunder är lååånga när man har panik). 
    Dessutom skall inte ambulans gå fram innan polis är på plats i såna här ärenden. När kom polisen? Vem dröjde eg? Är 10 minuter för länge? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-24 20:28
    www.svt.se/nyheter/regionalt/sydnytt/vantan-pa-ambulans-anmals

Att det tar 10 min innan ambulansen kom är inget märkvärdigt, många bor eller jobbar både 10 och 20 min från närmsta ambulans. Att det tar 3-4 min att komma fram på telefon är dock illa.
  • Ambulansliv
    Tom Araya skrev 2015-01-26 00:14:39 följande:
    Att det tar 10 min innan ambulansen kom är inget märkvärdigt, många bor eller jobbar både 10 och 20 min från närmsta ambulans. Att det tar 3-4 min att komma fram på telefon är dock illa.
    Ja, dom uppskattade att det tog 3-4 minuter.

Det är illa att så många ringer i onödan många gånger. Så samtalen som måste fram får vänta
  • Tom Araya
    Ambulansliv skrev 2015-01-26 00:17:53 följande:
    Ja, dom uppskattade att det tog 3-4 minuter.

Det är illa att så många ringer i onödan många gånger. Så samtalen som måste fram får vänta
    Visst är det illa att folk ringer i onödan, men kapaciteten för att ta emot larm måste ändå stå i proportion till antalet samtal, eftersom man inte i förväg kan veta vilka som är i onödan och sålla ut dem.
  • Ambulansliv
    Tom Araya skrev 2015-01-26 01:38:01 följande:

Visst är det illa att folk ringer i onödan, men kapaciteten för att ta emot larm måste ändå stå i proportion till antalet samtal, eftersom man inte i förväg kan veta vilka som är i onödan och sålla ut dem.

Ok. Så då anställs fler operatörer så folk känner de kan ringa ännu mer?
  • Tom Araya
    Ambulansliv skrev 2015-01-26 08:46:34 följande:
    Ok. Så då anställs fler operatörer så folk känner de kan ringa ännu mer?
    "Känner" folk att de kan ringa mer? Vet de ens om hur många operatörer som finns? Att man medvetet skulle hålla igen kapaciteten just för denna skull verkar helt skruvat eftersom tjänsten finns för de som verkligen behöver.
  • ölburk2
    Ambulansliv skrev 2015-01-25 20:09:06 följande:
    Men då skrev så, därav min följdfråga!

Nä, så är det ju för alla, många kommuner har EN ambulans, några har ingen alls. Den är ofta upptagen och då kommer närmsta lediga. Jag bor och jobbar i ett sånt område och vet att det OFTA är tomt och närmaste lediga bil kan finnas 10 mil bort. Polisen brukar ropa upp att dom är på väg och har 4 mil att åka när vi lastar patient vid ex trafikolycka. 

Tillgången är för liten efter de KRAV samhället ställer. Inte det behov samhället har. Hade ett korrekt behov fått styra räcker de ambulanser som finns med råge.
    Vi kan börja med att flytta ut resurser så dom blir lite mer logiskt fördelade över hela landet, en kortsiktig lösning som säkert kan minska en del problem å lidanden.
    Skulle det behövas göras punktinsatser, så är det inte svårare än att göra som alla utanför de större tätorterna får göra nu, kalla in resurserna från annat håll.

Sen måste vi bli bättre att använda den personal å resurser som försvaret förfogar över, dom har i många fall minst lika bra utbildad personal inom brand, vård, polis å transport som det civila.
    Stationera försvarets helikoptrar inkl personal hos sjukhusen, nåt liknande gjordes bara för några år sedan, dom är borta nu.
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • ölburk2
    Ambulansliv skrev 2015-01-26 00:05:53 följande:
    Svara på min fråga lite högre upp då? Hur man löser det! Att ha ambulanser placerade överallt. I extramfall kan det ju innebära att en ambulans finns till för 20 personer (hypotetiskt, men jag misstänker folk bor väldigt glest på vissa ställen)
    Det räcker med att återställa de borttagna stationerna med ambulans å brandförsvar.., utan att ha belägg för det, så är jag helt säker på att hälften av alla dessa stationer är borta idag, å har troligen försvunnit på en relativt kort tid.
    Lägg till att även helekoptrarna är borta, så finns eg ingen beredskap alls, när det händer nåt utanför en större tätort.

Nu görs visst nån utredning om (fler) helikoptrar i Sverige, tror jag.., rent märkligt då vi är enda land i vår närhet som saknar en god helikopterberedskap.., eller vad det nu kallas.
    Men under tiden så måste försvarets helikoptrar tillbaka ut till sjukhusen, å vara stationerade där.
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • Anonym (Bor i Limhamn)
    Frontline skrev 2015-01-24 20:32:31 följande:

Och där kom en länk..

10 minuter är lång tid ja men alla bor inte heller inom det området där en ambulans kan vara på plats innan skadan har skett...
    Har vi otur här där vi bor så är det runt 5 mil att åka för en ambulans och det lär ta lite mer en 10 minuter...

Linnéskolan i Limhamn ligger 7 minuters bilväg från MAS (Sjukhuset i Malmö)
  • Anonym (Bor i Limhamn)
    Ambulansliv skrev 2015-01-25 19:59:10 följande:
    Ha en taxi?
    Kan du se skillnaden mellan att ha behov av att få en transport till sjukhus och att ha behov av vård på väg till sjukhus. 
    Knivskuren i handen, du kan säkert ta dig till sjukhus själv, knivskuren i halsen, du lär behöva vård om blodet forsar och du blir medvetslös....

Nä, ambulans är ingen taxi what so ever. Ambulanser är lika med vård på väg till sjukhus. Om folk fattade det, så får dom som behöver hjälp!
    Troligen hade det inte gjort någon skillnad för killen, det var halspulsådern som enligt ryktena hade blivit sönderskuren, då hade nog inte hans liv räddats om han inte låg på operationsbordet när det hände
  • Houdini

Bor  i Skåne och har aldrig varit med om telefonkö till SOS och eftersom det nästan alltid räknas som prio ett  har de varit här inom tio minuter. Jag bor utanför en lite större stad.

Sist sa de att ambulansen kunde dröja lite för den närmaste var en bit bort.
    Och då dundrade det in sex snygga brandmän inom fem minuter istället.

Jag tror att det är svårt i den situationen ungdomarna på skolgården var i att kunna uppskatta tider och sånt. Men det lär väl utredningen visa.

Jag har inte läst många klagomål på ambulanserna här i Skåne. Det man läser kommer från ambulanspersonalen själva. Då en av de som vann upphandlingen om ambulanserna senare gick i konkurs och det har varit tjafs om deras inarbetade tider och löner osv. Dom har det inte lätt här nere.

Men som sagt inte mycket klagomål från allmänheten inte

• Ambulansliv
    Anonym (Bor i Limhamn) skrev 2015-01-26 10:53:43 följande:
    Troligen hade det inte gjort någon skillnad för killen, det var halspulsådern som enligt ryktena hade blivit sönderskuren, då hade nog inte hans liv räddats om han inte låg på operationsbordet när det hände
    Hade det säkert inte gjort. En ambulans kunde inte ha kommit fortare. Så anmälan är ju helt absurd. MEN kanske det får upp ögonen för andra, om de inser hur det ser ut när man väl behöver hjälp. Risken är ju ganska stor att det kan ta dubbla tiden, för att det inte finns nån ledig bil öht. 
  • Marlean

Jag har varit med om ett fall där ambulansen åkte fel och det tog 3(!!!) timmar för ambulansen att åka en väg som tar 15 minuter i normal fart. 10 minuter i snabb körning.

• Ambulansliv
    Marlean skrev 2015-01-27 21:33:25 följande:

Jag har varit med om ett fall där ambulansen åkte fel och det tog 3(!!!) timmar för ambulansen att åka en väg som tar 15 minuter i normal fart. 10 minuter i snabb körning.

Och vad kom anmälan fram till?
Svar på tråden Ambulans dröjde 10 minuter!