• Lillaliv

Amning och Ersättning

Hej! 

Jag behöver lite hjälp och rådgivning. Jag är gravid med mitt första barn, är i v24 nu och har inte haft en lätt graviditet hittills. 

Jag har mått dåligt psykiskt och fysiskt, vilket lett till att jag tappat enorma mängder med hår under min graviditet. Läkaren säger det är på grund av att kroppen fått ta styrk av att ständigt vara sjuk, hormoner och stress. Jag har kala fläckar över hela huvudet, vikar och fått klippa av mig håret tills under öronen. Hudmottagningen kan inte hjälpa mig på annat sätt än att ge mig en peruk när det kommer till det stadiet. 

Så, man brukar tappa hår i samband med amning och jag har funderat mycket kring detta. Är det själviskt av mig att välja att ge ersättning till vår son direkt efter födsel? Jag vill verkligen amma, men finns det någon chans att jag har fått behålla något hår tills förlossningen så vill jag gärna behålla det efter också och inte göra något som jag vet kommer påverka. Men sen kommer skuldkänslorna, och att jag verkligen vill ha den där stunden med mitt barn och kunna mata han naturligt. 

Hur funkar det om man inte vill/kan amma från födseln? Är det dåligt för barnet med ersättning? 

Tacksam för svar och råd! 

• Svar på tråden Amning och Ersättning
  • MiniQ

Amning är på många sätt bra för bebisen men det får aldrig vara på bekostnad av mammans välmående. Ersättningen vi har här är superbra och tillgodoser alla näringsbehov som barnet har. Så på så sätt förlorar man absolut ingenting på att ge ersättning.

Jag har själv ammat ena barnet och gett ersättning till det andra p g a medicinska skäl. Jag kan absolut inte se att det är någon skillnad i hur mina barn är idag (allmänhälsa och liknande). Däremot förlorar man den där riktiga närheten till bebisen då man inte ammar. Det går att skapa närhet vid givande av ersättning-givetvis men det blir inte riktigt samma sak. Detta är bara min personliga upplevelse. Att det skulle påverka anknytningen och så det tror jag inte alls på.

Återigen är det dock hur du mår och känner som är det absolut viktigaste, din bebis kommer må bra oavsett du ammar eller ger ersättning.

Däremot är det så att håravfallet oftast inte har någonting alls med amningen att göra. Håravfallet kommer som en reaktion på den kraftiga hormonella omställning som sker när kroppen går från gravid till ogravid. Håravfallet brukar påbörjas ungefär tre månader efter förlossning och pågå mellan 1-3 månader.
    Så oavsett om du ammar eller ej kommer du eventuellt få håravfall (alla drabbas inte). Jag har själv tappat mycket hår efter mina förlossningar och då har jag som sagt bara ammat ena barnet. Håravfallet är alltså en reaktion på hormonomställningen som sker efter förlossningen.

• Rocket Mania

Alternativet är väl att du börjar med att amma (eftersom du skriver att du verkligen vill amma). Märker du att håret rasar och läkarna anser att det är pga amningen kan du ta beslutet då och sedan ge ersättning.

Jag har inte tappat något hår alls under de första 6-8 månadernas amning, därefter lite men inte så farligt alls.

• Grävling 75

Håravfallet har inget med amningen att göra! Jag har tyvärr inte kunnat amma mina barn, men tappade hår ändå.

• Annelie 76

När man är gravid slutar man vanligtvis tappa hår. Detta hår faller av efter förlossningen när hormonerna sjunker. Du kommer alltså tappa hår ändå oavsett amning eller ej.

Däremot spelar det ju roll varför du tappar hår nu när man vanligtvis inte gör det. Är det pga tex allopecia är det inga problem att amma. Beror det på näringsbrist bör du nog inte amma, du kommer bli ännu näringsfattigare då.

• Gina43

Ja, jag tycker att det låter konstigt att hårfall skulle vara kopplad till amningen. Var har du hört det? Du borde nog kolla upp källan!

Som en person tidigare skrev: man tappar hår ändå när kroppen ställer om sig efter graviditeten. För mig började det 3-4 månader efter förlossningen och det var samma för mina väninnor.

Tråkigt att du haft en sån svår graviditet! Hoppas att du får en fin förlossning!

• tuntemattomana

jag har börjat tappa hår först nu, 3 mån efter förlossningen och jag helammar.
    en bvc-sköterska sa till mig att det beror på amningen.
    vill du så kan du ju delamma.
    men som någon tidigare sa, det är så mycket viktigare för bebisen med din psykiska hälsa än att amma.
    en annan sak som slår mig är att om du har en dålig psykisk hälsa så skulle jag varmt rekommendera att du har mycket hjälp med bebisen den första tiden. se till att om möjligt bli avlastad av partner, kompisar, släktingar osv.

• Tjolanta84

Hej!
    Kan berätta att jag gav ersättning pga yttre omständigheter kring förlossningen som gjorde att jag inte kunde amma alls.
    Jag tappade jätte mycket hår, trodde jag skulle bli skallig men sen rättade hormonerna i kroppen till sig och sen hade jag som vanligt igen.
    Min upplevelse...

• Gina43

Tillägg: Mitt "hårsläpp" efter förlossningen höll i under ca 2-3 månader. Sedan blev det mer normalt igen. När jag gick till frissan nyligen kunde man tydligt se håret på väg ut igen!

TS, har du kunnat bestämma dig lite närmare nu? Mammor tappar ju hår ändå, oavsett om de ammar eller ej? Med all respekt för att håret blivit en känslig punkt, men det första halvåret efter förlossningen så upplevde jag att jag var mindre känslig för mitt eget utseende. Jo, lite concealer var bra att ha. Annars hade jag håret uppsatt i tofs. Fokus låg ju kring det fina knytet i famnen!

• Kiiwii

Nästan alla kvinnor tappar stora mängder hår efter graviditet, oavsett m man ammar eller inte. Det har inte alls med amningen att göra. Så d kommer med största sannolikhet att tappa hår oavsett om du ammar eller inte, tyvärr. Det beror på att hormonerna under graviditeten oftast hämmar håravfall, kroppen är på tillväxt. När hormonerna återgår till det normala några månader efter förlossningen så tappar man allt hår som man inte tappar under alla de månader man varit gravid. Är frisör så detta kan jag :)

Amma om du vill det, du kommer förmodligen tappa hår även om du väljer ersättning. Däremot låter det nästan som att du drabbats av alopecia då du tappat fläckvis med hår...jobbigt oavsett att tappa sitt hår sådär. Hoppas resten av graviditeten får bli bättre!

• Litet My

Handlar det bara om håravfallet kan du vara lugn, det har med graviditeten att göra, inte amningen. Så för den sakens skull kan du lugnt amma på.

• Lillaliv

Hej! Tack för alla svar. Jag har troligen fått sjukdomen Alopecia, som är "vanlig" att bryta ut under en graviditet. Bollats runt som en vante inom sjukvården och mött dålig läkare efter dålig läkare. Nu har min barnmorska tagit tag i saken och jag ska äntligen få träffa mödravårdcentralens läkare. Jag har tappat nästintill allt hår och inte slutat tappa ännu. Kommer jag bli helt kal, så kommer jag att amma honom. Men har jag lite hår kvar och kan fortfarande se "normal" ut med hjälp av smink och löshår så kommer han få ersättning direkt efter förlossningen. 

Det har tagit väldigt mycket på mig, och jag har ännu inte accepterat det. Jag hoppas fortfarande på att det ska bero på någonting annat, men det lutar åt att det är Alopecia. Förlorar jag allt hår vet jag att det kommer ta väldigt hårt på mig, förhoppningsvis så kommer jag inte bry mig lika mycket om det när bebis är här. 

Men det är svårt att acceptera och lära sig leva med. Svårt för de runt omkring en att förstå hur man mår och känner. För enligt dem är det enbart hår. Men det handlar om så mycket mer än så. 

• Grävling 75

Åh, stackars dig! Man önskar att alla kunde få må bra och njuta av sin graviditet. Sök reda på en förening där du kan få stöd! Amning eller inte är inte det viktigaste, det löser sig.

• tomsfru
    Lillaliv skrev 2015-02-16 22:41:35 följande:

Hej! Tack för alla svar. Jag har troligen fått sjukdomen Alopecia, som är "vanlig" att bryta ut under en graviditet. Bollats runt som en vante inom sjukvården och mött dålig läkare efter dålig läkare. Nu har min barnmorska tagit tag i saken och jag ska äntligen få träffa mödravårdcentralens läkare. Jag har tappat nästintill allt hår och inte slutat tappa ännu. Kommer jag bli helt kal, så kommer jag att amma honom. Men har jag lite hår kvar och kan fortfarande se "normal" ut med hjälp av smink och löshår så kommer han få ersättning direkt efter förlossningen. 

Det har tagit väldigt mycket på mig, och jag har ännu inte accepterat det. Jag hoppas fortfarande på att det ska bero på någonting annat, men det lutar åt att det är Alopecia. Förlorar jag allt hår vet jag att det kommer ta väldigt hårt på mig, förhoppningsvis så kommer jag inte bry mig lika mycket om det när bebis är här. 

Men det är svårt att acceptera och lära sig leva med. Svårt för de runt omkring en att förstå hur man mår och känner. För enligt dem är det enbart hår. Men det handlar om så mycket mer än så. 

det är ju du som beslutar om du vill amma eller inte men du kommer att tappa hår oavsett ung tre mån efter det att bebisen är född, pga att du varit gravid
  • isolande

Tror som många här att håravfallet efter graviditeten (kommer efter ca 3-4 månader) beror på hormonförändringar och inte av amningen.

Tråkigt att du har det så jobbigt under graviditeten. Kanske är det så att ditt hår kommer tillbaka efter förlossningen när hormonerna ställer om sig?

• isolande

För övrigt är jag för flaskmatning om man har det psykiskt jobbigt. Det är lättare med avlastning om man kan ge flaska.

Svar på tråden Amning och Ersättning