Jag var det, sägs det - annat som visst var udda var att jag aldrig ritade huvudfotingar heller, utan hoppade rakt på fullständiga kroppar, vilket visst är "ovanligt" det med. Som vuxen testar jag 147 i IQ (kontrollerat test, inte online...) vilket inte direkt är anmärkningsvärt, men ganska högt.
...och med detta vill jag ha sagt att det givit mig ungefär Ingenting i form av fördelar i livet.
Att vara mentalt tidigt utvecklad har, som Donum nämner, den lilla nackdelen att folk har hemskt lätt att glömma att det är ett BARN de har att göra med. En annan nackdel är att det alltid utgås från att "Jamen du som är så smart/intelligent/duktig KAN väl redan allt" - jag tror jag var 12 innan jag lärde mig multiplikationstabellen, eftersom de andra barnen fick mer stöd och hjälp, för jag liksom...ja, jag var ju intelligent - jag skulle ju Kunna det av migsjälv. Så när det uppdagades att jag knappt kunde räkna så fick de för sig att jag kanske var autistisk istället, för jag var ju uppenbarligen dum som en sten; ALLA kan ju multiplikationstabellen >.<
I skolan var det genomgående alltid en av två saker som hände; antingen slängde de åt mig grejer jag inte förstod och lämnade mig ensam att studera på egen hand (inte alltid helt lyckat när vi pratar ålder 7-13, eftersom hur man lär sig inte styrs av hur "intelligent" man är) eller att de lät mig stitta och stirra in i väggen när det var saker jag redan kunde. Ibland fick jag agera extralärare, men det var mest inom engelska, som jag av någon anledning lärde mig flytande innan jag var sju, helt på eget initiativ (för att jag ville kunna sjunga med när vi lyssnade på musik)
Enda råden jag kan ge är:
1.) Se till att komma ihåg att det handlar om ett barn, inte en hjärna.
2.) Pressa inte vidare utveckling, utan stimulera ungen att lära sig det den vill i sin egen takt, och se till att inte öka nya kunskaper och steg för snabbt - eller för sakta - det kan bli lite ketchup-flaska över det, och kan vara så illa att barnet antas vara helt sjävgående. En sjuåring, t.ex, oavsett begåvning och/eller intelligens Har inte de självstudieförmågor som en, t.ex, 17-åring har. Det går inte riktigt (oftast. alltså) att slänga åt dem en bok och förvänta sig att de ska förstå själva, utan man måste fortfarande stötta, utveckla, motivera och förklara.
3.) Akta er för att låta barnet få en självbild som enbart säger "Jag är intelligent, och det är min personlighet" - ingen blir lycklig av det. Låt dem vara hela personer, med allt vad det innebär.
4.) Kom ihåg att man kan ha svårt för vissa saker om man så är...Einstein eller någon. Det är alltså fel att förvänta sig (och dämed indirekt kräva) att barnet ska begripa allt och inte ha svårt för något alls, bara för att det är superbra på något annat. Jag har fortfarande någon sorts halv-fobi för matte, eftersom det var ett av mina svaga områden, men alla utgick från att jag skulle begripa det helt av migsjälv.
...oj, vad bitter och defensiv jag låter - nåja, jag menar väl, i alla fall och hoppas det går lysande för ert barn :)