• Khadija0509

Någon annan som får Adalat mot sammandragningar/förvärkar?

Hej! Jag behöver gnälla av mig lite!

Jag är i vecka 30+2 och för en vecka sedan var jag på förlossningen, där de stannade av mina värkar. Det är 5 barnet för min del och förra veckan var kroppen helt inne på att föda. Hela veckan har jag nu legat med konstant mensvärk som gör vidrigt ont och sammandragningar. Mina "sammandragningar" är mer åt föda barn värkar håller än lite livmoder träning. De gör så ont så att jag skriker efter lustgas och epidural. Plus att de kommer var 3-4 minut dygnet runt.

Har fått Adalat utskrivet som jag skulle ta nu hela helgen, värken är mildare men fortfarande där. Imorgon har jag tid för en ny kontroll för att se så jag inte öppnat mig, och att tappen är sådär lång som jag vill att den ska vara.

Finns det möjligtvis någon annan här som jag kan gnälla tillsammans med? Någon som också får Adalat eller som också har extrema sammandragningar? Kom och gnäll med mig!!! ;)

• Svar på tråden Någon annan som får Adalat mot sammandragningar/förvärkar?
  • Tussenn

Hej.

Hur går det för dig nu? Jag går på adalat sen 5 veckor tillbaks då jag började få värkar. Tappen är påverkad och blir bara kortare och kortare.

• Tigmatropos

Jaa gnälla kan jag göra, men medicin har jag ännu inte då tappen håller! Blev dock erbjuden bricanyl igår men jag avvaktar lite till. :) är i vecka 28 och har påverkad cervix, dock ej tillräckligt kort ännu för medicin. Får ränna på koll stup i kvarten i stället, börjar bli långrandigt!

• KaeJ

Jag fick äta adlalat när jag var gravid.
    Fick förverkar i vecka 29. Åkte in till förlossningen och där visade det sig att min tapp var 7mm, och minskade till 4mm på en timma.
    fick åka ambulans till ett större sjukhus och där fick jag värkstillande dropp, kortison  och hela kitet. 
    Fick ligga helt still, kissa på bäcken första veckan, sen fick jag i allefall gå upp på toa resterande veckor jag låg på sjukan.
    Har ju haft roligare i mitt liv. Men dottern kom 1 dag innan bf.
    Så gnäll på du...vet hur det är

• Tussenn
    KaeJ skrev 2015-02-21 16:06:38 följande:

Jag fick äta adlalat när jag var gravid.
    Fick förverkar i vecka 29. Åkte in till förlossningen och där visade det sig att min tapp var 7mm, och minskade till 4mm på en timma.
    fick åka ambulans till ett större sjukhus och där fick jag värkstillande dropp, kortison  och hela kitet. 
    Fick ligga helt still, kissa på bäcken första veckan, sen fick jag i allefall gå upp på toa resterande veckor jag låg på sjukan.
    Har ju haft roligare i mitt liv. Men dottern kom 1 dag innan bf.
    Så gnäll på du...vet hur det är smile5.gif

Härligt att dottern höll sig inne så länge :) är i vecka 32 nu och får olika besked hela tiden. Förra veckan var jag öppen 3 cm och då sa läkarna att bebis förmodligen kommer ut inom några dagar. Men med vila blev det bättre. Jäkla berg och dalbana det här.
  • Tigmatropos
    Tussenn skrev 2015-02-21 17:05:39 följande:
    Härligt att dottern höll sig inne så länge :) är i vecka 32 nu och får olika besked hela tiden. Förra veckan var jag öppen 3 cm och då sa läkarna att bebis förmodligen kommer ut inom några dagar. Men med vila blev det bättre. Jäkla berg och dalbana det här.
    mamma hade värkar och var öppen 3cm i vecka 19 när hon väntade mig. Jag kom i 32 Flört mig kallade dom för missfall.. Så det är vara att vänta och se, du kan mycket väl hålla bebis till bf om du har tur! (min mor avbröt sängläget så därför kom jag ut, hon hade nog kunnat gå längre)
  • KaeJ
    Tussenn skrev 2015-02-21 17:05:39 följande:
    Det är ju det. Till mig sa de att om hon kommer till helgen vore det jättebra, varje minut och timma räknas. Vi kom in en onsdag. 
    Sen sa de även att det är någon "bra" gräns vid vecka 32. Kom inte ihåg vad nu, kanske nåt som är färdigutvecklat då, så det är ju bra för dig, eller mer ditt barn kanske

Fick någon tafatt förklaring efter jag legat still i 6 veckor att, "ja det normala är att tappen är mellan 3-5cm, men din kanske bara är 7mm"
    Tack för den.
    Sa till dem på BB när jag låg där, att de fick snart skjutsa mig till psyk för blir galen av att bara ligga hehe
Svar på tråden Någon annan som får Adalat mot sammandragningar/förvärkar?