• Anonym (Anonym)

Beräkning av fp sjukskrivning

Jag började ett nytt jobb och gick upp i sysselsättningsgrad till heltid. Jag kommer haft jobbet ca 7 månader vid BF men går hem några veckor innan, hinner jobba lite mer än 6 månader och får därmed min sgi räknad på nya jobbet.

Jag har inget fysiskt arbete men otroligt krävande psykiskt. Jag har nu börjat bli otroligt trött, samlar massa vätska och mår otroligt illa. Haft haft mycket problem med illamående och kräkningar hela grav men jobbat ändå. Det börjar tära rejält nu.

Jag funderar vad som händer med min fp om jag blir sjukskriven en viss %? I och med att jag just nu inte hunnit jobba minst 6 månader isåfall?

När jag skrev på för nya jobbet var jag inte gravid men var det dock sen när jag väl började jobba.

En annan fundering. Har läst att man kan ta fp när man är på föräldrarutbildning. Jag har ännu inte fått mitt beslut från er ang min ersättning. Funkar det på något sätt att söka i efterhand eller hur går man tillväga?

• Svar på tråden Beräkning av fp sjukskrivning
  • Försäkringskassan

Hej!

Om du har fått en anställning som beräknas vara i minst sex månader så kan den arbetsinkomsten räknas som en sjukpenninggrundande årsinkomst/SGI.

Om man sen blir sjukskriven under den tiden påverkar det inte din SGI.

Om du vill ta ut föräldrapenningdagar vid föräldrautbildning kan du ansöka om detta nu även om din SGI inte är beslutad.

Men om du väljer att ansöka senare kan föräldrapenning inte beviljas för längre tid tillbaka än 90 dagar räknat från ansökan kom in.

Hälsningar

Vera, handläggare

Svar på tråden Beräkning av fp sjukskrivning