• fyrbarnsmammac

tonåring med kraftiga humörsvängningar

Hjälp

Min tonårstjej, 14, har blivit ett monster. För ett år sedan var hon en gullig "hellokitty"tjej. I våras började hon träffa en kille, som nu är 15, efter det har hon nu helt anpassat sitt liv efter honom, är med honom ständigt så fort det går eller när hon kan smita hemifrån, hon skypar på internet på nätterna, med honom, kom på det, stängde av wifi men hon skrek en timme rätt ut, väckte syskon, jag orkar inte bråka med henne längre, hon skolkar pga trötthet och längtan efter sin pojkvän, har tagit ifrån mobil, funkar ej, går på prima, inget håller henne från sin pojkvän, dessutom gör han slut fem ggr i veckan då gråter hon hela nätterna, så hela familjen hör. Har pratat med pojkvännens mamma,

Inget funkar

Hur ska jag få stopp på detta?

Har pågått i över halvåret, skolan blir lidande,

Ska jag totalt förbjuda henne att gå ut? har tagit datorn, telefon, som sagt, .....

Gillar ju definitivt barnen bättre när de är små och gulliga... Hrm.....

• Svar på tråden tonåring med kraftiga humörsvängningar
  • Juno

Svår situation... Har en dotter i samma ålder, men hon har ett funktionshinder som gör att vi har andra problem än vanliga tonårsföräldrar men i gengäld slipper vissa bekymmer.

Om detta var min dotter hade jag försökt prata med henne om två saker.

Dels hade jag diskuterat fram regler för hur teknik ska användas, att bara stänga av WIFI hade gett samma reaktion här, och när man sätter på igen efter en timme har ju inget förändrats. Hos oss ska datorer och telefoner lämnas ner till oss vid en viss tid som vi har bestämt tillsammas. Sura miner ibland men det kommer ner och hon köper argumentet att hon behöver sova och att det är svårt att låta bli datorn när den står i rummet.

Skolan verkar också vara något som behöver diskuteras. Berätta att du har nolltolerans mot skolk och att du kommer samarbeta med lärarna om detta. Ta kontakt med skolan och be om hjälp att få dottern att komma dit. Det är ju första steget, resultat och betyg kommer sen.

Det andra jag hade pratat med min dotter om är hennes förhållande med killen. Jag hade peppat henne att vara stark och själv försöka avgöra om hon verkligen vill ha det så här, av och på flera gånger i veckan. Hemsk för henne och maktmissbruk av killen! Här krävs fingertoppskänsla så att hon inte tycker att du pratar skit om honom. Men försök att göra tydligt att hon är värd någon som får henne att må bra, inte en kille som gör henne förtvivlad och utmattad. och att hon faktiskt får lov att sätta en gräns. Att hon gråter så att hela familjen hör tyder på att hon kanske ändå vill ha din uppmärksamhet och stöd.

Finns det en pappa som kan vara stöd för dig här?

I många kommuner finns det samtalsstöd som är gratis, där personer som behöver prata om sin situation kan vända sig. Prata med skolans kurator och hör om hen har tips på vart du kan vända dig för att få stöd som förälder.

• fyrbarnsmammac

Tack för goda råd

Kommer faktiskt försöka sätta mig ner m henne ikväll och verkligen diskutera skolan, om hon för det första sköter den

Kommer oxå prata om hennes förhållande och försöka få henne förstå att andra aktiviteter som hennes dans oxå får plats i hennes liv

Datorn måste ut ur sovrummet efter 22

Ska verkligen prova o försöka

Tufft med denna envishet och utbrott

Hon vill kanske att jag kommer in till henne på nätterna när hon gråter, har försökt nån gång, men då skrek hon åt mig

Ska försöka krama om henne istället

Tack

Svar på tråden tonåring med kraftiga humörsvängningar