• Anonym (frågor)

Behöver hjälp, massa funderingar

Hej,

Separerade för 2 år sen och har två barn på 13 och 15 år. Vi har haft barnen växelvist, varannan vecka. Det har fungerat så där, den yngre har tyckt det varit jobbigt att ha det så. Nu har hon sen ca ett halvår tillbaka sagt att hon vill bo hos mig heltid och blivit mer och mer att hon stannat kvar, aldrig åkt till pappa. Nu vill hon stanna kvar och säger att hon vill bo hos mig.

Hur går man tillväga?

Båda barnen är skrivna hos pappan eftersom han bodde kvar i huset, men dom har närmare till skolan från mig.

Vad händer med barnbidraget, vi delar på det nu. Har pappan rätt att behålla barnbidraget om inte hon bor där? Han kommer vägra och säga att han ska ha det ändå.

Tror inte han kommer tvinga henne bo kvar hos sig men kommer att ska ha kvar barnbidraget.

Vi har ingen bra relation och har svårt att prata med varann.

Det gäller bara 13 åringen som vill bo heltid hos mig. 15 åringen vill fortsätta med varannan vecka.

Hur gör jag och vad blir rätt och vad har man rätt till?

Ska hon skrivas hos mig?

Hoppas någon har något svar!

Och hoppas det blev rätt tråd och forum.

• Svar på tråden Behöver hjälp, massa funderingar
  • Brumma
    Hjälp migg skrev 2015-01-27 08:59:57 följande:

Då ska jag prata med honom och bråkar han så skickar jag in det ändå.

Ja när vi separerade så bodde han kvar och jag flyttade en liten bit bort till som också är närmare skolan.

Barnen stod kvar skrivna hos honom då eftersom det var urspungsbostaden.

Tror inte han skulle stämma, men man vet ju aldrig.

Detta är något som hon vill och hon är hos mig betydligt mer, som denna månad har hon varit hos mig 19 dagar av 27 dagar. Det har varit så här oftast varje månad. Tycker också det är viktigt att hon träffar sin pappa och det har jag sagt, men det är jobbigt för henne varje gång det närmar sig att hon ska åka till pappa så det slutar alltid med att hon stannar några extra dagar. Hon vill ju inte göra honom ledsen heller. Men hon känner själv att det är jobbigt att det blir så här varje gång.

Men hur kan dom (skatteverket) kolla vart hon varit mer?

Han kan ju ljuga och säga att hon är där vv, fast hon inte är det.

Vill hon sen börja om med vv så kommer jag inte att neka henne till det.

För den äldre så går det bättre med växelvist boende och det är skönt.

Har du ngn som kan intyga att hon är hos dig ner? Hon är ju så gammal att hon inte längre blir hämtad i skolan, så det är kanske ingen idé. Men släktingar, vänner osv?

Hon själv tex..

Skriv upp lite hur det sett ut det sista (om du kommer ihåg). Annars så börja notera från dag till dag var hon sovit.
  • Hjälp migg

Tack för alla svar Brumma! :)

Jo jag har mina föräldrar och även kompisar som vet att hon är hos mig mer. En kompis till mig har även hört henne säga fler gånger att hon vill bo hos mig.

Min dotter kan själv intyga eftersom det är hon som vill det, intejag tvingar henne till det här.

Har skrivit upp nu sen första December i princip hur hennes vistelse har varit och den kommer ju att fortsätta hos mig. December var inte många dagar heller hon var där.

Vet också att hon sover borta hos kompisar mycket när hon är där.

Tror du Skatteverket tar hänsyn till att hon även har närmare till skolan från mig?

Men känns som att detta kommer att bli jobbigt, han kommer att sätta sig på tvären och ljuga om hennes vistelse, men han kanske inte vågar ljuga till en myndighet.

Det som också känns surt är att vi delar även på hennes barnbidrag trots att hon är där så få dagar i månaden. Han skulle aldrig släppa det till mig.

Tänker även tanken att om hon nu inte adressändringen går igenom så blir det jobbigt mest ekonomiskt för jag kommer aldrig neka henne att vara hos mig.

Känns som man sitter i en skitsituation, men han kan ju skriva under också, men blir chockad om han gör det.

• Anonym (jo)

Barnen är absolut så stora att de kan bestämma vart och hur de vill bo.

Med det menar jag att de kommer bli lyssnade på av både soc, familjerätt och tingsrätt.

Men det är dumt att börja med att stämma.

Börja med att prata med pappan, skicka in adressändring till skattemyndigheten och anmäl till fk om att du bör ha barnbidraget och underhåll.

• Anonym (jo)
    Hjälp migg skrev 2015-01-27 14:35:24 följande:

Men kan man kontakta FK innan adressändringen är klar?

ja
  • Anonym (tid)

Vägrar han skriva under kan det ta upp till 3 månader innan skatteverkets utredning är klar. Innan den är klar kan du inte ändra utbetalare av barnbidraget.

• Anonym (jo)
    Anonym (tid) skrev 2015-01-27 20:51:13 följande:

Vägrar han skriva under kan det ta upp till 3 månader innan skatteverkets utredning är klar. Innan den är klar kan du inte ändra utbetalare av barnbidraget.

Fk kan hålla inne med barnbidraget under utredningen.

• Anonym (Elise)

Vad tråkigt att ni inte kan komma överens gällande barnen. Jag tycker du är modig som tar upp det här frågan. Det är många separerade föräldrar som inte kommer överens. Många där ena partnern vill ha en förändring kontaktar familjerätt, för att få stödcoch ber om samarbetsavtal, då man får stöd av professionell som kan hjälpa föräldrae med att rådda i dessa frågor. Samt tydliggöra vad lagstiftningen säger gällande te x vem som har rätten till barnbidraget

• Hjälp migg

Tack för svaren!

Det är jobbigt och känns jobbigt att ta tag i detta, men gör det för min dotter.
    Känns inte kul att skicka iväg en 13 åring mot sin vilja men när hon sagt till honom att hon vill stanna kvar hos mig så har det alltid gått bra för honom. Han har faktiskt frågat henne vid några tillfälllen om hon inte vill bo där. Förstår att det känns jobbigt för han, skulle själv tycka det men skulle inte vilja tvinga mitt barn att komma.
    Boendet tror jag han inte sätter sig emot , men när det gäller pengar så kommer det att bli problem, så därav problem med adressändringen.

Får väl kontakta familjerätten om det inte löser sig och se vad dom säger och om dom kan hjälpa.

Vet någon om skatteverket tar hänsyn till att hon har närmare till skolan från mig?

• Brumma

Om hon bor mer hos dig så SKA hon vara skriven hos dig. Annars bryter ni faktiskt mot lagen. Utredningen kommer handla om var hon bor. Hade hon bott växelvist hade hon fortsatt vara skriven hos pappan eftersom han bor kvar i urspungsbostaden. Hade ni haft växelvist men flyttat båda två hade man gått efter vem som bodde närmast skolan fågelvägen. Men nu bor hon ju faktiskt inte växelvist... ;)

Så här står det på skatteverkets hemsida.

"Barn med dubbel bosättning

Barn kan ibland bo på två ställen, vilket kan innebära dubbel bosättning. Det är till exempel vanligt när föräldrarna har varsin bostad och barnet vistas hos båda föräldrarna. Huvudregeln är att barnet då får folkbokföras hos den av vårdnadshavarna som de båda är överens om. Detta gäller i de fall då:

Föräldrarna har gemensam vårdnad om barnet och att

Barnet bor ungefär lika ofta hos båda sina föräldrar

Är huvudregeln inte tillämplig, t.ex. när föräldrarna inte är överens om barnets folkbokföring, ska ett barn folkbokföras hos den förälder där det tillbringar flest nätter.

Om barnet bor lika mycket tid hos båda föräldrarna ska folkbokföringen inte ändras så länge en förälder bor kvar i familjens tidigare gemensamma bostad. Detta gäller även om barnet tillbringar en natt mer i veckan hos den andra föräldern.

Om det inte finns någon sådan gemensam bostad och barnet bor lika många nätter hos båda föräldrarna eller om föräldrarna lämnar olika uppgifter om var barnet bor, ska barnets folkbokföring bestämmas utifrån barnets boendesituation. Vid denna typ av bedömning av ett barns folkbokföring är det Skatteverket som beslutar var barnet ska vara folkbokfört.

Om du har några frågor är du välkommen att kontakta Skatteupplysningen på telefonnummer 0771-567 567."

www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/flytta/barnsfolkbokforing.4.2b543913a42158acf800010284.html

• Hjälp migg

Är rädd att inte adressändring går igenom att han kommer att ljuga osv...
    Hur bevisar man att hon bott hos mig betydligt mer?

Vad gör man om den inte går igenom?
    Jag nekar inte henne att bo hos mig, men känns surt att han ska sitta på barnbidrag som han inte ska ha egentligen

Ringde iaf skatteverket igår och frågade hur man går tillväga och så. Ja nämnde min situation och hon sa att det låter som att hon ska vara skriven hos mig, pga av dygnvilan och närmare skolan.
    Jag frågade också att om han ljuger om hennes vistelse hos honom vad händer då.
    Hon sa att dom som jobbar med utredningarna är så pass luttrade.

Allt känns så jobbigt, men hon vill verkligen inte bo där nu.

• Anonym (Elise)

Jag rekommenderar familjerätt, ni är två vårdnadshavare och har gemensamma barn. samarbetet mellan er verkar inte fungerar och hur blir det för barnen? 

du tar på dig en offerroll här och tycker att du har rätt till barnbidraget, vilket borde vara enligt barnets vistelse. 
    men vad är bra för barnet, går det att styra upp växelvisboende och hur kan ni båda föräldrar stötta barnet till att vara lika mycket hos er båda. barnet behöver båda sina föräldrar. 
    hur kommer det sig att barnet inte vill vara hos sin pappa? det finns en del att arbeta med här.

rekommenderar er samarbetssamtal i familjerätten, de har barnperspektivet. 

Svar på tråden Behöver hjälp, massa funderingar