• Lillaliv

Håravfall under graviditet

Hej! 

Finns det någon som har varit i samma situation som mig? Tredje läkarbesöket utan hjälp. Jag har under graviditeten tappat otroligt stora mängder hår, och nu är det riktigt illa. Kala fläckar över hela huvudet mellan 2cm-7cm. Inget hår på ena sidan av huvudet och det värsta är, att det aldrig slutar! Vill verkligen inte tappa allt. Det tar på psyket att alltid stå med handen full med hår efter dusch. 

Gravid i vecka 24 nu, och det startade i v11. Äter multivitamin och järntabletter. Läkarna säger det beror på stress, hormon förändring och att jag varit förskyld mycket under graviditeten. 

Någon som varit i samma situation som mig? Blev det bättre för er? Hur gick det under amningen? Om håravfallet inte slutade, när började det växa igen? Råd? 

• Svar på tråden Håravfall under graviditet
  • mrsjohanna

Hej!

Jag tappade inget hår under mina graviditeter men efter förlossningen och då när jag började amma, tappade äckligt mycket hår. Fick panik! Har nu slutat tappa hår men har också slutat amma (inte av den anledningen).. och jag känner att mitt hår är påväg att bli bra igen!
    Jag började äta "hårkontroll" vet dock inte om de har hjälpt så mycket men mitt hår känns just nu friskt och bra ut.

Min frisör som också har barn och gått igenom graviditeter sa att detta är jätte vanligt att tappa hår.. De har med alla hormoner i kroppen att göra. Så mitt tips är väl att höra med BVC samt din frisör om dom har några tips på vad/hur du kan göra.

Förstår att de känns jobbigt, jag har mått jätte dåligt med mitt hår.. Men nu känns de bättre när jag ser att håret är påväg ut igen!
    Hoppas de löser sig! Kram

• ElleYo

Hej!

Jag tappar också håret nu under graviditeten (är i vecka 38) och har fått en ganska stor kal fläck uppe på huvudet och ett par andra som inte är lika stora (än). Det har även blivit tunnare på sidorna. 

Jag vet inte om du ser detta nu eftersom det är ett tag sedan du skrev, men jag undrar ju nu hur det gick för dig under amningen? Fortsatte du att tappa eller växte det så småningom tillbaka? Det är ju det jag hoppas på liksom :)

• Kattflickan

Ser att tråden är gammal. Har bara ett tips, kolla sköldkörteln! Det är vanligt att sköldkörteln påverkas av graviditet. Jag tappade rätt mycket hår under graviditeten men det blev inga kala fläckar.

• Evelyn84

Hej! Tänkte kolla med er hur det blev?.. jag är gravid v 36 och har fått en kall fläck i ena sidan av huvudet. Är orolig att håret kommer inte växa ut igen, man ser att det är små hårstrå på det kalla området. Jag vet att tråden är gammal men hoppas på svar. Växte håret normalt igen efter förlossningen?.

• Evelyn84

Hej! Tänkte kolla med er hur det blev?.. jag är gravid v 36 och har fått en kall fläck i ena sidan av huvudet. Är orolig att håret kommer inte växa ut igen, man ser att det är små hårstrå på det kalla området. Jag vet att tråden är gammal men hoppas på svar. Växte håret normalt igen efter förlossningen?.

• Evelyn84

Svar på tråden Håravfall under graviditet