• Anonym (undrar)

Skyddar jag min SGI på detta sätt?

Hej, jag har en heltidsanställning i botten. Just nu jobbar jag 80% och fyller ut med föräldrapenning 1 dag/vecka för att skydda min SGI. Jag är nu gravid med mitt andra barn, beräknat 31/5. Om jag går ner i tid/går hem helt från jobbet innan förlossningen har jag förstått det som att jag måste ta ut föräldrapenning i samma omfattning som jag går hem för att skydda min SGI, stämmer detta? Om jag läser en kurs på komvux på 50% och läser på halvfart och har CSN (bara bidrag, inte lån ) under de 10 sista veckorna innan förlossningen och samtidigt går ner i tid/går hem helt från jobbet, skyddas min heltids -SGI då eftersom jag studerar med studiestöd från CSN? Eller måste jag ändå fylla ut med föräldrapenning i den omfattning jag går hem?

• Svar på tråden Skyddar jag min SGI på detta sätt?
  • Försäkringskassan

Hej

Generellt gäller följande:

Är du inne i ett SGI skydd så måste du se till att vara fortsatt skyddad ända till ditt nya barn föds.

Så länge du arbetar 80 % räcker det med att du fyller upp med 1 dag per vecka på sjukpenning eller lägstanivå.

Går du helt ner i arbete behöver du ta ut minst 5 dagar i veckan med föräldrapenning.

Börjar du istället studera med CSN stöd så räcker det med att du har bidragsdelen löpande hela tiden under studietiden. Det får inte finnas något glapp. För tiden innan och efter studierna innan ditt nya barn kommer så behöver du ta ut minst 5 dagar i veckan med föräldrapenning.

Hälsningar

Robin, handläggare

• Anonym (undrar)

Tack för snabbt svar.

Om vi säger så här. Jag börjar läsa en kurs på komvux på 10 veckor halvfart (50%) med start den 16/3 då det är precis 10 veckor kvar till beräknad födsel den 31/5. Jag tar bidragsdelen från CSN alla veckorna och i samma veva den 16/3 går jag ner i tid och jobbar bara 50% istället för 80%. Behöver jag då ändå fylla ut med föräldrapenning på 50% eller blir min SGI skyddad på heltid tack vare att jag studerar med CSN-bidrag?

• Försäkringskassan

Hej!

Om du har CSN under hela perioden du studerar så behöver du inte ta några föräldrapenningdagar. Under den tiden skyddar du din inkomst på heltid.

Hälsningar

My, handläggare 

• Anonym (undrar)
    Försäkringskassan skrev 2015-01-28 10:37:58 följande:

Hej!

Om du har CSN under hela perioden du studerar så behöver du inte ta några föräldrapenningdagar. Under den tiden skyddar du din inkomst på heltid.

Hälsningar

My, handläggare 

Och detta gäller även om jag studerar på halvfart under de 10 veckorna?
  • Försäkringskassan

Hej igen!

Huvudsaken är att du har CSN under hela perioden, det har ingen betydelse om det är halvfats eller heltidsstudier.

Hälsningar

My, handläggare 

• Anonym (undrar)

Och det spelar inte heller någon roll VAD jag läser?

Om jag slutar jobbar helt då när det är 10 veckor kvar innan BF och studerar på halvfart med CSN-bidrag hela tiden, skyddar jag min heltids-SGI då också?

• Försäkringskassan

Hej Igen,

Nej det är inte vad du studerar som skyddar din SGI under en period med studiemedel inte heller hur mycket ersättningen är utan just att du har beviljade studiemedel under hela studietiden minst bidragsdelen.

Och eftersom du går från en skyddad period till en annan delvis föräldraledig till studier och därifrån till helt föräldraledig är det super viktigt att du inte har något glappa så litet som en dag mellan dessa perioder. Och du måste skydda ända fram tills det att ditt nästa barn föds.

Hälsningar

Carola, handläggare

Svar på tråden Skyddar jag min SGI på detta sätt?