• Anonym (undrar)

Skyddar jag min SGI på detta sätt?

Hej, jag har en heltidsanställning i botten. Just nu jobbar jag 80% och fyller ut med föräldrapenning 1 dag/vecka för att skydda min SGI. Jag är nu gravid med mitt andra barn, beräknat 31/5. Om jag går ner i tid/går hem helt från jobbet innan förlossningen har jag förstått det som att jag måste ta ut föräldrapenning i samma omfattning som jag går hem för att skydda min SGI, stämmer detta? Om jag läser en kurs på komvux på 50% och läser på halvfart och har CSN (bara bidrag, inte lån ) under de 10 sista veckorna innan förlossningen och samtidigt går ner i tid/går hem helt från jobbet, skyddas min heltids -SGI då eftersom jag studerar med studiestöd från CSN? Eller måste jag ändå fylla ut med föräldrapenning i den omfattning jag går hem?

• Svar på tråden Skyddar jag min SGI på detta sätt?
  • Försäkringskassan

Hej

Generellt gäller följande:

Är du inne i ett SGI skydd så måste du se till att vara fortsatt skyddad ända till ditt nya barn föds.

Så länge du arbetar 80 % räcker det med att du fyller upp med 1 dag per vecka på sjukpenning eller lägstanivå.

Går du helt ner i arbete behöver du ta ut minst 5 dagar i veckan med föräldrapenning.

Börjar du istället studera med CSN stöd så räcker det med att du har bidragsdelen löpande hela tiden under studietiden. Det får inte finnas något glapp. För tiden innan och efter studierna innan ditt nya barn kommer så behöver du ta ut minst 5 dagar i veckan med föräldrapenning.

Hälsningar

Robin, handläggare

• Anonym (undrar)

Tack för snabbt svar.

Om vi säger så här. Jag börjar läsa en kurs på komvux på 10 veckor halvfart (50%) med start den 16/3 då det är precis 10 veckor kvar till beräknad födsel den 31/5. Jag tar bidragsdelen från CSN alla veckorna och i samma veva den 16/3 går jag ner i tid och jobbar bara 50% istället för 80%. Behöver jag då ändå fylla ut med föräldrapenning på 50% eller blir min SGI skyddad på heltid tack vare att jag studerar med CSN-bidrag?