• Mammamia77

jag går under av sömnbrist,tips önskas

sonen är snart 5 månader och har hela tiden sovit dåligt. Oro i kroppen och vaknar minst 7 ggr per natt och på dagen sover han korta stunder 2-3 ggr. Har träffat många läkare och pratat med bvc om detta. Var inne på att det var reflux och testade nexium en månad och det blev bara värre. sedan sa de att jag skulle vara mjölkfri och det har jag varit nu i en månad snart utan större förbättring. Har testat alla tänkbara droppar och tassar och sova i egen säng och fri amning. Inget hjälper. det blir snarare värre. Förut vaknadr han kanske varannan var tredje timma. Nu vaknar han varje timma och vill ha bröst för att kunna somna igen. blöjan och pyjamaa måste bytas2 ggr per natt för att han kissar igenom allt pga av så mycket kiss. Vad tusan ska jag göra? Kan ej sova dagtid heller då jag har ett till barn som stör mig. tips, tankar någon.

• Svar på tråden jag går under av sömnbrist,tips önskas
  • Mammamia77

han har varit väldigt lös i magen och bajsat mycket dygnet runt. det har blivit bättre när vi börjat med mjölkfri gröt. kräkningarna likaså. så det var nog reflux. men som sagt, eksem och sömnlöshet kvarstår och gasig mage. gav ju mjölkgröt som ledde till kaskadspyor och löst bajs så tror det Är mjölk.

• Mammamia77

sedn tror jag att det blivit en ond cirkel med vana trösäta för att kunna sova när vi hade det tufft med reflux besvären. sittandes upprätt mm

• fiskolja

Jag känner igen hur vissa av era beskriver era barns sömnbeteenden. Min son sov också otroligt dåligt, vaknade ofta på nätterna och sov bara korta stunder på dagen. Men när han var strax innan året fyllda så började jag ge honom fisklever olja, och det gav faktiskt en positiv effekt. Märkte att han kom mer till ro och sov djupare. Så det gick från att ha vaknat ca en gång i timmen till att vakna ca två ggr per natt, vilket var underbart för mig att få sova längre stunder. Nu är han två och får fortfarande olja, skulle jag glömma oljan en kväll så gör det inte så mycket men glömmer jag den två kvällar i rad så blir han genast oroligare i sömnen och sover mycket dåligare. Vi använder eye q som är flytande och finns med vaniljsmak.

• Mammamia77

när kan man börja använda oljan? frågade på life och de visste inte och sa jag skulle fråga bvc

• ellami
    fiskolja skrev 2015-03-30 23:22:30 följande:

Jag känner igen hur vissa av era beskriver era barns sömnbeteenden. Min son sov också otroligt dåligt, vaknade ofta på nätterna och sov bara korta stunder på dagen. Men när han var strax innan året fyllda så började jag ge honom fisklever olja, och det gav faktiskt en positiv effekt. Märkte att han kom mer till ro och sov djupare. Så det gick från att ha vaknat ca en gång i timmen till att vakna ca två ggr per natt, vilket var underbart för mig att få sova längre stunder. Nu är han två och får fortfarande olja, skulle jag glömma oljan en kväll så gör det inte så mycket men glömmer jag den två kvällar i rad så blir han genast oroligare i sömnen och sover mycket dåligare. Vi använder eye q som är flytande och finns med vaniljsmak.

Hur tror du att fiskoljan hjälper?
  • Limaliie

Undrar också hur fiskolja skulle hjälpa?

• Cathy

Fiskolja är bra för många olika besvär och det finns studier där man gett den till barn med bl.a. autism eller adhd. Så kan bra tänka mig att den kan förbättra sömnen genom att lugna nervsystemet. Ska prova på min tjej!

• Fiskoljan

Känns som om fiskoljan lugnar hans hjärna, om vi missar att ge honom ett par kvällar i rad så känns det som om han inte kommer i djupsömn utan han sover ytligt och verkar orolig. När jag pratade med bvc om det så sa dom bara att jag skulle skippa d-dropparna eftersom det finns i fiskoljan. Är inte så insatt men googlar man så hittar man flera trådar om det både här inne och på andra forum.

• Cathy

Fiskoljan; jag kollade på eye q i en hälsokost och vet inte om det var samma som du ger men den hade nattljusolja?! Funderade varför en liten skulle behöva nattlujsolja? Har den du ger också det? Så jag köpte Eskimo oljan, den har inte bästa innehållet av EPA/DHA (Möllers tror jág är bättre men har inte hittat nu annat än i citronsmak och den gillar inte vår tjej). Jag tror som du säger att fiskoljan 'lugnar hjärnan, därför ger man den till bl a autistiska barn. Återkommer med info när vi kört fiskolja ett par veckor!

• Mammamia77

rådfrågade bvc och naturkostaffären och de tyckte inte att jag skulle ge ifall sonen kanske är känslig mot fisk också

• Mammamia77

har nu varit hos ny bcv sköterska och hon var övertygad över att sonen är allergisk och att kliande eksem håller honom vaken. Skönt med någon som tar en på allvar och kan lite mer. Nu ska mannen ta natten och ge vatten och trösta så gott han kan. Håller tummarna för att det ska bli bra

Svar på tråden jag går under av sömnbrist,tips önskas