• Tamla

Röker du när du är med dina barn?

Du som är rökare och förälder, röker du när du är tillsammans med dina barn?

Jag försöker undvika det och röker aldrig när jag är ensam med barnen. När mannen också är med brukar jag gå undan en bit när jag ska röka och hemma röker jag naturligtvis utomhus.

Hur gör du?

• Svar på tråden Röker du när du är med dina barn?
  • Anonym (samma här)

Likadant här. Röker utomhus när jag är själv hemma med barnet eller om vi är iväg hela familjen går jag iväg en bit för att röka. En ganska självklarhet tycker jag.

• Linda Lights

Jag rökte inte när barnen var små utan började (igen) när de var i tioårsåldern. Rökte naturligtvis inte inne, men rökte säkert i samband med att vi gjorde saker och har inget minne av att jag specifikt undvek det. Kanske därför båda döttrarna själva började röka i tidiga tonåren :( och numera händer det ju att vi röker tillsammans.

• Kicki85
    Linda Lights skrev 2015-01-28 01:40:52 följande:

Jag rökte inte när barnen var små utan började (igen) när de var i tioårsåldern. Rökte naturligtvis inte inne, men rökte säkert i samband med att vi gjorde saker och har inget minne av att jag specifikt undvek det. Kanske därför båda döttrarna själva började röka i tidiga tonåren :( och numera händer det ju att vi röker tillsammans.

Tänker på det där ibland. Just nu röker jag inte då jag ammar och jag har inte rökt på snart ett år, men kan inte garantera att jag inte börjar igen. Att jag inte röker i direkt närhet av mina barn är självklart, men när börjar de upptäcka att jag som mamma röker? Även om ja inte utsätter dem för passiv rökning så finns det ju stor risk att de ser rökningen som något naturligt ifall de vänjer sig vid att deras älskade mamma röker. Jag ska verkligen göra allt för att inte börja igen, men tänk om...

• Anonym (Eva L)
    Tamla skrev 2015-01-27 20:46:42 följande:

Jag försöker undvika det och röker aldrig när jag är ensam med barnen. När mannen också är med brukar jag gå undan en bit när jag ska röka och hemma röker jag naturligtvis utomhus.

Hur gör du?

Händer att jag röker när barnen är i närheten.
  • Klaralokghdy
    Kicki85 skrev 2015-01-31 01:04:42 följande:

Tänker på det där ibland. Just nu röker jag inte då jag ammar och jag har inte rökt på snart ett år, men kan inte garantera att jag inte börjar igen. Att jag inte röker i direkt närhet av mina barn är självklart, men när börjar de upptäcka att jag som mamma röker? Även om ja inte utsätter dem för passiv rökning så finns det ju stor risk att de ser rökningen som något naturligt ifall de vänjer sig vid att deras älskade mamma röker. Jag ska verkligen göra allt för att inte börja igen, men tänk om...

Jag har för mig att jag läst att det är otroligt mycket vanligare att barn till rökare själva röker. Svårt att förmedla att något man gör dagligen är dåligt och farligt i alla fall, och det går ju knappast att förbjuda dem på ett riktigt trovärdigt sätt heller. Bra kämpat av dig att hålla upp såhär länge, och hoppas att du orkar fortsätta! Kanske kan det vara motiverande att tänka att du minskar risken att de själva börjar om du låter bli?
  • Anonym (Jennie)
    Tamla skrev 2015-01-27 20:46:42 följande:

Hur gör du?

Röker när jag känner för de, ibland är barnen i närheten.
Svar på tråden Röker du när du är med dina barn?