• ahj

Min 3-åring förstår inte mkt och pratar inte

Hej

Min son fyllde 3 år för några dagar sen. Kalaset med familj och vänner gick inte så bra men det var väntat. Varför? Jo så här är det.

Han är en glad och gosig liten kille som kan mycket men förstår inte allt vi säger till honom. Han babblar på på sitt eget språk ofta men säger sällan riktiga ord. 

Ibland när vi säger till honom att han ska tända lampan så gör han det direkt och andra gånger så måste vi säga det flera gånger och eventuellt peka på lampan för att han ska förstå vad vi vill. han förstår när ja ber honom komma så jag kan ge honom en puss. HAN DÄREMOT VET EXAKT VAD HAN VILL OCH HAN VILL HA DET DIREKT! Han pekar och drar en i handen när han vill att man ska göra något som t ex gå ut ur rummet, sätta sig på golvet i hans rum och leka med honom, öppna kylskåpet, hämta tandborsten etc. Vi försöker alltid ställa frågor som vad är det du vill etc men han blir så frustrerad när han måste vänta. Han blir nästan irriterad av alla frågor vi ställer. 

han vinkar väldigt väldigt sällan hejdå men pekar gärna på allt han vill ha. 

Han började krypa när han var ca 10 mån och han började gå helt själv när han var 14 mån (innan dess var han väldigt försiktig o släppte inte taget om han inte visste om vi skulle ta honom ifall han tappade balansen).

han hade börjat säga mamma o pappa men sen han började gå och upptäckte hur kul det är att röra på sig o springa har han slutat säga mamma och pappa och allt annat. sedan började han säga mamma igen när han är ledsen och grät om han tror att jag gått ut eller om jag är på toaletten. 

Han började förskolan när han var ca 19 mån och inskolningen gick på en vecka. han klarade t o m att sova utan snutte o napp där, trots att han inte klarar sig hemma eller hos mormor utan de två sakerna. Han har i samband med förskolestarten börjat äta sämre. Han gillar bröd och smörgåsar. Tryggheten i de finns så det vill han ha när inget annat går ner. han vägrar prova nya smaker och protesterar när man försöker ge honom något att smaka.
    Han äter inget godis, ingen choklad eller kakor, bara kex ibland och kanelbullar då och då. När han var runt 1 åt han allt. tyckte om frukt och åt glass på semestern men sedan han började förskolan har han slutat. han vägrar äta frukt där. hemma vill han nu bara äta banan och det är inte ofta. Så hans fina födelsedagstårta med vilda djur ville han inte ens smaka på, ville knappt titta på den eller blåsa ut ljusen. 

Vi pratar vårt modersmål hemma, läser böcker på vårt språk. Hans första möte med svenskan (förutom Bolibompa) var när han började förskolan men även där fanns personal som talade vårt språk.

På BVC har de tagit kontroller med 6 mån mellanrum sen 18-månaderskontrollen men de har inte flaggat för något speciellt förrän nyligen när vi kom överens om att skicka remiss till logoped. 

Han gillar inte nya platser eller nya människor som kräver hans uppmärksamhet. Han blir rädd och gråter och gråter. Han vill gå därifrån nästan så fort vi kommer in på ex BVC. så någon han inte känner får ingen respons från honom alls. 

Vid 2,5-årskontrollen på BVC grät han och vägrade gå in på lilla rummet för att kolla vad han kan så det blev en koll i väntrummet. Vi blev överraskade av hur han gick fram och lekte med tekannan och muggarna men han låtsades som att BVC tanten inte fanns där när hon frågade kan jag få en kopp kaffe etc. hon sa att hon inte kunde se något avvikande förutom att han är envis och viljestark och blyg. 

Han har länge länge inte reagerat när vi ropar på hans namn. Det krävs mycket för att få hans uppmärksamhet när vi försöker prata med honom eller visa honom något.

Sedan han var liten har han gillat att snurra på leksaker som går att snurra...stapelringar ville han aldrig stapla utan snurrade de. Ikeas stapelfyr var perfekt att snurra för den var i trä och hördes när den snurrade. Han kunde gå från att snurra ringarna på golvet i sitt rum till hallen där det var en plastmatta för att det hördes annorlunda.

han har alltid tyckte om bollar så nästan innan han kunde gå kunde han sparka på bollar. Intresset finns än idag och han har avancerat med att kasta bollen i luften och sparka den (gärna på lampan). 
    han kan hoppa och göra kullerbytta.

Han har ögonkontakt med oss och vill gärna gosa och kramas och pussas. han är trygg med personer som han känner som släkt och dagispersonal men han visar inte mycket intresse för barn runt omkring honom. På förskolan är han oftast själv eller vill leka med en vuxen. Hans motoriska utveckling är bra. han kan klättra springa snurra. 

det som vi har reagerat på här hemma är att han ibland bara går runt fram och tillbaka och pratar med sig själv eller vrider på huvudet och går fram och tillbaka utan något syfte. ibland blundar han och snurrar eller går fram och han förstår inte att han kan slå sig. även när han slår sig så fortsätter han göra samma sak. på sista tiden så börjar han skaka på huvudet tills han nästan tappar balansen eller så snurrar han jättelänge tills han trillar.

ibland börjar han kasta leksaker bara för att vi har sagt att han inte ska..

han leker med bilar en stund i taget, han lägger olika knoppussel ibland, bygger torn av träklossar, bygger torn av Lego men aldrig något annat, ibland leker han med små muggar tallrikar bestick och frukter men ingen direkt ordentlig lek....han gillar djur som han radar upp på fönsterkarmen eller på golvet..ibland på rad ibland får djuren vara utspridda men det är alltid samma lek. han använder inte mycket fantasi för att utveckla leken. han ritar sällan.....när han väl gör det så kladdar han bara en stund. han gillar inte att bli smutsig om händerna...han börjar gråta/skrika direkt och vägrar göra det. De få gångerna jag försökt måla med vattenfärger här hemma har slutat i skrik och gråt.

sedan några månader tillbaka har han börjat intressera sig för siffror. det började med att vi räknade fingrar och vilken våning mormor bor på. För att hålla hans intresse vid liv har jag köpt magnetsiffror som vi satt på kylskåpet och där gick han fram o räknade dagligen. alltid på modersmålet. jag satte upp bilder med siffror och antal på väggen i hans rum och där går han och räknar ofta. han kan nu räkna 1- 10 på modersmålet och 1 - 4 på svenska. han sätter sifferpussel från 0 - 19 själv och säger de siffrorna han kan medan han gör det. han säger alltid rätt för varje siffra, han rabblar alltså inte bara ramsan utan förstår vilken siffra är vilken.
    Han kan inte säga R och inte F t e x för fyra säger han hyja 

han gillar sång och musik och vill gärna titta på musikvideos på youtube (eft de gör det på förskolan). imse vimse spindel, blinka lilla stjärna etc och t ex när vi sjunger imse vimse så visar han tecknen när vi sjunger......sedan slutade han göra det ett bra tag för att nu bli intresserad igen. nu tycker han att huvud axlar knä och tå är superintressant. han har i somras tyckt om sången "hajarna" väääldigt mycket och velat lyssna på den hela tiden. som resultat lärde han sig sin första och enda tvåordssats "massa blod" för det sjunger de i sången...men sen slutade han säga det också.

han har sen han varit väldigt liten gillat böcker för att vi har tidigt börjat läsa för honom. han kan sitta själv i en halvtimme och bläddra i sin boklåda och låtsasläsa. ibland låter ljuden som när vi läser för honom men han säger inte orden. ibland pekar han på det vi frågar efter i böckerna.

han gillar att spela spel på iphone och surfplatta. redan när han var ca 10 mån och var i en period då han vägrade byta blöja el ligga still fick han hålla i min iphone. där fanns ett spel med en liten bil som man kör i olika svåra banor. han blev snabbt duktig med att dra bilen med fingret i mål. några veckor senare kunde han dra en kula i en rund bana till mål. jag känner äldre barn som inte lyckas så bra med det så vi blev väldigt överraskade. han kan hitta youtube appen på min mobil och leta fram sin spellista och bläddra bland olika videos.

han njuter av att titta på Nicke Nyfiken och har mer och mer börjat skratta när det händer något roligt. Ibland när introt till Nicke Nyfiken börjar på tv kan han komma springandes från sitt rum för att titta. Så vi har aldrig misstänkt att han hör dåligt. 

han har fortfarande napp och blöja. i perioder vill han sitta en stund på pottan men har kissat bara en gång. han har napp bara när han ska sova och sedan tar vi bort den. han har den aldrig dagtid. 

vi är oroliga för att språket inte kommer igång. han är 3 år nu och det är svårt vissa dagar här hemma när han inte förstår när man förklarar något för honom. han blir frustrerad och arg. ibland är det svårt att gå iväg någonstans med honom eftersom han vill det han vill och bryr sig inte om vi inte kan göra det el inte. han kan slänga sig på golvet och gråta. t e x om vi varit på någon lekplats en timme och det är dags att gå hem så vill han inte. oftast måste man bära honom därifrån för han vägrar gå och skriker/gråter. 
    Vi är oroliga för att han inte leker med andra barn och är oftast själv på förskolan. 

remiss är skickad till logoped men väntetiden är 1 år på sjukhuset. Som tur är har spec. pedagogen från förskolan hjälpt oss komma före i kön så snart ska vi få till det mötet.
    Spec. pedagogen från förskolan har mött vår son vid två-tre tillfällen och hon har sagt att hon är bekymrad för hans språk och socialt samspel. hon rekommenderade att pedagogerna börjar använda tecken som stöd då han inte förstår vad som ska hända. 

vi har blivit kallade till hörselkontroll om ca en månad. Jag vet redan nu att det kommer inte at gå. han kommer skrika och vägra gå in. jag är inte negativt inställd utan bara realistisk. jag hoppas att de har något sätt  som man kan göra det på för det är viktigt att vi tar reda på om det är något med öronen. han har aldrig haft öronproblem. han har knappt varit sjuk! 

han reagerar på ljud och musik och när vi pratar här hemma men jag vet inte om det är tillräckligt för att säga att han hör bra.

jag och min man försöker tänka positivt och vill hjälpa honom på bästa sätt vi kan. Vi försöker prata oh stimulera honom på olika sätt men det känns som att vi misslyckas när inga framsteg syns (inga stora iaf)
    Vi hoppas att vi snart får veta vad det är som är orsaken så att han kan få hjälp. Så här är det väldigt jobbigt. Ibland blir man så irriterad på hans beteende och kan skälla och sedan må dåligt. Jag har dagar när jag är så ledsen att jag sitter och gråter för att det känns jättejobbigt när han skriker hela tiden för ingen anledning alls och inget hjälper för att få honom att sluta..

jag har funderat på att ta kontakt med en barnpsykolog så fort vi kommit igång med logopeden för att få till ett samtal och se vad vi kan göra för att hjälpa vår son. När jag googlat själv så har jag hittat info om autism och olika grader av den och tyckte att vissa saker stämmer bra in på min son men jag vet inte mycket om det och borde eg inte spekulera..

jag undrar hur det kommer at gå med logopeden...vi lyckas inte få honom att härma oss eller upprepa något vi säger...(tex när vi försöker träna vissa ljud)

anledningen till det här långa inlägget är att jag hoppas att det finns föräldrar där ute som känner igen sig i något av det jag skriver och kan dela med sig av hur ni har haft det, vilken hjälp ni har fått, om det har blivit bättre med tiden etc. 
    kan ni ge mig tips på hur man ska klara vardagen utan att bli arg ledsen irriterad frustrerad etc etc

tacksam för svar

• Svar på tråden Min 3-åring förstår inte mkt och pratar inte
  • Anonym (Lycka till)

Det du beskriver är nog tillräckligt för remiss till autismutredning. Det du behöver vara beredd på nu är att vara tvungen att ligga på som förälder, för den tid ni väntar tas ju från sonens tid då han kanske behöver träning och stöd. Låt inte BVC förhala det hela, be om remiss från psykologen (som antagligen kommer att ge detta då du beskriver det du beskriver här) eller kontakta utredande enhet (oftast hab eller BUP) i ert landsting. Ligg på och ge inte upp! 

• Elisabeth marie

Orkar inte läsa allt. Min 2åring hängde inte med i tal eller förstående. Men han hade så mycket vätska i öronen. Så det gjorde hon nästintill döv. Kolla öronen. Nu är han 3 år och han vill inte förstå ????och han sluta aldrig prata.

• emma ns

Ni som fått diagnos autism på ert barn, kommer ni ihåg när ert barn började peka? Innan ett års ålder eller efter?

• ahj

Här kommer en uppdatering på vad som hänt sen sist...

jag träffade en barnpsykolog och berättade hur jag upplever min kära pojke och psykologen sa att hon ville träffa honom och att hon skulle hälsa på på förskolan för att se honom i den miljön. jag berättade allt som jag kunde komma på om honom och när jag pratat oavbrutet i 45 min sa hon att jag gett henne en väldigt konkret bild av min son. efter att ha pratat så hon att hon ser på mig att jag är bekymrad och det är jag jag vill hjälpa henne så efter en stund sa jag att jag tyckte att vissa autistiska drag fanns och hon sa att han verkar vara väldigt splittrad i vad han kan eftersom han är mycket duktig på vissa saker och har svagheter i andra t ex den sociala biten men så klart det är bara en liten parantes hon ville träffa innan hon uttalar sig men hon sa att han inte låter som ett typiskt autistiskt barn men som sagt det är bara ett spontant svar på det jag sagt. vi får helt enkelt vänta o se vad som händer. Hon sa att inte alla fall leder till utredning...ibland blir det mer lokal utredning hos de på plats så vi får vänta o se..

Idag var vi hos henne, jag min man och min son. Han var glad trots att han var hungrig och trött. Han gick runt och sprang i korridoren och när psykologen kom ut från sitt kontor stack han huvudet in där för att se vad som fanns där. Hon hälsade på honom han log och gick vidare. Sen tog hon oss till ett lekrum där hon skulle se hur han är om han skulle intressera sig för leksakerna reagera på henne etc. 

Han gick fram och tog leksaker...och tittade runt. Sedan tog barnpsykologen fram såpbubblor och då gick han fram till henne och väntade på att hon skulle blåsa. Han tog det från henne och gav till mig för att jag skulle blåsa. han skrattade och fångade ballongerna. han hade ögonkontakt med oss alla tre vuxna i rummet.

När hon tog fram en mjuk fotboll blev han jätteglad och började sparka den överallt....han lyssnade när vi sa att bollen är under stolen eller soffan så han gick o hämtade. När han hittade en hård plastboll och ville sparka den i luften tog psykologen den för den kunde vara lite farlig så som han sparkar på bollar men han ville gärna ha den så han gick fram till henne och försökte öppna hennes hand o ta den. la sig tvärs över henne för att nå hennes händer :) det var överraskande för det var på ett lekfullt sätt. 

han var inte blyg...han hade roligt skrattade och log och lekte med oss och utforskade rummet... men efter ca 30 min var han trött på att vara där så han gick ut i korridoren och ville springa där för det var en lååång korridor.....första gången han sprang ut o inte ville komma tillbaka själv gick min man o hämtade honom...när vi väl var alla inne i lekrummet igen ville han efter 5 min ut igen och ta med sig några leksaker ut i korridoren så han tog mig i handen för att jag skulle resa mig upp från mattan där jag satt med psykologen...när jag rest mig upp tog han psykologen i handen för att hon också skulle resa sig upp och när vi alla var stående ville han att vi skulle gå ut i korridoren :) det fick oss alla att skratta. Han kände att vi var färdiga där och det var dags att gå.

Så nästa vecka ska hon besöka förskolan och därefter ska jag och min man träffa henne igen och se vad hon säger. 

vi var positivt överraskade idag. Vi förväntade oss en tuff träff med psykologen för hittills har det alltid varit så på bvc etc. Igår var han hos tandläkaren och det gick bra tills han skulle bli tvingad in i ett rum där någon skulle pilla på honom. men det gick ändå min man fick hålla honom lite snabbt så de skulle titta på hans tänder. 

Hörseltestet gick inte att utföra då han inte ville sitta med hörlurar och trycka på knappar....han förstår nog inte ens vad som förväntas där så vi skulle få en ny tid ev ska de söva ner honom. de har inte förklarat hur det ska gå till och vad de kan ta reda på det sättet :S jag är väldigt nyfiken. De testade att spela upp ljud från stora högtalare för att se om han kan orientera varifrån ljudet kommer så den kvinnan där sa att han kanske inte hör från ena örat att det kan vara något sånt....vi får se...

vi har börjat lite smått med tecken och han tecknar till sångerna från FilmHatten på YouTube. Det är så kul att se hur han tittar och härmar. Vi ska på kurs på sjukhuset nästa vecka och börja lära oss vi med så vi kan börja använda de på riktigt. 

Idag gick det hur bra som helst! jag är så stolt över min lilla prins. Han kunde vissa sitt rätta jag. han är en underbar pojke som oftast är glad och det är skönt att hon kunde se det också. 

• Anonym (samma här)

Hej!
    Hur har det gått för er son?
    När jag läste ditt inlägg kändes det som att du skriver om min pojke som beter sig precis likadant.
    Gjorde ni någon utredning? Vad visade den?

• cattus

Flera pratar om autism, kolla upp Asperger syndrom! De verkar gå från den diagnosen numera(namnet) men man kan hitta väldigt mycket information om du googlar.

Min äldsta son är nu 25 men blev inte diagnostiserad förrän han var 17 år bara för att han "trots allt" fungerade så väl, men jag känner igen dragen i din beskrivning. Min son är mycket "högfunktionell" som de kallar det men han har vissa drag som är tydligare. Gillar inte nya miljöer och människor. Hade lätt till ilska/hysteri då han inte fått som han ville när han var liten. Som liten förstod han heller inte andras ansiktsuttryck/sinnesstämningar, missförstod folk helt enkelt. Hade svårt att skaffa kompisar, förstod dom inte, kunde bli konflikter då han ville en sak och andra en annan. Ville ha kompisar men orkade samtidigt inte med dom (inre konflikt).

Han är grymt smart men eftersom det tog så lång tid att få diagnosen och veta varför "något var fel" gjorde hans skolgång problematisk. Han har numera ett rätt normalt liv med jobb(nu när utbildningen äntligen blivit klar), körkort, flyttar snart hemifrån. 
    Han gör inget oövertänkt, nästan så att man måste sparka honom framåt ibland. Har inte så lätt men vänner live, men hittar "vänner" på nätet. Barnbarn får man nog vänta på...
    En stor fördel när han var liten var att han kunde inte ljuga.. när man förstod att han försökte så behövde man bara titta honom i ögonen och fråga - Var det verkligen sant? Nej, det var det ju inte.... Mycket praktiskt! 

Genom att få diagnosen så kunde man få stöd i vad man behövde hjälpa honom med. Rutiner blev viktiga, planering och delmål för att hinna med saker över tid, skolarbeten mm. Också bara vetskapen av hur han fungerade och kunde förstå varför han känner och gör saker på ett visst sätt blev ett bra stöd. Han kände sig mindre "konstig" eftersom han inte var "knäpp", det fanns en anledning till allt. 
    Han är en underbar omtänksam snäll person, bara lite "egen".

• jwrga

Jag tror att han hör dåligt. Vår 3-åring pratade i princip inte alls, eller jo han babblade oavbrutet men det vara bara några ord som man kunde förstå. För 4 månader sen upptäckte vi att han hade vatten bakom trumhinnorna och hörde jättedåligt. Sen han fick rör i öronen så har talet bara exploderat!

• ahj

Hej 

Jo i somras fick min son diagnosen autism. Det var en snabb utredning (lite för snabb tyckte jag. de åkte inte ens till förskolan utan körde mest intervjuer med oss föräldrar och testade honom i en timme). Sedan dess har vi kämpat med att han ska få resurs på förskolan. Det känns som att vi är på något möte varje dag!. Tyvärr har det varit en kamp mot förskolan för att han ska få den stöd han behöver och så fick han en resurs på 4h/dag. Alledeles för lite. Jag fick kämpa för att förskolechefen ska skicka personal på utbildning eftersom de inte visste något alls om autism. De är på gång att gå TAKK-kurs och en förskollärare fick ta del av en kommunikationskurs som var på ett tillfälle.

I sep 2015 fick vi komma till habiliteringen och där fick vi träffa en psykolog som började kartläggningen för att besluta hur vi går vidare. Vi fick gå på föräldrautbildning i två dagar, kommunikationskurs och prata med alla möjliga som kundes tänka erbjuda oss råd, tips ja vad som helst. Tyvärr så har bara vi föräldrar fått träffa psykolog, kurator etc aldrig med sonen eftersom det finns inte resurser till det. Det tränas inte med barn på plats utan vi får göra allt hemma. Det känns så hopplöst vissa dagar. Orkan finns inte alltid där och jag känner mig så ledsen så tårarna inte slutar rinna. Men så är det och vi måste kämpa vidare för vår underbara son. 

Av en slump blev vi erbjudna att gå med sonen på socialt samspelsträning i grupp med andra barn som är 3-5 år. Under en timme i veckan får barnen träna på allt det som kommer naturligt för jämnåriga på förskolan. De inleder med samling, leker en lek, dansar, går hinderbana, leker ytterligare lek som stimulerar grovmotoriken, leker affär, med lera, med bilar etc och avslutar sedan med en flanosaga/ samling. Barnen får träna på så himla mycket under en timme. Tyvärr så får han inget av detta på förskolan trots att vi är väligt involverade i vad som händer på förskolan.

Jag träffar hans psykolog då och då och får handledning och hon tipsar om sätt att träna erbjuder tips på material som jag kan tillverka etc för att träna sonen. Pga tidsbrist räffas vi ofta på kvällen och då sitter vi i mer än timme och pratar och pratar. Helt fantastiskt kvinna! tur att vi har just henne. Jag pratar skrattar och gråter en skvätt nästan varje gång. Det behövs!

Jag har också väldigt god kontakt med specialpedagogen som är knuten till förskolan så henne träffar jag/mailar också många gånger utanför arbetstid/kvällstid och går igenom material som de ska snvända på förskolan och vi hemma.

Vi krävde träffar med alla inblandade på förskolan var 6:e vecka för atts tämma av vad som hänt och vad vi behöver jobba mer med. I början var det en stid med förskolechefen för hon ville inte skicka personal på utbildning eftersom hon inte kunde ha vikarier blah blah blah men vi gav oss inte och nu är erbjuder hon att köpa en bok vi nämner bara så där. Vi får se vart det hela går nu när det ska bli en helt ny organisation inom förskoleförvaltningen i Malmö. 

Vi kämpar på hemma med att få samspel och träna på språket. Det är svårt eftersom han inte bryr sig om tecken men han har accepterat bildstöd. Det tog några månader. Nu jobbar vi med PECS (bildutbyte mot föremål). Många bilder sitter på kylskåpet och på ytterdörren så han hämtar en bild på juice/iPad etc när han vill något och så får han det och vi benämner föremålet eller vad det nu kan vara. Stort framsteg. jag tillverkar bilder på bildstod.se skriver ut laminerar sätter på magnettejp och upp på kylskåpet! 

Det har också kommit några ord. Han älskar Babblarna så det materialet har vi köpt och figurerna och tränar lek och ord och turtagning etc så han kan nästan säga alla figurernas namn.

Han är 4 år nu men har fortfarande blöja och det krånglar jättemycket med maten. Det har börjat krångla med sömnen så vi ska testa Melatonin. 

vi väntar fortfarande på att få göra en noggrann utredning av hörseln under narkos då vi inte kom långt med vanliga undersökningar. 

jag kommer inte på så mycket mer....ni får gärna fråga om ni undrar något mer

hur går det för ER?

• Pkb

Tänkte just svara att jag tror att det kan vara autism men såg nu att du gjort en uppdatering.

Min son är lik din son i mycket. Nu är han lite äldre, 8 i år och man väntar med utredning eftersom han klarar sig bra i skolan och han verkar ha mognat mycket. Men drag av asperger tycker jag mig se.

Min son började väl prata ordentligt när han var 3,5-4år. När han var 6år gick han hos talpedagog men han uppnådde målen där snabbt så vi har inte blivit kallade efter det. Han lärde sig läsa i samma ålder.

På dagis lekte han knappt med de andra barnen. Nu i skolan har han kompisar, även om han mest tyr sig till en 2-3 stycken, men är väldigt omtyckt, får massa med kärleksbrev hehe.

När han var bebis så Lystrade han inte till sitt namn. Han är fortfarande en drömmare men han hänger med även om han inte tittar fröken i ögonen när hon undervisar.

Han är väldigt petig med maten och får specialkost i skolan.

Duktig på siffror och bra bildminne och minne.

När han var liten total ignorerade han folk han inte gillade, låtsades som om de inte fanns. Nu får utomstående packa på hans uppmärksamhet lite extra då han inte svarar. Hemma är det dock inget problem.

• Pkb
    Pkb skrev 2016-03-01 17:19:19 följande:

Tänkte just svara att jag tror att det kan vara autism men såg nu att du gjort en uppdatering.

Min son är lik din son i mycket. Nu är han lite äldre, 8 i år och man väntar med utredning eftersom han klarar sig bra i skolan och han verkar ha mognat mycket. Men drag av asperger tycker jag mig se.

Min son började väl prata ordentligt när han var 3,5-4år. När han var 6år gick han hos talpedagog men han uppnådde målen där snabbt så vi har inte blivit kallade efter det. Han lärde sig läsa i samma ålder.

På dagis lekte han knappt med de andra barnen. Nu i skolan har han kompisar, även om han mest tyr sig till en 2-3 stycken, men är väldigt omtyckt, får massa med kärleksbrev hehe.

När han var bebis så Lystrade han inte till sitt namn. Han är fortfarande en drömmare men han hänger med även om han inte tittar fröken i ögonen när hon undervisar.

Han är väldigt petig med maten och får specialkost i skolan.

Duktig på siffror och bra bildminne och minne.

När han var liten total ignorerade han folk han inte gillade, låtsades som om de inte fanns. Nu får utomstående packa på hans uppmärksamhet lite extra då han inte svarar. Hemma är det dock inget problem.

Han kan fortfarande inte säga R

Han började gå vid 15 månader men lärde sig cykla på 60 sekunder utan hjälp.

Min son slutade helt med blöja kring 4 års ålder men kissar på sig på natten då och då fortfarande.

Hörseltest vid 4-5 års ålder gick inte bra här heller, han förstod inte riktigt uppgiften eller så var han i sina egna tankar.
  • Anonym (Malmö)

Tufft att kämpa för mer stöd på förskolan, ts. Måste bara fråga om ni går på samspels-ibt på onsdagsmornar. Kände så väl igen din beskrivning. Vi får med vår son men har hitills aldrig fått med förskolan som många av de andra barnen har.

• ahj
    Anonym (Malmö) skrev 2016-03-02 15:39:15 följande:

Tufft att kämpa för mer stöd på förskolan, ts. Måste bara fråga om ni går på samspels-ibt på onsdagsmornar. Kände så väl igen din beskrivning. Vi får med vår son men har hitills aldrig fått med förskolan som många av de andra barnen har.

Ja, onsdagar. :) Hur länge har ni gått? Vad jag har förstått så finns det flera grupper på onsdagar?
    Vi har testat några gånger och det har varit några bra och några inte så bra onsdagar men vi ska fortsätta gå. Det är så tråkigt och orättvisst att vissa förskolor skickar med resurserna medan andra totalvägrar.
  • Anonym (Malmö)
    ahj skrev 2016-03-06 22:53:01 följande:

Ja, onsdagar. :) Hur länge har ni gått? Vad jag har förstått så finns det flera grupper på onsdagar?

Vi har testat några gånger och det har varit några bra och några inte så bra onsdagar men vi ska fortsätta gå. Det är så tråkigt och orättvisst att vissa förskolor skickar med resurserna medan andra totalvägrar.

Ja, jag har förstått att det är en grupp efter vår med. Vi går 08 30.

Ja visst är det orättvist! Vår son har resurs på halvtid men förskolan tycker inte att de har möjlighet.
  • Anonym (Bibbi)

Jag har ett barn som är ett år äldre än ditt som väntar på utredning. Han har haft liknande beteenden som ditt barn, fast han är också ganska utåtagerande. Vi har fått beslut om utredning men det verkar inte gå fort att få den där tiden...

Så ligg på och tjata, försök snabba på alla processer, kanske hjälper det.

• Anonym (Bibbi)
    Anonym (Bibbi) skrev 2016-03-07 08:23:00 följande:

Jag har ett barn som är ett år äldre än ditt som väntar på utredning. Han har haft liknande beteenden som ditt barn, fast han är också ganska utåtagerande. Vi har fått beslut om utredning men det verkar inte gå fort att få den där tiden...

Så ligg på och tjata, försök snabba på alla processer, kanske hjälper det.

Ser nu att ni fått utredning och hjälp. Så tungt att ni måste göra så mycket av jobbet själva! Det är ju tur i alla fall att ni verkar så framåt och organiserade själva. Värst måste det vara för de barn som inte har det.
  • BearC

Hej. Kom in på din gamla tråd. Min son har Autism. När du beskrev din son, var det nästan som en kopia på min. Idag är min son 7 år. Han är högfungerande, och går i vanlig skola. Han kommer inte längre ha assistent, när han börjar 1:a klass. Man märker knappt av hans autism alls. Den är där! Men han fungerar jättebra i skolan. Ja rent allmänt. 

Men det har inte alltid varit så. Jag har jobbat hårt med honom.Jag är skild sedan 4 år tillbaka. För det blev så jobbigt att ta hand om honom. Så vi blev ovänner över det hela. 

Vi har aldrig gett medicin. Vi har försökt att hitta ett lugn för honom. För att inte accelerera hans känsla för stunden. Jag valde tex att sova med honom. Köpte dubbelsäng. Och använde en pekbok från Bamse, varje kväll. Släckte i rummet och mörklade. Tände en svag liten lampa , och visade boken. pekade och bläddrade. Pratade med honom . Även om han inte svarade. sjöng lite. sen sov han. 
    En dag kunde han peka själv. Säga vad det var på bilden, och bläddrade till nästa bild, som jag frågade efter Det tog ett år! 

När det kom till maten, ritpratade jag. En hjälte skulle utföra uppdrag. En streckgubbe hämtade stenar och la i vulkan. Eller hjälpte ett tåg upp för en backe. Men hjälten behövde kraft. Och om han åt, blev han stark. Så höll jag på  

Nu äter han allt. Även brie ost med skalet på :-O 
    Jag utvecklar en app för detta problem. Läs  WWW.poowapplication.com

Det viktigaste är att ni jobbar hårt och intensivt! Jag skickar lite styrkekramar till er! Och kör så det ryker!! 

MVH

• Moa Granström

Hej, läste inlägget om din son och blev nyfiken på hur det har gått för er senaste året sen du skrev detta inlägg? känner nämligen igen min dotter i din son. Hon blir 3 år den 17 oktober men kan fortfarande inte prata, hon verkar inte vilja lära sig prata helt enkelt. Men utöver hennes språkstörning känns det som att du skrivit om min dotter rakt igenom i ditt inlägg om din son :O :)

Vi har kontakt med logoped var tredje månad och barnpsykolog och ska börja denna månad med utredning för eventuell autism. Mejla gärna mig ->> moagranstrom@live.se <<- kram Moa 

• Lom15

Vi har en kille som snart är tre. Din beskrivning stämmer in till mer än 90% på honom så vi är mycket intresserade av att få veta hur det har gått för er nu när det gått några år. Vill du berätta?

• Lom15

Kära ahj,

Ursäkta att jag inte uppmärksammade att du redan svarat på frågan om hur det har gått. Vi tackar dig för informationen och lider med dig. Vi är ganska säkra på att vi har en liknande situation framför oss med den skillnaden att det verkar vara lite snabbare hantering där vi bor i Västra Götalandsregionen. Precis som du så älskar vi förstås vår son väldigt mycket. Det både hjälper och gör att det känns mer smärtsamt samtidigt. Vi önskar dig att mitt i det jobbiga ändå får många fina stunder med din son.

Vänligen,
    Lom15

Svar på tråden Min 3-åring förstår inte mkt och pratar inte