• Anonym (Snabbt svar tack)

    Handläggningstid omprövning graviditetspenning?

    Jag fick nyligen besked om att min ansökan om graviditetspenning har blivit nekad. Jag skickade därför igår in en begäran om omprövning då jag anser att Försäkringskassan har fattat fel beslut.

    Hur lång handläggningstid är det på denna typ av ärenden? Jag vet ju att det är ca 30 dagars handläggningstid för själva ansökan om graviditetspenning men vad gäller för begäran om omprövning?

    Tacksam för svar så snart som möjligt!!

  • Svar på tråden Handläggningstid omprövning graviditetspenning?
  • Anonym (Snabbt svar tack)
    Försäkringskassan skrev 2015-01-28 10:51:24 följande:

    Hej!


     


    Generellt är handläggningstiden 60 dagar man begär omprövning om ärendet är komplett.


     


    Hälsningar


    My, handläggare 


    Oj, 60 dagar?!?! Det är ju två månader!!!!??? Om man då inte är nöjd med det beslutet heller, hur ska man då hinna överklaga det i tid så man ev. kan få del av sin försäkring?

    Jag har ansökt om graviditetspenning från den 31/3 och skickade ju in min ansökan i god tid för att säkert hinna få ett besked innan dess. Men om det nu ska vara 60 dagars handläggningstid för min begäran om omprövning kan det ju bli knappt om tid. Hur gör man då ifall man inte hunnit få något slutligt besked innan den dagen kommer då man ursprungligen ansökt om graviditetspenning?
  • Försäkringskassan

    Hej Ida,


     


    Att inte ha klara besked eller känna ovisshet över utfallet är absolut inte optimalt. Men klarar du inte eller vill du inte arbeta under de sisat 60 dagarna så får du gå hem som planerat.  Du har ju även rätt att upp till 30 dagar innan barnets beräknade födelse ta ut föräldrapenning. Så behöver du ersättning för tiden kan du ansöka om din föräldrapenning blir utfallet positivt så att beslutet ändras till beviljad graviditetspenning får man korrigera utbetalningen att gälla Graviditetspenning i efterhand och du får tillbaka dagarna.


     


    Hälsningar


    Carola, handläggare

  • Anonym (Snabbt svar tack)

    Okej, tack för svaret. Får hoppas på positiva besked inom 60 dagar så jag vet vad som gäller framöver.

Svar på tråden Handläggningstid omprövning graviditetspenning?