• Äldre 28 Jan 16:09
    1704 visningar
    1 svar
    1
    1704

    Gifta sig enbart pga ekonomi?

    Har alltid varit ganska osaker paa giftermaal men nu nar barn ar inforskaffat saa borjar flickvannens ekonomiska argument att bita mer och mer paa mig... Hur rimligt ar det egentligen att gifta sig paa grund av praktiska skal? Upplagt for katastrof eller ar det bara positivt att se lite pragmatiskt paa det hela?
  • Svar på tråden Gifta sig enbart pga ekonomi?
  • Anonym (L)
    Äldre 28 Jan 16:33
    #1

    Såklart så ska man ju gifta sig i första hand för att man vill leva resten av livet med varandra, såklart är de juridiska fördelarna ett plus dock. Idag så är ju (hos de flesta icke religiösa i vart fall) det inte ett "krav" att vara gift för att skaffa barn. Ekonomiskt så är det ju framförallt arvsfrågan som är fördel med att vara gift, om ni ex äger ett hus ihop och hon dör så behöver du inte "köpa ut" barnen för att de ska få ut sitt arv. I övrigt har makar en underhållsskyldighet mot varann, vilket innebär att man ska underhålla varandra och leva på samma standard. Man kan dock bidra på annat sätt än ekonomiskt, ex genom att den ena maken sköter hushållsarbetet och den andra jobbar. Denna regel saknas i samboförhållanden men används nog i alla förhållanden ändå :). En annan sak jag vill säga (som jag inte påstår att du försöker göra men som många tror sker) att man inte kan gifta sig till pengar. Om din fru har 1 miljon och du inget så är du inte 500tkr rikare efter vigseln eftersom var make råder över sina egna tillgångar och skulder under äktenskapet. Först efteråt när bodelning förrättas aktualiseras en ev övergång av ägodelar, som dock testamente och äktenskapsförord kan inskränka.
    Sammanfattningsvis; de fördelarna jag kan se med äktenskap för er del är just arvsfrågan. Det brukar sägas att "det finns bara fördelar med att gifta sig" så kör på. 

Svar på tråden Gifta sig enbart pga ekonomi?