• Sama1189

ha 3 hundar. kön?

Vi har två hundar i hushållet idag, en tik och en hane. Det funkar jättebra även fast hanen inte är kastrerad.

Nu ska vi skaffa en tredje. Lite större ras än dem vi har idag. (Engelsk bulldog) idag har vi pomeranian blandisar. Sådrt blir ju lite skillnad i storlek. 

Hur som

Vad är bäst hane eller tik? Är drt någon som har erfarenhet av 2 tikar och 1 hane elle tvärrt om. 

Ge mig tips vad är enklast/bäst?!?!

• Svar på tråden ha 3 hundar. kön?
  • Miew

Jag har 5 hundar, bara tikar dock. Det går jättebra. De har sin rangordning och är superlugna hemma och ute.

Jag skulle nog satsa på en till tik om jag var du.

Fast det är ju plus och minus med allt egentligen. Tikar löper, hanar kan bli jobbiga vid löp. Hanar har mer tendenser att bli jobbiga vid möte med andra hanar fast vissa tikar är också sura med andra hundar. Så kolla runt lite och se personligheten hos en valp. Ni kanske fastnar för nån helt enkelt

• Sama1189

Ja alltså vi hsr ju en av varje idag och det funkar. Men nu är jag osäker vad gälle hund nr 3 vad som funkar bäst

• Apopan

Jag skulle tänka att det beror på hur gamla hundarna är. Om hanhunden är 3+ så hade jag kunnat välja en hane, är den däremot yngre så hade jag satsat på en tik. Kan ju också vara bra med en tik till med tanke på att du har en hane nu som kan hantera löpen bra. Kan ju bli så att nästa hane inte gör det. Visst går det att träna hunden att vänja sig med löptikar, men en del är ju mer galna i det där än andra, och det kan lätt bli väldigt mycket jobb.

Vidare så kanske könet spelar mindre roll om det är en specifik hund av en specifik uppfödare en vill ha, då kanske det väger mer.

Svar på tråden ha 3 hundar. kön?