Vilket flicknamn tycker ni bäst om?
Vi letar efter ett flicknamn med lite attityd och karaktär, som inte är alltför gulligt och som dessutom passar till Olle. Kom gärna med tips!
Vi letar efter ett flicknamn med lite attityd och karaktär, som inte är alltför gulligt och som dessutom passar till Olle. Kom gärna med tips!
Hedda! Lätt!
Hedvig är klart vackrast av dessa(ni skulle haft de på olika alternativ) och ett av mina personliga favoritnamn och kanske ett framtida dotternamn.
Ella, Nora, Hedda och Ilse är också fina. Edith är jag inte lika glad i och Ester gillar jag inte alls.
Jag tänker mig en Hedvig som oftast kallas för Hedda. :)
Vi har också en liten Olle. Jag gillar Hedda bäst av dina förslag. Vi hade dock Nora eller Ellen som förslag om det inte hade blivit en Olle istället. Annars gillar jag verkligen Majken!
Jag röstade på Hedvig/Hedda. Andra tips: Astrid, Elsa, Greta, Hilda, Iris, Rut, Siri, Tyra.
Röstade på Nora, tycker det är jättefint!
Andra förslag:
Mira
Nike
Freja
Rhea
Tuva
Tora
Lycka till! :)
Underbara namn hela(nästan) bunten!
Hedvig - Så vackert, ett blått namn= I like. Matroneigt och samtidigt riktigt damigt. Gångbart och enkelt. Lär väl bli Hedda, men det är vackert det också.
Hedda - Smeknamnigt, men kan ändå sägas ha hunnit etablera sig som eget namn. Det är vackert, rivigt och lite busigt. Enkelt utan att vara simpelt. Kanske lite svårt internationellt.
Ilse - Coolt! Vackert, damigt, seriöst och lite rivigt på vuxen och sött och mysigt på barn. Eget, men inte konstigt. Gillar klangen. Gångbart. Lovely!
Ester - Vackert och ljuvt, men samtidigt starkt, gångbart och seriöst. Kan bli Essy, men det är vackert det också. Enkelt och bekant i stora delar av världen.
Edith - Älskar! Finns på min lista. Så vackert, feminint och damigt, ja nästan ljuvt, men också rivigt och lite argt. Enkelt och gångbart på alla vis. Tänker tweed-dam.
Ella - Det enda namn som sticker ut här. Tycker att det är väldigt sött, smått och småvekt. Rentav barnsligt. Men vackert och gångbart. Kanske lite tråkigt och gjort. Gillar då Ellen eller Edda bättre.
Nora - Underbart vackert och damigt. Samtidigt seriöst och gångbart på alla vis. Så enkelt och bekant, men ändå lite eget. Inga direkta smeknamn. Topp!
Blir svårt att rangordna det här
1. Edith
2. Ester
3. Ilse
4. Nora
5. Hedvig
6. Hedda
7. Ella
Förslag:
Ada
Ilona
Adina
Beata/Beate
Dagmar
Doris
Dorotea
Erna
Elna
Hillevi
Helga
Harriet
Ines
Irma
Judit
Karla
Majken
Maud
Marianne
Olga
Sonja
Verna
Vilka fina förslag vi har fått, stort tack!
Jag älskar namnet Edith så det röstade jag på. På andra plats säger jag Ilse.
Ilse . Nora och Ella är också fina, men har blivit så vanliga att jag har börjat tröttna lite.
Ester!
Runa eller Rut
Ester är väldigt fint, även Edith.