• Maddi

Sötsaker 2 gånger i veckan till 2 åring, vad tycker ni?

Kortfattat så är jag gravid och de är beräknat i slutet av april (ev tidigare då 1 a föddes tidigare). Han går inte på förskola och har aldrig varit ifrån oss föräldrar. 

Hans farmor ska passa honom när vi åker till bb och är då här 2 gånger i veckan halva dagen för att vänja sig för att sen lämna honom en stund och se hur det går. Nu "mutar" hon honom varje gång hon kommer med t ex 3 rån kakor eller 4 mini maränger. Jag har aldrig varit emot att våga ge mitt barn sött någon gång t ex när det är kalas eller så kan de handla om 1 helgdag på 2 månader (om han inte är sjuk dvs). 

Nu tycker tom jag att de börjar bli för mycket socker. Idag sa jag, riktade de mer till min son, nu ska vi på kalas på söndag och sen har du fått socker 3 gånger denna vecka. Nu får vi införa sockerfritt till veckan ett bra tag. I hopp om att hon skulle förstå vinken.

Hur hade ni reagerat på detta? Hade ni struntat i de och fått socker 2 gånger i veckan så som tisdagar och torsdagar eller hade ni sagt till? Är det jag som överreagerar? Jag har ännu inte tagit upp detta med min sambo då han varit bortrest. Men ska göra de när han kommer hem. 

• Svar på tråden Sötsaker 2 gånger i veckan till 2 åring, vad tycker ni?
  • Planetes

Sådär var min farmor också, åkte till henne flera gånger själv ner jag var yngre (7-10) och då skulle det bjudas på allt och dum som jag var så tog det aldrig slut. Måste ha ätit skräp som skulle täcka energiintaget för vuxna för flera dagar framåt. Grunden till min övervikt i tonåren, definitivt. 

Mitt tips är att inte låta henne ge honom något förutom mat, alltså den mat som ni instruerar henne att ge/göra/laga. Om hon har med sig grejer, så får du och din sambo säga till henne att det inte är något för veckodagar och att hon får behålla det. Om inte, se till att inte ha något sådant hemma. Sonen kan du nog inte lita på, om du inte vet med dig att han är extremt viljestark. Sockerintaget i sådan ung ålder ska begränsas så mycket det går, i min mening, så nej jag tycker inte du överreagerar. 

• Rocket Mania

Är det inte bättre att bara be farmor att inte ge barnet sötsaker? Ert barn, era regler.

Jag fattar inte varför många mor- och farföräldrar prompt ska hålla på och ge sött eller muta med små saker, vill de inte hellre att barnen ska gilla deras sällskap och ha roligt med dom än att de förknippas med godis och nya leksaker?

• Cariol

Vår snart tvååring äter inte mycket sötsaker alls. Kan få smaka om vi är hos någon annan och fikar. Skulle inte vilja att någon ger henne så mycket sötsaker. Vi har varit tydliga med familj och vänner med vad vi tycker är okej. Kan ni inte säga till farmor att ni tycker att det blir för mycket?

• mammalovis

Min yngsta har också en generös farmor som alltid har ett förråd med sötsaker hemma. Alla barnbarnen över två år har full koll på var det finns kex och kakor och tigger godis. Min äldsta dotter är inte uppvuxen med godis på samma vis och började gilla jordgubbar och glass först som 2,5-åring, hon är fyra nu. Hon har fått en liten smakbit om jag ätit bulle eller dylikt efter hon var ett år - om hon proppsade på det, inte annars. Vi har inget lördagsgodis på rutin, däremot kan hon få godis om hon råkar fråga en lördag eller söndag. Hon har nog fortfarande kvar godis sen påskäggen ...

Den yngstas farmor har väl accepterat att vi är lite hårdare, sedan har vi på ett vis haft fördelen att den yngsta inte fått äta mjölkprotein och då har mycket fallit bort automatiskt.

Så nej, jag tycker inte att farmor gör rätt och att hon borde acceptera era regler i ert hem åtminstone.

• got

Prata med farmor och inte "genom" ditt barn. Han som är så liten ska inte själv behöva ta något ansvar för sitt ätande. 
    Farmor tror nog bara att hon är snäll, vi har haft samma problem, men om du pratar och förklara hur du tänker så accepterar hon det säkert!

• Natulcien
    got skrev 2015-01-29 20:55:44 följande:

Prata med farmor och inte "genom" ditt barn. Han som är så liten ska inte själv behöva ta något ansvar för sitt ätande. 
    Farmor tror nog bara att hon är snäll, vi har haft samma problem, men om du pratar och förklara hur du tänker så accepterar hon det säkert!

Jag håller med. Det verkar ju bakvänt att säga åt 2-åringen när det är farmor som matar honom med det söta?
    Säg åt farmor bara. Svårare än så bör det väl inte vara? Klarspråk är oftast tydligare än "vinkar".
  • mammaåten

Tycker som de andra, säg åt farmorn! Det är ert barn, alltså era regler.
    Jag hade blivit tokig om far och morföräldrarna gjort så för min son. Kakor är endast okej vid speciella tillfällen och godis absolut inte någon gång & då är han fem nu.

• Penida

Jag tycker, som andra, att du ska tala med barnets farmor. Berätta vad du tycker och hur du känner. Är er relation ansträngd i övrigt också eftersom du inte talar klarspråk utan genom din son?

Avskyr CIO-metoder
Svar på tråden Sötsaker 2 gånger i veckan till 2 åring, vad tycker ni?