• En till mamma

Hur länge har hon rätt att bo i huset?

A och B äger ett hus tillsammans, är sambo. A och B bestämmer att gå isär  12/12 -14 och A löser ut B ur huset, och Huset står från och med 1/1 -15 endast på A.

B vill inte flytta.

Hur länge har B rätt att bo kvar i huset?

Hur ska A gå tillväga att få B att flytta?

Vilka rättigheter har A?

tack för svar?
  • Svar på tråden Hur länge har hon rätt att bo i huset?
  • Mandel

Finns det barn inblandat?

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • En till mamma

Ja det finns två barn inblandade, A har inga planer på att slänga ut B på gatan,  utan vill veta vad han har för rättigheter. Är det som med hyres 3 månaders uppsägning?

• Anonym (micke)

Om A har per den 1/1 fått lagfart och har köpehandling på att äga
    fastigheten så skall B flytta från det datumet.
    Under förutsättning att inget hyreskontrakt skrivits med annan överenskommelse
    Det är som att sälja ett hus till en ny köpare och vägra flytta fast man fått
    betalt.
    Kontakta kronofogden och begär handräckning.

• Bobelin

Men hon måste ju ha en chans att hitta nytt boende till sig och barnen!

Jag råkade ut för samma sak i slutet av april (många år sedan). Sambon kom hem och sade att han hade hittat en ny och han ville att jag skulle flytta. Men hallå! Kötider till hyresrätter var mer än 5 år, saknade ekonomi att köpa något rakt av men lyckades till sist hitta ett boende som funkade, men inflytt i augusti. Lyckades ändå få tillträde i mitten av juli (obs att exet inte hade fått arsle ur vagnen och löst ut mig ur huset än och att den nya redan hade flyttat in). 4 barn inblandade också.

Du får ju räkna med några månader om hon ska köpa något eller längre än så m hon måste stå i kö till hyres.

Svar på tråden Hur länge har hon rätt att bo i huset?