• Anonym (Sjuk)

    Får jag procent på ob om jag är sjuk då?

    Hej, jag har varit sjuk i 2 veckor nu och kommer förmodligen bli fortsatt sjukskriven. Då blir det väl hos försäkringskassa?

    Men hur betalar dom ut när jag jobbar kväll o cv helg? Mister ju massa ob och har så lite fasta timmar så det är det som räddar min inkomst

  • Svar på tråden Får jag procent på ob om jag är sjuk då?
  • Försäkringskassan

    Hej!


    Du som är anställd och inte kan arbeta på grund av sjukdom får sjuklön från din arbetsgivare i upp till två veckor. Är du sjuk längre tid än två veckor behöver din
    arbetsgivare inte längre betala sjuklön. I stället kan du få sjukpenning från Försäkringskassan. Din arbetsgivare ska då göra en anmälan till Försäkringskassan. När sjukanmälan är gjord kan du ansöka om sjukpenning.


    Det är i allmänhet din aktuella inkomst som ligger till grund för din sjukpenninggrundande inkomst. När du ansöker om sjukpenning anger du din aktuella årsinkomst. Årsinkomsten beräknas med hjälp av din totala lön före skatt. Förutom lön kan även andra ersättningar i pengar räknas med i årsinkomsten. Det gäller till exempel ersättning vid obekväm arbetstid.


    Sjukpenningen på normalnivå är cirka 80 procent av din årsinkomst och beräknas i regel per kalenderdag. Det innebär att du får sjukpenning för alla dagar i veckan.


    Mer information om vad som kan räknas med i den sjukpenninggrundande inkomsten (SGI) finns att läsa i avsnitt 4.1 (sidan 47) i vägledningen "Sjukpenninggrundande inkomst ? och årsarbetstid":
    http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/2bc02dfd-50a2-45b2-9fe1-8c47a89d3e59/vagledning-2004-05.pdf?MOD=AJPERES


    Hälsningar
    Stig, handläggare

Svar på tråden Får jag procent på ob om jag är sjuk då?