• Anonym (Ensamstående mamma)

Antal lägsta nivådagar under föräldraledighet

Hej, snart är det dags att planera sommarsemestrarna på jobbet. Mitt barn fyller 5 år i vår och förskolan är stängd under sommaren. Jag tänkte därför försöka ta 4 veckor semester och 4 veckor föräldraledigt. Tyvärr så har jag inte så många föräldradagar kvar att använda och jag skulle därför vilka spara några så jag kan vara ledig över jul i åtminstone 2 år till.

Jag vet att om barnet är äldre än 1 år så måste man ta ut 5 föräldradagar per vecka för att skydda sin SGI (att man kan blanda SGI dagar och lägsta nivå dagar). Jag läste någonstans att man får använda lägsta nivådagar på arbetsfria dagar.

Det jag undrar är: kan man vara föräldraledig i 4 veckor och bara (ej blanda med SGI) ta ut 1-3 lägsta nivådagar per vecka? Eller måste man även här ta ut 5 lägsta nivådagar för att skydda sin SGI.

Läste även i en tråd här på Familjeliv "att om man arbetat minst 6 månader utan avbrott så har man SGI skydd i 3 månader och att SGI inte påverkas om man tar ut färre än 5 dagar", vad menas med detta? Räknas semester (även om det bara var tex 1 dag) som ett avbrott?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Antal lägsta nivådagar under föräldraledighet
  • Försäkringskassan

Hej!

När man ska skydda sin SGI så måste man ta ut 5 hela föräldrapenningdagar per vecka oavsett nivå. Man har rätt att ta ut lägstanivå dagar på arbetsfria dagar även om man arbetar heltid 5 dagar per vecka.

Om du har arbetat stadigvarande i minst 6 månader så omfattas du av tremånadersregeln och har inkomstskydd i tre månader från och med dagen du gör uppehåll från arbetet. Semester motsvarar arbete och räknas inte som avbrott, men föräldraledighet räknas som avbrott.

Hälsningar

My, handläggare

Svar på tråden Antal lägsta nivådagar under föräldraledighet