• AnderssonV

Ha råd att börja jobba

Hejsan,

Jag sitter i en ganska jobbig situation och tänkte höra med er som kanske har lite erfarenhet vad man ska/kan göra. Det är nämligen så att jag idag är arbetslös, helt utan inkomst och kontot är tomt. Jag bor hemma så mat och husrum har jag iallafall.

Hursomhelst så har jag nu äntligen fått tag i ett arbete, och jag kommer börja arbeta i början av Mars. Problemet är nu som så att första lönen får jag inte förrns i slutet av April. Så jag ska alltså pendla fram och tillbaka till jobbet, i 2 månaders tid trotts att jag är urfattig. Jag har inte råd att ta bussen eller betala bensin. Jag har inte råd att börja jobba...

Samåkning är det enda alternativet jag kan tänka mig, men tyvärr så har jag inte den möjligheten. Så vad gör man? Som sagt om det finns någon som suttit i samma sits som jag gör så dela gärna med er av hur ni fick det att gå ihop.

• Svar på tråden Ha råd att börja jobba
  • AnnaSthlm

Vad kostar busskortet/bensinen dessa två månader innan du får lön? Har svårt att tro att dina föräldrar skulle vägra låna ut pengarna. De vill väl mer än något annat att du ska komma på fötterna och flytta hemifrån

• Erizajo

Om du bor hemma kanske dina föräldrar kan låna ut pengar till busskort då??

• Malima

Sälj av lite prylar/ panta burkar tills du har fått ihop pengar till ett busskort.

• AnderssonV
    AnnaSthlm skrev 2015-01-31 13:21:37 följande:

Vad kostar busskortet/bensinen dessa två månader innan du får lön? Har svårt att tro att dina föräldrar skulle vägra låna ut pengarna. De vill väl mer än något annat att du ska komma på fötterna och flytta hemifrån

10 mil om dagen, ca liter/milen, liter kostnad på 13kr. ~5300kr. Håller på och kollar upp busskort, men då är det ändå 2 mil om dagen för att ta sig till/från busshållplatsen. Låna pengar av föräldrarna går ju, men det är sista utvägen, redan lånat en stor summa pengar av dem sedan tidigare, och relationen mellan oss alla är väl inte på topp just nu.

För övrigt så har jag redan sålt mer eller mindre varenda ägodel. Lite kläder, mobil och en gammal dator är väl allt jag har kvar i stort sätt. (Har även fått sälja bilen)

• sandlilja

Du kan hyra ett rum hos någon på orten där arbetet är?

Om det är en hyfsat stor ort.

• Bobelin

Vad ska du ha bensin till om du sålt bilen?
    Cykla till hållplatsen? Hur tar du dig dessa två mil idag? Eller lämnar du aldrig huset?

• Grande Rock

Att köpa busskort för att ta sig till och från en inkomstgivande anställning är en så pass god investering att till och med SMS-lån är befogat om det inte finns andra alternativ.

Det blir alltid som man tänkt sig
  • 130303

Förskott på lön skulle jag säga är det bästa alternativet. Alla arbetsgivare förstår ju att det kan bli luckor mellan inkomsterna, jobbar själv på ekonomiavdelning - det är vanligt att nyanställda ber om förskott.

Svar på tråden Ha råd att börja jobba