• Anonym (Lillan)

Så himla trött på tiggarna, blev förbannad på en tiggare igår

Jag var och storhandlade igår, ville bara handla i lugn och ro. Men när jag har handlat klart och går med kundvagnen till min bil och börjar ställa i matkassarna så dyker en tiggare upp. Innan har de bara suttit utanför entrén men nu var det flera tiggare som gick omkring på parkeringen. 

Jag är upptagen med att ställa in matkassarna i bilen då en tiggare kommer fram till mig och säger nåt, uppfattar inte vad han säger. Men han ställer sig precis jämte mig vid min bil. Eftersom jag är kort, smal och ser beskedlig ut så tror han väl att jag är harmlös. Men jag tycker situationen är så obehaglig så jag gestikulera med händerna att han ska hålla avstånd. Blir så förbannad så jag säger åt honom att dra åt helvete. Det är inte ofta jag blir förbannad, är oftast lugn. 

Troligtvis fattade han inte svenska men han går snabbt iväg. Nu när tiggarna börjat komma fram till en så känner jag obehag inför nästa gång jag måste handla. De är vid varje affär i staden där jag bor. Ska jag behöva ha med min sambo eller vår schäfer för att känna mig trygg när jag handlar.

Jag kanske överdrev men jag litar inte på främmande människor. Jag är introvert och vill bara vara ifred och få handla i lugn och ro. 

• Svar på tråden Så himla trött på tiggarna, blev förbannad på en tiggare igår
  • MKG
    Anonym (Aggressiva) skrev 2018-03-14 12:27:50 följande:
    Du verkar inte förstå, att med ett nationellt förbud så kan polisen avhysa dessa individer utan att en massa PK-tjafs kommer emellan. Det är väl självklart att man inte skall ge dem något heller, men det är ganska uppenbart att de länder i Europa som redan har ett tiggeriförbud, inte har vare sig tiggare utanför ICA eller några illegala bosättningar heller (bortsett från möjligtvis Rumänien).

Nu har polisen viktigare saker att göra än att jaga tiggare utanför butiksentréerna.

Jag kan upplysa dig om att i Rumänien, i Bukarest åtminstone, så förekommer inte tiggare utanför butikerna, det finns ingen rumän som skulle betala en zigenare ett öre, så det är en helt meningslös sysselsättning. Det är även olagligt.

Vill du lagstifta bort tiggeri i Sverige måste du lagstifta mot de som gör att det fortgår, och det innebär att man måste kriminalisera den som betalar. De som tigger bryr sig inte om lagstiftning, de kommer att sitta där så länge det finns de som göder dem.

• punktslash
    Anonym (Agustina) skrev 2018-03-15 14:18:20 följande:

Gråter

Jag är också ledsen för att vi kör Sverige i botten.

Dags att se till att lagar stiftas och att lagar följs!
  • Anonym (Agustina)
    punktslash skrev 2018-03-15 14:22:00 följande:
    Jag är också ledsen för att vi kör Sverige i botten.

Dags att se till att lagar stiftas och att lagar följs!
    Rynkar på näsan
  • Anonym (Aggressiva)
    MKG skrev 2018-03-15 14:13:55 följande:

Nu har polisen viktigare saker att göra än att jaga tiggare utanför butiksentréerna.

Jag kan upplysa dig om att i Rumänien, i Bukarest åtminstone, så förekommer inte tiggare utanför butikerna, det finns ingen rumän som skulle betala en zigenare ett öre, så det är en helt meningslös sysselsättning. Det är även olagligt.

Vill du lagstifta bort tiggeri i Sverige måste du lagstifta mot de som gör att det fortgår, och det innebär att man måste kriminalisera den som betalar. De som tigger bryr sig inte om lagstiftning, de kommer att sitta där så länge det finns de som göder dem.

Med svensk lagstiftning vore det omöjligt att kriminalisera gåvor, men att förbjuda tiggeri finns det inga juridiska hinder för. Det är ointressant om de som omfattas av lagen bryr sig eller inte. Det handlar om att de skall kunna lagföras, vilket inte går idag.
  • _smart_
    MKG skrev 2018-03-15 14:13:55 följande:

Har de? Jag vill inte ha dem sittandes där och skulle polisen få starkare mandat att avhysa dem så vore åtminstone jag fantastiskt nöjd. Detta är en ordningsstörning som inte hör hemma i Sverige!
  • Anonym (Agustina)
    _smart_ skrev 2018-03-15 15:09:18 följande:
    Har de? Jag vill inte ha dem sittandes där och skulle polisen få starkare mandat att avhysa dem så vore åtminstone jag fantastiskt nöjd. Detta är en ordningsstörning som inte hör hemma i Sverige!
    Gråter Baby
  • Anonym (Agustina)
    Anonym (Agustina) skrev 2018-03-15 15:16:35 följande:
    Gråter Baby
    Gråter Plus Baby
  • MKG
    _smart_ skrev 2018-03-15 15:09:18 följande:

Ja, polisen har inte samma prioriteringar som du. I princip tycker jag att man kan kriminalisera tiggeri eftersom det drar med sig en massa annan kriminalitet, det är inte så att zigenare bara tigger, de säljer sex, säljer droger, gör inbrott, stjäl och en massa annat också. Att sälja droger, stjäla och göra inbrott är också olagligt, de skiter naturligtvis i detta också. Den dag folk slutar köpa sex, stöldgods, tabletter och skit går det inte att försörja sig på det heller.

Ute i Göteborgs förorter mördar somaliska gäng varandra på löpande band, i Norrköping pågår ett lågintensivt gängkrig mellan två syrianska släkter och ett mc-gäng som är inblandade på ena sidan, det finns organiserade stöldligor från Georgien, Polen, Rumänien och Litauen (inte zigenare, de kan inte organisera nåt överhuvudtaget) som åker runt och länsar förråd i stor skala. Några lallare som sitter utanför ICA och tigger har liksom inte så hög prioritet.  

• Anonym (Agustina)
    MKG skrev 2018-03-15 16:43:23 följande:

Ja, polisen har inte samma prioriteringar som du. I princip tycker jag att man kan kriminalisera tiggeri eftersom det drar med sig en massa annan kriminalitet, det är inte så att zigenare bara tigger, de säljer sex, säljer droger, gör inbrott, stjäl och en massa annat också. Att sälja droger, stjäla och göra inbrott är också olagligt, de skiter naturligtvis i detta också. Den dag folk slutar köpa sex, stöldgods, tabletter och skit går det inte att försörja sig på det heller.

Ute i Göteborgs förorter mördar somaliska gäng varandra på löpande band, i Norrköping pågår ett lågintensivt gängkrig mellan två syrianska släkter och ett mc-gäng som är inblandade på ena sidan, det finns organiserade stöldligor från Georgien, Polen, Rumänien och Litauen (inte zigenare, de kan inte organisera nåt överhuvudtaget) som åker runt och länsar förråd i stor skala. Några lallare som sitter utanför ICA och tigger har liksom inte så hög prioritet.  

• Anonym (Aggressiva)
    MKG skrev 2018-03-15 16:43:23 följande:

Och det är verkligen riktigt jäkla risigt. Att Sverige reducerats till ett land, där politikerna är så oförmögna att prioritera hur resurserna skall fördelas. Sedan är organisation inte heller svenska polisens starka sida numer. Åtminstone inte om man jämför med polisen i UK och Tyskland, där man har betydligt bättre uppklarningsprocent i många sammanhang, trots liknande resursbrister.
  • Anonym (Agustina)
    Tomte
    Anonym (Aggressiva) skrev 2018-03-15 20:17:57 följande:
    Och det är verkligen riktigt jäkla risigt. Att Sverige reducerats till ett land, där politikerna är så oförmögna att prioritera hur resurserna skall fördelas. Sedan är organisation inte heller svenska polisens starka sida numer. Åtminstone inte om man jämför med polisen i UK och Tyskland, där man har betydligt bättre uppklarningsprocent i många sammanhang, trots liknande resursbrister.
  • punktslash
    Anonym (Agustina) skrev 2018-03-16 15:51:22 följande:
    Tomte
    Tomte
Svar på tråden Så himla trött på tiggarna, blev förbannad på en tiggare igår