• Hundbloggerskan

Jag är 18 och har tre brukshundar. Fråga vad du vill!

Har ofta lite tråkigt på kvällarna så tänkte att ni kan ju fråga om ni har någon fråga!
    Har en Schäfer, en Groenendael och en Malinois på 4, 3 och 1½år. Jag går i skolan och tränar IPO, spår, sök, lydnad, agility, freestyle och lite drag med dem!
    Fråga vad du vill!

• Svar på tråden Jag är 18 och har tre brukshundar. Fråga vad du vill!
  • DenLillaSjöjungfrun

Hur länge kan man lämna de ensamma hemma?

Är det bättre för hundarna om de är flera?

Hur många gånger om dagen går du ut med dem? Brukar du någon gång ha de lösa ute? Hur lätt/svårt är det att lära de att komma till en om de är lösa?

Funderar på att skaffa hund någon gång i framtiden så hade lite frågor :)

• Abbe83

Jag och min sambo har en schäfer vid namn Thor som snart fyller 2 år och vi är sugna på att skaffa en hund till.
    Tror du det skulle passa bäst med en brukshund till? 
    Min sambo vill ha en schäfer till men jag har funderat på om vi ska ha två olika raser. Har träffat en jättesnäll Tervueren på brukshundklubben så är lite sugen på den rasen. En annan favoritras är Vit herdehund. 

• Hundbloggerskan
    DenLillaSjöjungfrun skrev 2015-02-05 06:41:25 följande:

Hur länge kan man lämna de ensamma hemma?

Är det bättre för hundarna om de är flera?

Hur många gånger om dagen går du ut med dem? Brukar du någon gång ha de lösa ute? Hur lätt/svårt är det att lära de att komma till en om de är lösa?

Funderar på att skaffa hund någon gång i framtiden så hade lite frågor :)

Jag har hundarna i ett hundstall när jag är i skolan och där är de alla tre i samma box, de kan gå ut om de vill osv. Det är även ca 15 andra hundar i samma stall (inte samma box) så de är ju inte direkt helt ensamma. Men där är de ju när jag inte kan vara med dem. Och jag sätter dem även där om jag ska någon annanstans. Men det är under skoltiden och sen max 2 timmar till, så kanske 8 timmar om dagen under de längsta skoldagarna. Men sen får man tänka på att jag har möjlighet att gå ut med dem på varje rast (ca varannan timme), de har även möjlighet att gå ut och göra sina behov närsomhelst i hundboxen. De är däremot väldigt sällan ensamma i huset.
    Tänk på att ensamhets reglerna (lagar kanske det är?) är annorlunda när det gäller hundstall och inomhus. I hundstallet har alltid hundarna möjlighet att gå ut och kan göra sina behov närsomhelst. Inne kan de inte göra några behov. Hade hundarna varit inne i huset på dagarna, så hade de inte fått vara där 8 timmar om dagen.

Jag märkte stor skillnad på min Schäfer när jag skaffade min Groenendael. Mycket förenklades, och mycket försvårades. Det blev lättare då de alltid hade varandra att leka med, de var aldrig helt ensamma och saker såsom dålig aptit osv försvann direkt! De har otroligt mycket glädje i varandra, och de har fått lära sig korrekt hundspråk. Men de lär sig även mycket skit av varandra. Det är ofta jag har en Malle i svansen på den hund jag tränar när det är meningen att hon ska ligga och sova. Det var jobbigt och väldigt tålamodsprövande före de förstod att lek och bus är förbjudet inomhus. Men jag skulle inte vilja ha "bara" en hund nu när jag testat på att ha fler.
    Jag tycker det är bättre för hundarna att ha kompisar att umgås med. Men sen finns det många hundar som inte vill eller mår bra av att bo med en annan hund. Och det finns hundar som inte mår bra av att vara ensam hund i hushållet. Så om det är bättre eller inte för hunden beror helt på individen. Men för mina är det nog bättre för dem att de är fler.

Jag går ut med dem så mycket jag har möjlighet. Det är en längre på morgonen på ca 30-60min, ibland kör vi lite träning också om det är bra väder. Men mest bara kisserunda. Sen får de komma ut och leka i 10-20 minuter ca 3 gånger under min skoldag, utöver lunchrasten för då brukar vi gå en runda på ca 40minuter. Sen efter skolan tränar jag med dem i ca 2 timmar. Sen blir det ofta 2-3 rundor till efter det. Ofta så joggar jag, cyklar eller tränar lite drag med dem på kvällen om vädret tillåter det. Nu när det varit snö så har vi tolkat (åkt pulka och skidor efter dem) när vi haft tid, och på sommaren brukar jag cykla mer med dem. Sen precis innan jag lägger mig så går vi en liten runda på ca 10 minuter så de får kissa.
    Jag försöker få in någon mer mental träning och någon mer fysisk träning varje dag, om det sen är någon träningsform som är både väldigt fysisk och mental så funkar det också. Förhoppningsvis så får vi även ett motionsband till hundarna på skolan, så då kommer de få springa där lite då och då när jag inte kan/orkar den fysiska träningen som jag nu fått göra ändå haha.
    Jag har väldigt ofta mina hundar lösa. Jag fick "lära" mig snabbt att belgiska vallhundar gick inte att ha lösa. Det funkar hur bra som helst! Jag hade några långa snack med min tränare och hennes man innan jag började träna. Och "vi" fick hundarna att associera med att när de ser något de vill dra efter, så vänder de sig mot mig så blir det lek eller träning, vilket är det bästa de vet! Vilket har funkat otroligt bra för mig. Men jag litar inte på dem till 110% ändå, jag skulle aldrig få för mig att släppa dem nära en stor väg, inne i stan eller liknande. Utan det är mer ute på cykelbanan (åker på ena sidan och typ förort i liiiiiiten by på andra) så är de lösa där. Men de är så koncentrerade på att hålla cykelns takt så de kollar rakt framåt och springer och springer och springer. Men jag tränade mycket med dem för att våga släppa dem lösa. Men visst går det.
    Schäfern var dock omöjlig att ha lös när hon var ung. Såfort kopplet var av så var hon en fläck lååååångt bort. Men det blev också måååånga träningspass innan hon lärde sig att associera med lek och träning. Och nu är hon otroligt duktig på att vara lös!
    Hur mycket träning och så det behövs innan hunden kan gå lös beror helt på individen och instinkterna. Mina hundar har otroligt mycket jaktinstinkt (kamplust) och då är det svårare. Retrievers (jakthundar) brukar dock vara aningen enklare att få att komma tillbaka, då de är avlade för att hämta och sedan lämna. Så vissa är enklare än andra. Men gör man rätt så ska det inte vara omöjligt! Ta hjälp av en tränare om du inte vet hur du ska göra!

Hoppas mitt überlånga svar hjälpte dig haha!
  • Hundbloggerskan
    Abbe83 skrev 2015-02-05 10:12:27 följande:

Jag och min sambo har en schäfer vid namn Thor som snart fyller 2 år och vi är sugna på att skaffa en hund till.
    Tror du det skulle passa bäst med en brukshund till? 
    Min sambo vill ha en schäfer till men jag har funderat på om vi ska ha två olika raser. Har träffat en jättesnäll Tervueren på brukshundklubben så är lite sugen på den rasen. En annan favoritras är Vit herdehund. 

Om en brukshund eller inte passar bäst beror helt på er. Vad gör ni med er Schäfer? Är den till sällskap, spår, sök, agility, IPO, skydd?
    En Tervueren är en väldigt krävande hund, oftast mer krävande än Schäfer. Det är otroligt fina hundar, men man måste ha i bakhuvudet att Belgiska Vallhundar är brukshundarnas värstinghundar. Det är absolut inga sällskapshundar eller en-träning-på-20min-i-veckan hund. Utan det är en hund som kräver både mental och fysisk aktivitet varje dag så den blir trött. Och vad jag förstått det som så är belgare ofta lite reserverade mot andra hundar? Eller det kanske bara är mina och de jag mött på (med enstaka undantag). Hörde även från något håll att de ska vara kända för att ofta vara aggressiva mot hundar av sitt egna kön. Alltså tik går inte ihop med tik, hane går inte ihop med hane. Men jag har tre tikar, (två belgare, en schäfer) och det är inga problem. Men de är lite reserverade mot nya hundar innan de insett att de inte kommer äta upp deras matte haha :)
    Så läs på mer om du är intresserad av en Tervueren, bara för att du har träffat en snäll sådan så behöver det inte vara rätt ras för dig.
    Sen en Vit Herdehund är ju bara en äldre, omodern, Schäfer. Den rasen är (vad jag förstått det som) inte lika utvecklad som den moderna Schäfern, annars ska det vara exakt samma grund till raserna. Så om ni trivs med er Schäfer, så kan ni nog trivas med en Vit Herdehund, vad jag förstått det som så ska de vara rättså lika. Men att Schäfern är aningen "kvickare" och skarpare.

Sen är det ju alltid väldigt individuellt från hund till hund. Men lycka till! Jag tycker det är jättekul med mer än en hund, speciellt om ni är två. Då kan ni ju ha varsin hund när ni är ute och går!
  • Abbe83
    Hundbloggerskan skrev 2015-02-07 20:40:24 följande:
    Om en brukshund eller inte passar bäst beror helt på er. Vad gör ni med er Schäfer? Är den till sällskap, spår, sök, agility, IPO, skydd?
    En Tervueren är en väldigt krävande hund, oftast mer krävande än Schäfer. Det är otroligt fina hundar, men man måste ha i bakhuvudet att Belgiska Vallhundar är brukshundarnas värstinghundar. Det är absolut inga sällskapshundar eller en-träning-på-20min-i-veckan hund. Utan det är en hund som kräver både mental och fysisk aktivitet varje dag så den blir trött. Och vad jag förstått det som så är belgare ofta lite reserverade mot andra hundar? Eller det kanske bara är mina och de jag mött på (med enstaka undantag). Hörde även från något håll att de ska vara kända för att ofta vara aggressiva mot hundar av sitt egna kön. Alltså tik går inte ihop med tik, hane går inte ihop med hane. Men jag har tre tikar, (två belgare, en schäfer) och det är inga problem. Men de är lite reserverade mot nya hundar innan de insett att de inte kommer äta upp deras matte haha :)
    Så läs på mer om du är intresserad av en Tervueren, bara för att du har träffat en snäll sådan så behöver det inte vara rätt ras för dig.
    Sen en Vit Herdehund är ju bara en äldre, omodern, Schäfer. Den rasen är (vad jag förstått det som) inte lika utvecklad som den moderna Schäfern, annars ska det vara exakt samma grund till raserna. Så om ni trivs med er Schäfer, så kan ni nog trivas med en Vit Herdehund, vad jag förstått det som så ska de vara rättså lika. Men att Schäfern är aningen "kvickare" och skarpare.

Sen är det ju alltid väldigt individuellt från hund till hund. Men lycka till! Jag tycker det är jättekul med mer än en hund, speciellt om ni är två. Då kan ni ju ha varsin hund när ni är ute och går!
    Vi har vår schäfer som aktiv sällskapshund och sysslar på amatörnivå med lydnad, spår, uppletande och frisbee. Jag har tänkt börja cykla med honom men han ska röntgas först. Vi är ute 1-2 timmar i skogen varje dag, bor vid skogen. 

Vår schäfer är kastrerad så vi har bestämt oss för att skaffa en tik. Håller på att läsa om olika raser för att se vilken som skulle passa oss. Min förra hund var en långhårig tax och nån gång vill jag ha en tax igen. 
    Lutar åt att vi inte kommer skaffa en valp utan en omplacering. 
  • Hundbloggerskan
    Abbe83 skrev 2015-02-08 19:33:07 följande:
    Vi har vår schäfer som aktiv sällskapshund och sysslar på amatörnivå med lydnad, spår, uppletande och frisbee. Jag har tänkt börja cykla med honom men han ska röntgas först. Vi är ute 1-2 timmar i skogen varje dag, bor vid skogen. 

Vår schäfer är kastrerad så vi har bestämt oss för att skaffa en tik. Håller på att läsa om olika raser för att se vilken som skulle passa oss. Min förra hund var en långhårig tax och nån gång vill jag ha en tax igen. 
    Lutar åt att vi inte kommer skaffa en valp utan en omplacering. 
    Okej. Min Schäfer hade inte varit nöjd med den aktiveringen men det beror ju helt på generna och vad de är vana vid! Och då skulle jag inte rekommendera en Belgisk Vallhund för den aktiveringen.
    Men vad jag förstått det som så kan nog en Vit Herdehund passa in rätt bra! En "sällskapsavlad" Schäfer kan nog också passa väldigt bra om eran nuvarande hund är nöjd med aktiveringen!
    Eller så köper ni en tax om du gillade dem! Då är du ju även erfaren i vad de behöver osv! :) Lycka till!
Svar på tråden Jag är 18 och har tre brukshundar. Fråga vad du vill!