• Caroline 246

Det här med att sälja/köpa begagnat

För tillfället har jag satt ut en annons på blocket.

Jag har haft varan i 2 månader, i stort sett oanvänd.

det jag säljer kostade 3990:- , jag satte ut till priset 3000:-

Börjar få spunk på allt prutande.

Hur har ni gjort när ni säljer på annons?

Hur sätter ni pris? Och vad tycker ni själva är skäligt att ge när ni köper andrahand?

Vad har ni för erfarenheter?

• Svar på tråden Det här med att sälja/köpa begagnat
  • Batmamba

Du har satt ett ovanligt högt pris. En andrahandspryl kan man ofta få för halva nypriset.

• Petrol

Det är ju helt beroende på vad du säljer. prisnivå kan variera över året, vissa grejer tappar ju mer än 50% direkt etc. Det enda du kan vara rätt säker på är att du ligger för högt i pris just nu för just din vara. Betänk även att årets fattigaste månad just har passerat.

Jag brukar sällan ha problem med prutande, jag säljer dock oftast smalare prylar som jag har goda kunskaper om och inte dussingrejer så att säga.

Komplex marknad med många variabler helt enkelt.

• Caroline 246

Jag kikade lite innan på vad dom går för andrahand och det ligger mellan 3000-3700:-

50% efter 2 månader är ju rena rama rånet

Visst har jag överseende med fattigaste månaden, dock.

• Caroline 246

Hur har ni upplevt att sälja över blocket?

Jag har fått väldigt många scanners som hört av sig under dagen.

• Petrol
    Caroline 246 skrev 2015-02-02 18:57:41 följande:

Jag kikade lite innan på vad dom går för andrahand och det ligger mellan 3000-3700:-

50% efter 2 månader är ju rena rama rånet

Visst har jag överseende med fattigaste månaden, dock.

Att de går för 3-3700kr säger ingenting. Blir de sålda?

• Caroline 246
    Petrol skrev 2015-02-02 19:02:03 följande:

Att de går för 3-3700kr säger ingenting. Blir de sålda?

Skrev i att det var en ps4, men mobilen redigerade bort det.

jo det verkar som dom går ganska fort ändå, sett flertal som dykt upp men försvinner fort igen.
  • Petrol

Vad menar du med en scammer förövrigt, brukar oftast vara säljaren som står för scammande så att säga.

• Petrol
    Caroline 246 skrev 2015-02-02 19:04:54 följande:
    Skrev i att det var en ps4, men mobilen redigerade bort det.

jo det verkar som dom går ganska fort ändå, sett flertal som dykt upp men försvinner fort igen.
    Mest troligt efter att ha prutats ner skulle jag tippa på. det finns helt enkelt ingen anledning att köpa en så pass dyr vara begagnad om man bara tjänar 200spänn på det vilket är fallet med dina prisexempel i överkant förvisso.
  • Caroline 246

Jag har fått mejl från adresser som är listade för bidrägeri.

Dom ber att få varan skickad, sen ber dom om kontouppgifter för att sätta in pengar.

tyckte det var lite skumt att någon från Kanada vill köpa ett ps4 i Sverige.

• Petrol
    Caroline 246 skrev 2015-02-02 19:11:22 följande:

Jag har fått mejl från adresser som är listade för bidrägeri.

Dom ber att få varan skickad, sen ber dom om kontouppgifter för att sätta in pengar.

tyckte det var lite skumt att någon från Kanada vill köpa ett ps4 i Sverige.

Då är jag med på vad du menar!
  • MajaVira
    Petrol skrev 2015-02-02 19:10:32 följande:
    Mest troligt efter att ha prutats ner skulle jag tippa på. det finns helt enkelt ingen anledning att köpa en så pass dyr vara begagnad om man bara tjänar 200spänn på det vilket är fallet med dina prisexempel i överkant förvisso.
    Jag håller med, antingen har de andra säljarna gått ner i pris eller t.ex. haft ett antal spel inkluderade så att det blev mer prisvärt.
  • Caroline 246

Om man räknar ut på min ps4 ( som nu på webhallen kostar 4200 för samma edition), så spar man ju lite Ian och förlorar bara 2 månaders garanti.

tyckte jag var snäll i priset. Men man lär sålänge man lever, viss prutmån finns ju.

• Caroline 246

Så, sålde den för 3400:-

Själv brukar jag utgå från inköpspris, varans ålder och skick när jag köper något. Om det är en vara som är i nyskick så tycker jag att det är ok att lägga 70-75% av marknadsvärdet.

Svar på tråden Det här med att sälja/köpa begagnat