• linnéa001

    Hur göra när man inte är hemma?

    Hej,
    Ni med ec-barn, hur gör ni när ni inte är hemma? Tar ni med pottan? Vet t.ex. inte hur jag ska göra om jag är i ett köpcentrum där jag ibland träffar en annan mamma. Skötrum finns, men där inne finns bara skötbord. Känner inte att jag vill hålla dottern ovanför handfatet (som är mellan skötborden) då det kanske inte är så fräscht för de andra som håller på att byta då. Dessutom är bajset lite korvigare nu när flickan får lite riktig mat och inte bara bröstmjölk så handfatet passar inte till detta. En toasits är kanske bra om man ska hälsa på mormor t.ex men i ett köpcentrum vet jag inte. Blir så krångligt att klä av och på henne i ett litet toabås. Vill absolut inte tvinga henne att bajsa i blöjan. Hon är snart fem månader.

    Tack på förhand!

    /A's mamma

  • Svar på tråden Hur göra när man inte är hemma?
  • sagofröken

    För oss blev lösningen en sådan här resepotta/toasits: www.pappaprylar.se/smarta-prylar/1014-potette-plus-resepotta.html
    Smidig att ta med överallt och om ingen toa finns så sätter man i en påse. (Man behöver inte använda deras "specialpåsar" utan det funkar med vilken påse som helst i lagom storlek. 
    Vi hade inte riktigt räknat med att vår lilla skulle vägra kissa/bajsa i blöja när hon fått prova på alternativet, så det blev liksom tvunget att hitta på en lösning :) 
    MEN vårt barn var lite större då, vi började först vid 6 månader, så kanske behöver ett mindre barn stöd för att sitta. Ett tips iaf! Lycka till!

  • Batmamba

    Vi har låtit vår bebis bajsa i toaletten istället för på pottan (även hemma). Vi sätter oss (med kläder på) själva på toan och håller bebisen mellan våra lår. Är toan för sunkig böjer jag stackars ryggen och håller över toaletten.

  • linnéa001
    sagofröken skrev 2015-02-07 17:45:36 följande:

    För oss blev lösningen en sådan här resepotta/toasits: www.pappaprylar.se/smarta-prylar/1014-potette-plus-resepotta.html
    Smidig att ta med överallt och om ingen toa finns så sätter man i en påse. (Man behöver inte använda deras "specialpåsar" utan det funkar med vilken påse som helst i lagom storlek. 
    Vi hade inte riktigt räknat med att vår lilla skulle vägra kissa/bajsa i blöja när hon fått prova på alternativet, så det blev liksom tvunget att hitta på en lösning :) 
    MEN vårt barn var lite större då, vi började först vid 6 månader, så kanske behöver ett mindre barn stöd för att sitta. Ett tips iaf! Lycka till!


    Smart! Ska kika lite mer på detta.
    Batmamba skrev 2015-02-07 17:52:35 följande:

    Vi har låtit vår bebis bajsa i toaletten istället för på pottan (även hemma). Vi sätter oss (med kläder på) själva på toan och håller bebisen mellan våra lår. Är toan för sunkig böjer jag stackars ryggen och håller över toaletten.


    Det funkar kanske, men jag tror att min dotter är för liten för det än, vill gärna kunna se henne, men så småningom kanske jag/vi gör så.

    Tack båda två för tipsen.
Svar på tråden Hur göra när man inte är hemma?