Större sällskap på restaurang. Splitta notan rakt av? Snål om man inte är med på detta?
Bakgrundshistoria:Jag satt på restaurang i fredags, med ett sällskap om 10 personer. Vi åt, drack, och hade en riktigt trevlig stund. Tills det var dax för notan.
Ungefär hälften av gänget hade lyxat till det med dyraste rätterna, flera flaskor vin, och efterrätt med diverse alkoholhaltigt på det.
Övriga hälften, (jag med den), åt mer "sparsamt", medelpris på maten kan man säga, ingen efterrätt, enbart några öl till maten, och en drink till efterrätt.
När notan kommer in föreslår en från det "dyra" gänget att vi ska splitta notan rakt av, varpå 8 ropar "ja", utom jag och en till som ätit "billigt".
Jag har alltid bra organisatorisk koll, och vet ganska väl vad de andra ätit, och det står således klart att de "dyras" nota, ligger nästan dubbelt så högt som våran "billiga".
Rent instinktivt, utan att tänka efter före, säger jag emot, min kompis håller med, men övriga 8 blir irriterade och påpekar att vi är snåla...
Hur det i övrigt slutar spelar egentligen ingen roll.
Frågeställning:
Hur ser du på situationen ovan?
Är det rätt att föreslå rak delning av notan när man käkat nästan dubbelt så dyrt som övriga gänget?
Är det snålt av mig och min kompis att reagera som vi gör?
Och hur tar man sig bäst ur situationen om man vid detta tillfälle faktiskt inte vill splitta notan rakt av och tvingas betala för de andras lyxmiddag?