• PilKvinna

Större sällskap på restaurang. Splitta notan rakt av? Snål om man inte är med på detta?

Bakgrundshistoria:

Jag satt på restaurang i fredags, med ett sällskap om 10 personer. Vi åt, drack, och hade en riktigt trevlig stund. Tills det var dax för notan.
    Ungefär hälften av gänget hade lyxat till det med dyraste rätterna, flera flaskor vin, och efterrätt med diverse alkoholhaltigt på det.
    Övriga hälften, (jag med den), åt mer "sparsamt", medelpris på maten kan man säga, ingen efterrätt, enbart några öl till maten, och en drink till efterrätt.
    När notan kommer in föreslår en från det "dyra" gänget att vi ska splitta notan rakt av, varpå 8 ropar "ja", utom jag och en till som ätit "billigt".
    Jag har alltid bra organisatorisk koll, och vet ganska väl vad de andra ätit, och det står således klart att de "dyras" nota, ligger nästan dubbelt så högt som våran "billiga".
    Rent instinktivt, utan att tänka efter före, säger jag emot, min kompis håller med, men övriga 8 blir irriterade och påpekar att vi är snåla...
    Hur det i övrigt slutar spelar egentligen ingen roll.

Frågeställning:
    Hur ser du på situationen ovan?
    Är det rätt att föreslå rak delning av notan när man käkat nästan dubbelt så dyrt som övriga gänget?
    Är det snålt av mig och min kompis att reagera som vi gör?
    Och hur tar man sig bäst ur situationen om man vid detta tillfälle faktiskt inte vill splitta notan rakt av och tvingas betala för de andras lyxmiddag?
  • Svar på tråden Större sällskap på restaurang. Splitta notan rakt av? Snål om man inte är med på detta?
  • Anonym (Ekonomisk)

Om alla ätit och druckit ungefär lika, är det smidigt att splitta lika, men det oförskämt (ock snålt!) att vara den som ätit/druckit mest av alla kategorier och sedan kräva att man delar rakt av! Jag är rätt flink på huvudräkning och brukar ha koll i det läget och veta vad jag ska betala. Det ska i vart fall inte vara den med mest pengar som bestämmer spelreglerna. Man vet inte varför någon väljer att äta med måtta. Lika gärna som mindre hunger, kan det vara för att ekonomin sätter gränser. Hellre än att stanna hemma, äter jag sparsamt och njuter av sällskapet. Den njutningen går ju helt om intet om några ska sko sig på min bekostnad.

• VIDE MI

Nej, jag tycker inte man ska splitta notan rakt av, jag vill veta vilken penganivå jag ligger på och jag vill inte betala av någon annans dyra vanor. Ibland kan man beställa allt man vill, men ibland får man vara sparsam. Lite egocentrerat kan jag tycka att några i ett gäng tar förgivet att andra ska hjälpa att betala för deras dyra drinkar och mat. Det luktar bortskämd mamma å pappa gris som tror att öven vänner ska ta hand om honom.

• Tutilure

Jag fattar inte det där med att splitta notan rakt av, varför skulle man göra det?

Det känns som ett sätt att försöka komma billigare undan om man har ätit dyrt...

I ditt fall TS hade jag sagt att jag betalar för min del och så får ni som vill splitta göra det på resterande kostnad.

• Buongiorno
    Common sense skrev 2015-02-07 05:55:28 följande:
    Seriöst? Varför ska en person som äter en tallrik grönsakssoppa och dricker vatten till, betala för de som äter en 4-rätters, inklusive hummer, oxfilé och en massa vin? Det är skämskudde på de snyltarna som vill ha andra till att betala deras utsvävningar. Betänk att alla inte har obegränsat med pengar utan måste räkna kronor för att få månaden att gå ihop.

Vet inte vilken sorts människor du umgås med men när vi är ute ser det inte ut så. Även om inte alla beställer exakt samma är det ingen som lägger någon energi på det. Över tid går det nog jämnt upp ändå. Angående ekonomin så vet jag mycket väl hur deras situation ser ut och vice versa, hade det sett annorlunda ut hade vi nog resonerat annorlunda. Nu råkar det vara så att en hundring eller två inte gör någon skillnad.
  • Emeli

Det är en principsak. Vilken ekonomi man har ska inte spela någon roll. Rätt ska vara rätt. Och nej, det är inte alls säkert att det jämnar ut sig i längden. Jag har vänner som alltid äter och dricker mer än andra. Många män äter mer än kvinnor osv.

• asta66
    Emeli skrev 2015-02-09 01:33:25 följande:

Det är en principsak. Vilken ekonomi man har ska inte spela någon roll. Rätt ska vara rätt. Och nej, det är inte alls säkert att det jämnar ut sig i längden. Jag har vänner som alltid äter och dricker mer än andra. Många män äter mer än kvinnor osv.

Och det brukar vara de som vill dela notan för att det jämnar ju ut sig.Flört
  • Meddelande borttaget
  • elmadumle

Om vi äter ute ett gäng så betalar var och en sitt, enkelt att säga att jag tog husets hamburgare och två glas vin tex, nästa tar sitt osv. Inga som helst problem. Skulle aldrig gå med på att dela en dyr nota rakt av bara för att någon tycker det är smidigt - säkert den som druckit och ätit dyrast/mest.

• Meddelande borttaget
  • Suie

Rent krasst hade jag betalat för det jag äter . Sedan får andra tycka vad de vill 

• Anonym (f)
    Anonym (Wtf) skrev 2025-10-26 17:05:48 följande:

Tråden är 10 år

Ja om du tittar ser du att den är uppdragen av ett borttaget inlägg= reklamspam
  • Anonym (M.)

Jag tycker att du och din kompis gjorde rätt. Om det blir något efterspel i form av sura miner, att ni inte blir kontaktade för umgänge med "de dyra" mer eller liknande, så är det väl bara att konstatera att det var lika bra? För det där är fräcka människor. Det skulle inte förvåna mig alls om de har satt detta modus operandi i system. 

• mormor 1965

Usch vad arg jag blir när jag läser ditt Inlägg. Tycker det är så fräckt att nån, speciellt den som beställt allt det dyra, ens föreslår nåt sånt!
    Bäst är ju att redan när man beställer säger hur man vill splitta räkningen. När vi är många så delar vi alltid upp oss i familj 1, 2, 3 osv.

• molly50

Om vi har varit ute ett större gäng och ätit så har var och en betalat för sig.
    Jag tycker det är fräckt att föreslå att man ska splitta notan. Speciellt när några har ätit och druckit dyrt.

• Goneril
    elmadumle skrev 2025-10-26 15:29:28 följande:

Om vi äter ute ett gäng så betalar var och en sitt, enkelt att säga att jag tog husets hamburgare och två glas vin tex, nästa tar sitt osv. Inga som helst problem. Skulle aldrig gå med på att dela en dyr nota rakt av bara för att någon tycker det är smidigt - säkert den som druckit och ätit dyrast/mest.

Nej, skulle heller aldrig dela rakt av. Man betalar det man beställt helt enkelt. Man kan be att få notan uppdelad, kyparna gillar det inte alltid men då får man insistera. Man kan säga det redan när man kommer till krogen. Enligt alla etikettböcker betalar man för sin egen beställning. Det ligger inget snålt i det, men att kräva att andra ska delfinansiera ens egna dyra krogbesök är fräckt.
Svar på tråden Större sällskap på restaurang. Splitta notan rakt av? Snål om man inte är med på detta?