• beccagranen

    Överföra sgi dagar mellan barnen?

    Hej

    Undrar om föräldrapenningsdagarna man har, är låsta för just det barnet man har dagar till?

    Ex. om jag loggar in på fk, så får jag se att jag har X antal SGI dagar + lägsta fp dagar för dottern. Lika så har jag X antal dagar kvar för sonen.

    Dottern som är yngst är jag föräldraledig med en dag i veckan. Nu börjar mina SGI dagar ta slut för henne, men jag har 90 sgi dagar kvar för sonen (som går i 1a klass).  Kan jag föra över SGI-dagarna från sonen till dottern?
    Jag trodde att det borde ske automatiskt när jag gör en ny anmälan, men ser nu att jag står på -13 SGI dagar på dottern, fast jag har 90 dagar kvar hos sonen.

  • Svar på tråden Överföra sgi dagar mellan barnen?
  • Försäkringskassan

    Hej!

    Dom föräldrapenningdagar man får när barnet föds är knutna till just det barnet. Går inte att flytta över från ett barn till ett annat.

    Hälsningar
    Lisa, handläggare

  • beccagranen

    Och då samtidigt har dottern hemma hela dagen, eller måste just sonen vara hemma hela dagen för att kunna ta ut 100% ledigt för fredagen?

  • Försäkringskassan

    Hej!

    Du kan ta ut en hel lägstanivådag på sonen fast han är del av dag I skolan.

    Du kan däremot inte ta ut hel dag med sjukpenningnivå på sonen om han är i  skolan viss tid.

    Hälsningar
    Ebba, handläggare

Svar på tråden Överföra sgi dagar mellan barnen?