Haskel skrev 2015-02-06 20:01:49 följande:
Du förutsätter ganska märkliga saker.
Om jag som man är otrogen, så vet väl jag vad min fru vill veta eller inte veta. Alternativt är jag bara en "skitstövel" som inte bryr mig om min fru och därför håller tyst.
Nej, det förutsätter jag inte. Ett alternativ är definitivt att prata med den som är otrogen först. Sen är det väl inte heller sällan att den som är otrogen är just det du skriver - en skitstövel.
Hela TS bygger väl på att "du" är den tillfälliga sexuella kontakten, alternativt en vän/bekant till den bedragne.
Nej - så uppfattar jag inte trådstarten. Finner den rätt allmängiltig och övergripande.
Är du den tillfälliga sexuella kontakten, så kan du uppmana den otrogne att berätta. Gör han/hon inte det, så håller du vetskapen för dig själv.
Det är ett alternativ. Det beror ju på vad den otrogne säger när man konfronterar, men jag har svårt att se särskilt många alternativ av förklaringsmodeller som den kan komma med som gör att man inte berättar för den bedragne om bedragaren väljer att inte göra detta. Sen finns det andra omständigheter som lojalitet och annat som kan spela in för min egen del.
Är du vän eller bekant, som råkar "se" otroheten, så gör du exakt samma sak.
Varför det?
Om du som vän/bekant hör att "alla" talar om en otrohet, så uppmanar du först den otrogne att berätta. Gör han inte det. Då har du däremot tillfälle att överväga att själv berätta för den bedragne.
Nu är det ju du som påstår att det bara är om "alla vet" som det finns skäl att berätta. Jag delar inte den uppfattningen. Jag vill veta om jag är bedragen även om inte "alla vet" - därför så funderar jag självklart i samma banor om det gäller någon annan.
Men igen - att berätta för den bedragna är ju definitivt något som motverkar att "alla vet förutom den bedragna". Det är väl till och med det enda jag kan göra för att garantera att det inte blir/förblir så.