• millie2

magsjuka eller ej!?

Hej alla!
    Jag behöver lite råd från er föräldrar! Det är så att mitt barn vaknade i natt och hade kräkts! Inte mycket utan mer som en stor uppstötning. Nu på morgonen ingenting! Pigg som vanligt och har ej lös avföring. Ätit frukost som vanligt osv. Jag tror inte att det är magsjuka utan mer att han hostade en del i natt och att det har gjort att barnet kräkts!?
    Vet reglerna ( eller sunt förnuft) vid magsjuka. Men frågan är nu kan jag lämna barnet på förskola eller ska jag ta det säkra före de osäkra och låta barnet vara hemma!? Barnet ska bara vara på förskolan i 2 timmar.
    Ska jag lämna på förskolan så ska jag berätta situation men känner ändå att vi ska bli hemma om ifall!?
    Hur hade ni gjort i denna situation!?

• Svar på tråden magsjuka eller ej!?
  • sotoo

VARA HEMMA!!!! Tänk om det är magsjuka och fler barn blir smittade. Om det bara är två timmar kan väl barnet lika väl vara hemma?

• millie2
    sotoo skrev 2015-02-04 09:15:35 följande:

VARA HEMMA!!!! Tänk om det är magsjuka och fler barn blir smittade. Om det bara är två timmar kan väl barnet lika väl vara hemma?

Det är ju just det jag tänker på! Men min magkänslan säger mig att det inte är magsjuka men man vet ju aldrig????! Ska också tillägga att mina barn inte är känsliga för magsjuka virus då dom endast har haft det en gång med diarré.

Barnet ska vara på dagis 2 timmar då jag jobbar kväll/natt och min man slutar kl 17.00 .
  • BigMami

Jag hade inte släppt iväg barnet. Sjuk är det ju? Om det inte är magsjuka så mår det ju dåligt på annat vis då det har hostat hela natten?

• Frontline

Vi hade absolut lämnat...
    Här har barnen hostattacker ibland pga förkylningsastma och kan spy när som, skulle man följa reglerna med att vara hemma så skulle vi ha en som heltidsvabbar med 3 barn hemma...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Batmamba

Jag hade hållit barnet hemma. Då är ni på den säkra sidan.

• millie2
    Frontline skrev 2015-02-04 10:21:00 följande:

Vi hade absolut lämnat...
    Här har barnen hostattacker ibland pga förkylningsastma och kan spy när som, skulle man följa reglerna med att vara hemma så skulle vi ha en som heltidsvabbar med 3 barn hemma...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
    Barnet är pigg som vanlig och stimmar med sin bror för tillfälligt!

Barnet vill äta så bör ju inte må illa eller ha ont i magen.
  • Natulcien

Jag hade definitivt hållit barnet hemma!
    Vår son kräktes också ibland av sin hosta när han var mindre. Men då höll vi honom hemma nästa dag för säkerhets skull, för att vara säkra på att det inte var mer än en "host-kräka".

"Magkänslor" ger jag inte mycket för i det fallet.

• Natulcien
    millie2 skrev 2015-02-04 11:01:17 följande:
    Barnet är pigg som vanlig och stimmar med sin bror för tillfälligt!

Barnet vill äta så bör ju inte må illa eller ha ont i magen.
    Men magsjuka kan yttra sig så olika, och pigg kan man vara ändå. Jag själv är heller inte så känslig. Jag kräks oftast bara en gång och sen är det bra. Men jag smittar ju fortfarande även om jag mår bra och därför håller jag mig hemma 48 timmar.
  • Duckan

Håll hemma säger jag. Kan vara magsjuka ändå.
    Dottern kunde kräkas en gång och sen nån dag senare låg jag sjuk så det betyder ingenting att det bara är en gång har vi fått erfara.

• isolande

Håll hemma!

Mina barn spyr en gång på natten och leker som vanligt dagen efter när de har kräksjuka, vi vuxna får dock de mer galna symptomen. Därför vet vi att hålla barnen hemma ändå så de inte smittar andra!

Visst, ok, om man har ett barn som Frontline, men det hör ju till ovanligheterna.

• millie2
    isolande skrev 2015-02-04 12:12:37 följande:

Håll hemma!

Mina barn spyr en gång på natten och leker som vanligt dagen efter när de har kräksjuka, vi vuxna får dock de mer galna symptomen. Därför vet vi att hålla barnen hemma ändå så de inte smittar andra!

Visst, ok, om man har ett barn som Frontline, men det hör ju till ovanligheterna.

Vill bara meddela att jag tog beslutet med att stanna hemma!

Hörde med förskolan och det var några barn som hade haft kräksjuka nyligen.

Får hoppas att det inte blir mer och att resten av familjen klarar sig ????

Tack alla för era åsikter ????
  • BigMami
    millie2 skrev 2015-02-04 13:08:43 följande:

Mycket klokt beslut Hoppas att det inte blir något mer.
  • modsey

brukar barnet hosta så det kräks i bland skulle jag tolkat det så och skickat till dagis. Om inte skulle jag hålla barnet hemma,.
    Mina har haft besvär med luftrören och kunnat dragits med hosta rätt länge efter en förkylning som inte sällan gjort så de kräkts. Men alltså för övrigt varit hel friska, då har de fått gå.

• sotoo
    millie2 skrev 2015-02-04 13:08:43 följande:

Bra beslut! Hoppas det går bra, verkar ju varit lindrigt för ert barn i alla fall.
  • millie2
    sotoo skrev 2015-02-05 11:55:09 följande:

Bra beslut! Hoppas det går bra, verkar ju varit lindrigt för ert barn i alla fall.
    Barnet är frisk och är precis som vanligt???? är hemma idag också så får vi hoppas att vi andra klarar oss????

Än är syskonen friska ????
  • sotoo
    millie2 skrev 2015-02-05 13:01:26 följande:
    Barnet är frisk och är precis som vanligt???? är hemma idag också så får vi hoppas att vi andra klarar oss????
    Än är syskonen friska ????

Det är ju inte säkert att det var magsjuka men du kan ju ha riktigt gott samvetet i alla fall.
  • JazzKermit

Precis så är vår son också, hoppar runt och är som vanligt även under magsjuka, det är ju det som är lurigt med de små!

Svar på tråden magsjuka eller ej!?