Föräldrautbildning
Hej.
Är det föräldrapenning jag ska ansöka om för att få ersättning när vi ska gå föräldrautbildning?
Hej.
Är det föräldrapenning jag ska ansöka om för att få ersättning när vi ska gå föräldrautbildning?
Hej,
Ja den ersättning man kan får för att gå på föräldrautbildning är föräldrapenning. I sin ansökan om ersättning anger man just föräldrautbildning som anledning till ansökan. Man kan få föräldrapenning som tidigast från 60 dagar innan barnets beräknade födelse. Kan vara bra att tänka på om utbildningen ligger väldigt tidigt i graviditeten.
Hälsningar
Carola, handläggare
Tack!
Har inte fått beslut om fp från er ännu men visst kan jag ansöka om fp för utbildningstillfällena i efterhand?
Hej!
När det gäller föräldrapenning så skickas det inte ut något beslut. Det man får beslut om är den sjukpenninggrundande inkomsten men man kan ansöka om föräldrapenning även om man inte fått det beslutet ännu.
Skickas ansökan in i efterhand så bör du tänka på att föräldrapenning inte kan beviljas för längre tid tillbaka än 90 dagar, räknat från det datum då ansökan kommit in till Försäkringskassan. Detta gäller oavsett om eller när anmälan har gjorts.
Hälsningar
Lisa, handläggare
Jaha okej.
Tack, då vet jag.