• mad2mad

Allergivänlig hund - sanning eller bullshit?

Min älskade karl är jätteallergisk mot hundar och jag ÄLSKAR hundar och det finns inget hellre jag skulle vilja än att just ha en hund.

Idag åkte vi 10mil för att träffa bichon/papillon valpar och det gick inte alls bra. Den logiska delen i mig säger att är man allergisk på riktigt kan man inte ha en hund - iallafall inte utan svåra, snoriga nackdelar. Men mitt hjärta hoppas, och vill!

Vi har kompisar och släktingar som påstår att dom är "jätteallergiska" men ändå har hund. Automatiskt tänker jag att så allergisk kan du ju knappast vara..

Nu till frågan. Är det någon härinne som själv är allergisk eller känner någon som verkligen är allergisk som har en hund och inte har några problem? Finns allergivänliga raser, sanning eller bullshit?

Finns en malteservalp 10mil bort som vi vill hälsa på men jag känner mig nere och vet inte om jag pallar nederlag efter nederlag ????

• Svar på tråden Allergivänlig hund - sanning eller bullshit?
  • micromat

Finns ingen allergivänlig ras utan det beror på individen och att den hunden funkar för just den människan..

• Dexter dot com

Även om han klarar ett par timmar hos en uppfödare så räcker inte det utan ni behöver umgås med rasen under längre tid för att verkligen se om han tål rasen. Många blir väldigt dåliga när valpen är hemma och dom utsätts dygnet runt och så blir valpkraken omplacerad. 
    Fundera på om ni kan vara hundvakt regelbundet alt låna hem en hund av rasen ni är intresserad av några dagar då och då så ni verkligen är säkra på att han tål rasen. Är han beredd att medicinera?

• mad2mad

Den uppfödaren vi har kontakt med nu som har havanaise har sagt att vi kan låna valpen ett par dagar för att se hur det går. Otroligt schysst, skulle aldrig själv våga gå med på det tror jag. Nu är vi ju vettiga människor men ändå. Snällt.

Nu ska vi först åka och hälsa på en som har 4 vuxna hundar av samma ras. Spontant känner jag mig väl inte direkt hoppfull. 4 hundar är liksom 4 för mycket men samtidigt ska man testa så ska man testa på riktigt. 

Sjukt ledsamt att man skulle behöva vara så himla intresserad och älska djur så mycket och måsta vara utan resten av livet, men jag vill inte byta kille så. 

Finns det inte någon som själv är allergisk här som kan dela med sig av lite erfarenheter?

• Dexter dot com
    mad2mad skrev 2015-02-05 10:00:32 följande:

Den uppfödaren vi har kontakt med nu som har havanaise har sagt att vi kan låna valpen ett par dagar för att se hur det går. Otroligt schysst, skulle aldrig själv våga gå med på det tror jag. Nu är vi ju vettiga människor men ändå. Snällt.

Nu ska vi först åka och hälsa på en som har 4 vuxna hundar av samma ras. Spontant känner jag mig väl inte direkt hoppfull. 4 hundar är liksom 4 för mycket men samtidigt ska man testa så ska man testa på riktigt. 

Sjukt ledsamt att man skulle behöva vara så himla intresserad och älska djur så mycket och måsta vara utan resten av livet, men jag vill inte byta kille så. 

Finns det inte någon som själv är allergisk här som kan dela med sig av lite erfarenheter?

Antalet hundar spelar nog ingen roll, klarar han inte 4 st några timmar lär han inte klara en dygnet runt. Helt ärligt skulle jag inte köpa valp av en uppfödare som lånar ut en valp några dagar för att testa allergi. Valpar behöver trygghet och inte skeppas runt till främmande människor och ny miljö.
    Hur intresserad är din sambo av hund och är han beredd att medicinera resten av hundens liv om reaktionen kommer senare?
  • mad2mad

Precis det jag skrev, ska man testa ska man testa på riktigt. Får han en reaktion på de hundarna kommer vi inte att låna hem en hund såklart. Jag är ingen idiot. 

Varför jag tycker det är bättre att föreslå ett "öppet köp" som i det här fallet stämplas "lån" är för att undvika att låta ens valp bli en blockethund. Utan istället gå tillbaka till uppfödaren som ändå är en trygghet. 

Han är nog villig att göra vad som helst för att bli bättre, bland annat en sprutbehandling. Det är ju så att man kan inte hälsa på folk som har vissa hundar och det i sig är ju jobbigt nog. Inte bara att inte kunna ha en hund hemma. Vi blir ganska låsta i vilka vi kan och inte kan hälsa på hos. 

Jag är ingen tomburk som tror att jag ska kunna ha en kennel men jag vill ändå testa så jag inte går hela livet utan hund sen visar det sig att han tål en viss ras.

• Jag är bara jag
    Lotta82 skrev 2015-02-04 20:25:27 följande:
    Det finns allergisprutor man kan ta för att minska allergin mot hundar.
    Har jag tatt i tio år-fortfarande väldigt allergisk mot de flesta raser. Provat pudel på närmare håll-gick bra. Bichon frisset (ursäkta stavningen!) också liksom lhasa apso. Men ingen hund nån längre stund så jag skulle inte helt lita på att nån av dem kunde gå ha hemma. Älskar tyvärr hundar,gärna stora lurviga!
  • mad2mad

Jag tror nog inte det kommer gå så bra för min kille heller. Han är nog för allergisk. Vi ska träffa havanaise sen får vi se om vi snubblar över någon som har en pudel eller så men resandet land och rike runt får ett slut.

Blir för besviken och han blir också trött på dels mig och sen såklart att behöva vara sjuk och att det inte funkar. 

• familjekatt

Vi har en Yorkshireterrier och de ska vara allergivänliga eftersom de inte fäller päls. De har dessutom bara ett lager päls. Men oftast är det inte håret man är allergisk mot utan saliv och mjäll från huden. Vet flera som har yorkies som inte tål andra raser. Världens bästa och sötaste hund! Besök en uppfödare och se om ni reagerar på rasen.

• Jag är bara jag

Saliven är det jag testar först-tål jag inte hunden får jag ett rött ilsket kliande märke direkt!

• myy

Är man extremt allergisk är oddsen dåliga. Oavsett ras eller art brukar exponering medföra att man antingen "vänjer sig"(naturlig hyposensibilisering) eller blir mycket sämre. Att en del astmatiker klarar hundar är i sig inget konstigt. Astmatiker kan man vara utan att vara allergiker.

Många känner av hundvalpar och kattungar betydligt mer än vuxna djur. Självklart kan det också vara en fråga om dos. Att man klarar av lite allergener, men inte större mängder. Tex att man klarar av hundepitel som medföljer en besökare eller att man kan umgås med ett nybadat djur, men inte med ett som inte badat på en månad.

• mad2mad

Vi har ett par kompisar som har en blandning mellan cocker spaniel och pudel och där blir han inte allergisk alls nästan. Han säger att han tror att han känt av den hunden en gång men han fick samtidigt en dunderförkylning dagen efter så vi vet inte om det var hunden eller förkylningen. 

Valparna vi hälsade på hos som var en blandning mellan papillon och bichon funkade inte. Där fanns 3 tikar. En papillon (såg dock ej renrasig ut) en llasa apso blandat med papillon och en bichon blandat med papillon. Sen 4st valpar. Så det var ganska hundstarkt därinne. 

Imorgon ska vi hälsa på 4 vuxna bichon havanaiser. Funkar det bra så har hennes syster en havanaisevalp hemma som vi ska få träffa. 

• myy

Senaste numret av hundsport handlar om hundallergi, forskning och framtid. Bara ett tips.

• mad2mad

Vi spenderade hela förmiddagen med 4 havanaiser! Vi är i chock! Inga reaktioner alls! Dock vuxna hundar, jag vet att valpar är värre. Vi har ALDRIG kunnat hälsa på någon med hund.

• nikki06

Hoppas det går bra för dig och din pojkvän! Förstår besvikelsen

Om din pojkvän tål hundar eller inte är ju väldigt individuellt som nämns här ovan. Äggviteämnet i hundars (och andra pälsdjurs) hud och saliv som vissa är allergiska mot är annorlunda om de är "allergivänliga" eller inte. Vissa känner inte av de allergivänliga hundarnas hud men vissa reagerar även på dessa. En papillon är ju dock ingen "allergivänlig" hund som ex bichon, bolognese, pudel etc.

Sen vet jag många som är allergiska som skaffat hund och ändå inte fått besvär, men så fort de träffar andra hundar kan de få astma mm. Hoppas ni hittar en lösning. Att låna en potentiell hund några dagar som nämndes innan hade nog varit det bästa. Lycka till!

• saraklara

Vad kul att det gick bra med senaste besöket.

Självklart finns det allergivänliga hundraser, men inte allergifria. Det finns raser som generellt fungerar bättre för allergiker än andra. Men allergi är individuellt.

Själv är jag allergisk, kan inte ta i en vanlig hund utan att få klåda. Jag har en nakenhund och det fungerar jätte bra. Hon sover i sängen under täcket varje natt.

Kenneln hon kommer ifrån drivs av en allergisk familj och många av deras valpköpare är allergiker. <3 

• fyrklöver81

Jag är sjukt allergisk av pälsdjur men har i 8 år haft en renrasig bichon frise. Känner aldrig ngn förutom när jag klipper

Henne och om hon är jätte smutsig.

• Zoja

Vi har allergiska i familjen, behövde ge bort vår gamla hund på grund av det. Sen köpte vi en Puli och det fungerar hur bra som helst.

Svar på tråden Allergivänlig hund - sanning eller bullshit?