• lisalycklig

    När kom era tvillingar?

    Hej på er!

    Jag är gravid med tvillingar, vecka 35 (34+0). Såklart funderar jag mer o mer på kommande förlossning. Jag är nyfiken på hur det har varit för andra tvillinggravida. Vad jag undrar är:

    - när kom era tvillingar?

    - vad vägde de?

    - hur mådde de när de kom ut?

    - hur länge stannade ni på BB?

    - hur mådde du (mamman)?

    -vaginalt eller kejsarsnitt?

    Tack alla ni som orkar svara!!

  • Svar på tråden När kom era tvillingar?
  • LFF
    lisalycklig skrev 2015-02-05 03:39:10 följande:

    Hej på er!

    Jag är gravid med tvillingar, vecka 35 (34+0). Såklart funderar jag mer o mer på kommande förlossning. Jag är nyfiken på hur det har varit för andra tvillinggravida. Vad jag undrar är:

    - när kom era tvillingar?

    - vad vägde de?

    - hur mådde de när de kom ut?

    - hur länge stannade ni på BB?

    - hur mådde du (mamman)?

    -vaginalt eller kejsarsnitt?

    Tack alla ni som orkar svara!!


    När kom de? V40+2 efter igångsättning på 40+0 som slutade med snitt.

    Vad vägde de? J 3295g, 51cm lång. E 3475g, 52cm lång.

    Hur mådde de? Tipptopp

    Hur länge stannade ni? En vecka tror jag det blev från inskrivningen.

    Hur mådde jag? Snittet berodde på att min kropp inte orkade mer. När de precis sytt ihop mig började jag att skaka, hamnade troligen i nån form av chocktillstånd men det visste de inte då. Var på IVA i 24 timmar, helt borta. Har fragmentariska minnesbilder från första dygnet.

    Vaginalt eller snitt? Igångsättning som slutade i snitt.
  • Almare

    - när kom era tvillingar?
    32+0, spontan vattenavgång
    - vad vägde de?
    2100 / 2200 g
    - hur mådde de när de kom ut?
    Vet inte
    - hur länge stannade ni på BB?
    Jag på vårdavdelning i två dygn, tvillingarna på neonatalen i fem veckor.
    - hur mådde du (mamman)?
    Jag var helt ointresserad av att jag fått barn. Mådde illa och ville bara sova. Kräktes när de rullade in mig på neo och jag skulle se dem första gången (den varma miljön där blev helt fel). En klok gammal sköterska fattade att jag hade massiv blodbrist, gav mig två påsar blod och sen var jag på topp igen. Själva snittet hade jag inte mer ont än av de små åkommor jag fick efter att ha fött vaginalt tidigare.
    -vaginalt eller kejsarsnitt?  
    Snitt. Båda barnen låg med fötterna nedåt och den ena hade halva foten ute innan de hann få upp mig på operation Mina förhoppningar var dock in i det sista att de skulle hinna vända på sig så att jag fick föda dem vaginalt eftersom jag tyckte det var en urhäftig upplevelse med första barnet.

    Lycka till!
  • Steppis

    - när kom era tvillingar?

    De kom i vecka 36 =)

    - vad vägde de?

    Runt 2 kg

    - hur mådde de när de kom ut?

    Gabriel hade en infektion och kunde inte andas själv utan var tvungen att få hjälp på sjukhuset, han mår bra nu!

    - hur länge stannade ni på BB?

    1 vecka, de föddes 15 december och vi fick (Efter lite tjat) komma ut den 23e december, en dag innan julafton

    - hur mådde du (mamman)?

    Omtumlad de första 24 timmarna (Kejsarsnitt) men stegvis bättre och bättre

    -vaginalt eller kejsarsnitt?

    Kejsarsnitt

    Här har du en bild:


  • löpartjejen

    - när kom era tvillingar?

    40+1 efter igångsättning på 40+0

    - vad vägde de?

    1:an 3275 g 2:an 2905 g

    - hur mådde de när de kom ut?

    De mådde bra båda två.

    - hur länge stannade ni på BB?

    2 dygn

    - hur mådde du (mamman)?

    Jag mådde bra.

    -vaginalt eller kejsarsnitt?

    Blev vaginalt efter igångsättning, tog ca 29 timmar från första dosen till 1:an är född.

  • Lilla funderande jag

    - när kom era tvillingar?


    36+5

    - vad vägde de?

    1:an 3105 g 2:an 3355 g

    - hur mådde de när de kom ut?

    De mådde bra båda två.

    - hur länge stannade ni på BB?

    5 dygn, hade vi fått hade vi åkt hem direkt, men det fanns någon regel om att om de föddes innan 37+0 skulle man stanna minst tre dagar. Sedan fick vi stanna längre för att den ena hade blåsljud på hjärtat. Han har aldrig haft några problem/symptom av det.

    - hur mådde du (mamman)?

    Jag mådde bra.

    -vaginalt eller kejsarsnitt?

    Vaginalt


  • LindaMattias
    - när kom era tvillingar? 37+2 efter igångsättning

    - vad vägde de? 2910 och 2234

    - hur mådde de när de kom ut? Ettan mådde toppen. Tvåan andades inte, men piggnade till. Nr 2 behövde sondmatas ett par veckor.

    - hur länge stannade ni på BB? Tre dagar med nr 1, men nr 2 var inskriven på neo 4 veckor. Han fick en förträngning på aorta och var tvungen att opereras. Mår bra idag. 

    - hur mådde du (mamman)? Trött men glad.

    -vaginalt eller kejsarsnitt? Vaginalt. Ettan med huvudet först och tvåan med rumpan först. Det tog 5 timmar från första värken.

    Lycka till!
  • eb93

    - Vecka 34+4 (blev utplockade med kejsarsnitt pga havandeskapsförgiftning och att jag bildade antikroppar, är rh negativ)

    - 1866 och 2218

    - Bra, men dom var på neo ca 2,5 vecka och behövde lite extra syre och fick även solas pga gulsot.

    - Jag var inlagd i 4 dagar efter förlossningen eftersom att dom ville hålla koll på blodtrycket efter havandeskapsförgiftningen. Pojkarna var som sagt inlagda på neo ungefär 2,5 vecka.

    - Mådde bra! Inga komplikationer efter snittet och jag hade knappt ont faktiskt. 

    - Kejsarsnitt som sagt.

  • Twinmom13

    - när kom era tvillingar? i 33+0

    - vad vägde de? 1.770 resp 1.930

    - hur mådde de när de kom ut? Väldigt bra. Ena hade c-pap ett dygn och dom hade några apneer, men annars "skolboksexemplar" som sköterskorna ska.

    - hur länge stannade ni på BB? Jag i 1 dygn, barnen inte alls. Däremot blev det neonatalen i ca 5 veckor.

    - hur mådde du (mamman)? Ont i ryggen som satan och i snittet

    -vaginalt eller kejsarsnitt? Akut snitt


  • Mamma20/5

    När kom dom. 37+0, planerat snitt.

    Vad vägde dom. 2530 & 2140.

    Hur mådde dom. Rullades till neo direkt pga insjunken bröstkorg och ansträngd andning, omognad hette de. 1:an hade cpap nån timme, men sen andades båda helt själva. Sondmatning ca 1 vecka.

    Hur länge stannade vi på BB. Blev aldrig BB för oss, men inskrivning på neo i 2,5 vecka (permission efter 1) då barnen inte gick upp i vikt. Dom mår bra, men ligger fortfarande en bit under kurvan (3 månader nu)

    Hur mådde jag. Fruktansvärt då bedövningen släppte inte ens halvvägs genom snittet, pumpades full med morfin, men att bli igensydd utan ryggbedövning va fruktansvärt. Hade rejält ont o svårt att gå i ca 4 dagar. Sedan dess har jag inte haft några problem alls. Fick inte träffa barnen förrän dom va ca 7 timmar :(

Svar på tråden När kom era tvillingar?