• Tillys

Förståelse för graviditetsillamående?

Är gravid i v 8 med mitt första barn och är lite nyfiken på hur ni upplever att andra haft förståelse för att ni mått illa under graviditeten?

Jag är själv förvånad över hur lite förståelse människor omkring mig visar gällande mitt illamående. Jag mår dåligt morgon och kväll och försöker göra så gott jag kan med skoluppgifter och göromål hemma. Min sambo är förstående, likaså skolkamrater som själva varit gravida, men resten verkar tycka att jag får "skylla mig själv" och att det bara är att bita ihop och köra på.

Hade jag haft ett jobb hade jag sjukskrivit mig, men det är svårt när man pluggar.

• Svar på tråden Förståelse för graviditetsillamående?
  • 90tjejen

Hej Tillys,

Usch vad det låter jobbigt och JAG FÖRSTÅR DIG!!! Det går inte att föreställa sig hur dåligt man kan må av att "bara" vara gravid.
    Jag råkade också ut för extremt illamående (i doktors termer heter det Hyperemesis). Detta gjorde att jag blev sjukskriven från v. 7- v.9 till dess att mina tabletter hjälpte mig någorlunda. Jag mådde som man gör när man är extremt bakfull, sjösjuk/åksjuk kombinerat med samma symtom som vid magsjuka, migrän och extrem yrsel. Det enda jag kunde göra var att spy och sova. Fast att jag hade tabletter mådde jag fruktansvärt illa men kunde i alla fall jobba bättre. Jag kan kolla när jag kommer hem vad tabletterna jag åt heter :) Nu har jag tack och lov slutat med tabletterna och nu är jag i v.25!

Dock kan jag bara säga att det går över och när det väl gör det så kommer du känna dig så tacksam och glad, man får lite känslan "jasså är det såhär bra man kan må som gravid". Dessutom nu när mitt illamående väl släppte v.20 så glömmer man liksom av det hemska som vart så kroppen är verkligen fantastisk.

Jag tycker i alla fall att du skall kontakta mödravården så att du får träffa en av deras läkare. Dels så att du får rätt medicin men också att dom kollar så du inte blir uttorkad. Stort lycka till och hoppas att du snart skall må lite bättre :)

• BigMami

Ha! Och karlar gnäller bara de har en ynka förkylning.. Inget att ta åt sig. Men som sagt det finns hjälp att få

Svar på tråden Förståelse för graviditetsillamående?