• KlockanOchBiffenRules

Hur lyder namnet egentligen?

Hej.

Senast tid har jag hört många som har som favoritnamn typ Miliam, eller Milliam, eller Milian, eller Millian.

Vilket av dem är det? Blandar ihop det? Ett eller två "L"? Slutar det på "M" eller "N"?

Detsamma gäller alla dessa olika kombinationer av Nova-Li, Lova-Li, Love-Li, Novelia, Lovelia... Gosh, jag har så svårt att hålla isär alla dessa snarlika namn.

Vilka är de vanligaste egentligen?

• Svar på tråden Hur lyder namnet egentligen?
  • fesun

Vår son heter milian, hade inte sett alla de där varianterna då men tycker ändå milian är mest "logiskt" då det är taget från maximilian, precis som max. Men inget är väl rätt eller fel :)

• fluu
    KlockanOchBiffenRules skrev 2015-02-05 14:42:50 följande:
    Haha, orkar. smile2.gif
    You do the research. Jag går och kokar mig lite kaffe så länge. Kyss
    Om det är du som är intresserad så...
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • DenNamnbitne

Jag tycker det är rätt märkligt också. Namnet lyder ju Maximilian egentligen och dess kortform torde ju stavas Milian också.

Anledningen till förbryllningen är nog Maximilians engelska uttal som inte är Maximiiiilian utan Maximillian även om stavningen är densamma. Då är det inte helt märkligt att kortformen får två L den också.

Att ha M på slutet istället för N är nog en sammanblandning av William och Maximilian. Är man medveten om sin nybildning är det väl okej att stava på dylikt sätt, men man bör ju vara på det klara med namnet innan man väljer det!!!

• DenNamnbitne

Nova-Li och så vidare är ju en ren och skär nybildning och dess obestämbarhet är väl lite en del av namnets karaktär.

• Ellaria

Det är väl olika namn? Milian och Miliam uttalas Miiiiilian/m. Millian och Milliam uttalas Mill-ian/m.

You know nothing, Jon Snow
Svar på tråden Hur lyder namnet egentligen?