• Anonym (Sorgsen)

Gravid vecka 7... abort blir nog aktuellt. Snälla hjälp mig med känslorna...

Mensen 1 vecka sen. Otrolig trötthet igår. Riktig buksmärta idag och ont i ländryggen. Graviditetstest positivt och är sannolikt i vecka 6+0.

Jag har alltså blivit gravid trots regelbunden användning av p-piller (inte varit magsjuk, haft diarré/kräkt och/eller tagit antibiotika eller naturläkemedel). Jag har helt enkelt bara varit väldigt fertil. Har pratat med Barnmorska om detta som intygar att detta faktiskt händer då och då.

Så nu behöver jag hjälp och stöd om någon vill ge...

Vi är 30+ jag och min sambo, har redan två barn och vi är mitt uppe i ett husbygge dessutom, så läget är ju inte direkt optimalt... Det hade gått men är inte optimalt.

Har inte berättat för min sambo (hur ska jag göra det? :( ... ), men han kommer förespråka abort. Och jag inser väl att det lär bli det... detta var ju långt ifrån planerat :/ och vi har ju gjort allting rätt trots att det blev såhär...

Jag har fått nummer av bm till kliniker jag ska ringa imorgon och hoppas kunna hinna få en kemisk abort... Kirurgisk blir ett helt ingrepp...

Erfarenheter kring detta? Det kommer ju bli en stor förlust för mig... en enorm. Jag önskar ett tredje barn... Men alltså timingen.... och trots piller, oplanerat, oförutsett. Vet inte riktigt hur jag ska bearbeta aborten så snälla dela med er och stötta om ni kan <3

• Svar på tråden Gravid vecka 7... abort blir nog aktuellt. Snälla hjälp mig med känslorna...
  • Dr to be

Börja med att prata med din sambo. Ni måste diskutera igenom detta.

Stor kram

• Mrs Moneybags

Jag vet inte jag...som ovanstående skrev, detta är ju ett beslut mellan dig och din man.

Personligen skulle jag nog behålla om jag ändå hade tänkt att ha ett tredje barn. En abort kan bli för jobbig i det läget, om man ändå ska bli gravid något år senare. I det stora hela i ett långt liv så spelar ju inte ett par år hit eller dit någon större roll.

Men som sagt, det är ju bara så jag skulle tänka.

• Anonym (Tänk noga)

Prata med din sambo. Tänk noga igenom flera gånger innan du ev gör en abort. Ge beslutet lite tid och stressa inte för snabbt. Diskutera med din sambo och ge han även några dagar, någon vecka på att få fundera. Är ju inge kul om du gör en förhastad abort och ni ångrar er efter. Er situation låter ändå ganska bra, låter ju som om ni iallafall kan ta hand om och försörja ett barn.

• Anonym (lilly)

Om ni ändå hade tänkt skaffa nr 3 senare, är det ju bara hemskt att göra en abort nu för att det är lite olämpligt. Allt löser sig om man vill. Om man däremot inte vill, ja då ser man bara problem och hinder. Så prata med din sambo. Ser ni lösningar eller bara jobb? Då har ni ert svar.

• Anonym (Sorgsen)

Tack för era svar!

Ja ansvarsfulla och ta hand om barn kan vi... Men husbygget kräver ju en del pengar och vi vet ju alla vad ett enda barn kostar från dag 1. Det är väl delvis därför läget inte är optimalt just nu. V

• Anonym (Sorgsen)

Våra två barn delar just nu rum och vi bygger ut med ytterligare 3 rum, allrum och extra toalett, och det är ev färdigt till jul detta året. Detta barnet kommer isåfall i början av oktober. Samt att vi börjar precis även hämta igen oss ekonomiskt efter några års högskolestudier för mig (1 år sedan). Så ja... finns mycket som "tar emot" ur en ansvarsfull aspekt... Den känslomässiga aspekten säger något helt annat.

Det är mest jag som önskar ett tredje barn dessutom. Min sambo är nöjd med två just nu (vad han sagt tidigare iaf). Så det verkar ju utdömt... :/ därför måste JAG få lite copingstrategier för det kommer bli en förlust :(

• Anonym (Sorgsen)

Någon mer med erfarenheter...? Börjar bli nervös, har inga direkt strategier för att hantera känslorna som kommer uppstå :(

Vad är egentligen bäst/mildast - kemisk eller kirurgisk abort? Kemisk, där blöder man ju ut fostret/embryot... är inte det traumatiskt...? Kirurgiskt är ju ett ingrepp, men man kan åtminstone få sova under tiden... och inte med egna ögon se...

• Anonym (lilly)

Om barnet skulle komma i oktober och ni är färdiga med huset i Dec, försvinner ju lite av olämplighetstänket. I början behöver ju inte en nyfödd ha ett eget rum. Och vad är två månader mot att gå igenom en abort som är otroligt jobbigt känslomässigt när du dessutom inte verkar vilja det? Nej, tror nog att du får prata med din sambo och välkomna detta lilla olämpliga i ert liv.

• Anonym (Sorgsen)

Usch så hemskt att kalla ett litet liv för olämpligt... :/ men det var ju allt annat än planerat och alla möjliga åtgärder för att INTE bli oplanerat gravid tog vi ju.

Ja, jag tror min sambo kommer säga nej... Är ju inte bara bygget, finns en ekonomisk aspekt också..

• Anonym (Sorgsen)

Ingen mer?

Svar på tråden Gravid vecka 7... abort blir nog aktuellt. Snälla hjälp mig med känslorna...