• FogelFru

Har du fått höra av BVC att ditt barn är överviktigt?

Har BVC anmärkt något på ditt barns vikt? Hur gammalt var barnet då?

Hur tog du det? Kom det som en chock? Häll du med?

• Svar på tråden Har du fått höra av BVC att ditt barn är överviktigt?
  • Anonym (nej)

vid 2 år tror jag de va, alltid haft en lite rundis så låg lite ovanför marginalen. inget konstigt, de såg ju vi oxå, ja vi reagerade inge särskilt, åt bra mat ej för mycket i sig ändå (bvc höll med) ej godis eller glass/kakor mer än kanske 2-3 gånger i sitt liv hittills.

De såg vi ju själv så var inge onormalt :)

• FogelFru
    Anonym (nej) skrev 2015-02-06 06:15:54 följande:

vid 2 år tror jag de va, alltid haft en lite rundis så låg lite ovanför marginalen. inget konstigt, de såg ju vi oxå, ja vi reagerade inge särskilt, åt bra mat ej för mycket i sig ändå (bvc höll med) ej godis eller glass/kakor mer än kanske 2-3 gånger i sitt liv hittills.

De såg vi ju själv så var inge onormalt :)

Fast vid två år är det ju inte så konstigt om barnet är runt.

Fortsatte barnet vara runt även vid fyra- och femårsåldern (eller äldre?).

Det är ju först vid typ femårskontrollen som BVC kollar BMI (tidigare om sköterskan kan se, med blotta ögat, att barnet är överviktigt).
  • Lena

Vid fyra år påpekades att vi skulle tänka på uppgången så den inte fortsatte på samma sätt.

• FogelFru
    Lena skrev 2015-02-06 06:52:45 följande:

Vid fyra år påpekades att vi skulle tänka på uppgången så den inte fortsatte på samma sätt.

Vad vägde barnet då och hur långt var barnet?

Pojke eller flicka?
  • bf2014

Jag fick höra av BVC läkaren att mitt barn var på gränsen till överviktig vid 10 månaders ålder. Då vägde han 10,8 kg. (Föddes stor, 4100 g) vid den tidpunkten kämpade vi tom med att få honom att äta vanlig mat.. Så vi övergödde honom inte direkt. Nu blir han 1 år om två v. Får se vad de säger på ett års kontrollen. Tycker det känns galet att säga att en bebis under året som inte ens äter vanlig mat är på gränsen till överviktig.

• Lena
    FogelFru skrev 2015-02-06 06:57:14 följande:
    Vad vägde barnet då och hur långt var barnet?

Pojke eller flicka?
    En flicka. vikten minns jag inte, inte heller längden men vikten var drygt två kurvor upp och längden en kurva upp.
  • Camillapunktslut

Ja när han var 4, "han är överviktig enligt bmi skalan"

Vi ska dit på 5.5 års kontroll på torsdag, kommer säkert vara "överviktig" då med.

118 cm och 24 kg. Äter bra mat och godis/chips på helgen och är en energiknippe som aldrig är stilla.

• FogelFru
    Camillapunktslut skrev 2015-02-06 08:45:40 följande:

Ja när han var 4, "han är överviktig enligt bmi skalan"

Vi ska dit på 5.5 års kontroll på torsdag, kommer säkert vara "överviktig" då med.

118 cm och 24 kg. Äter bra mat och godis/chips på helgen och är en energiknippe som aldrig är stilla.

Vad vägde han på 4-årskontrollen och hur lång var han?
  • Camillapunktslut

Det har jag inte i huvudet, men kan försöka komma ihåg att kolla när jag kommer hem

• Camillapunktslut
    FogelFru skrev 2015-02-06 08:51:33 följande:

Vad vägde han på 4-årskontrollen och hur lång var han?

Vid 4.5 år var han 107 cm lång och 18 kg
Svar på tråden Har du fått höra av BVC att ditt barn är överviktigt?