• Anonym (Pappa som tar ansvar)

Delad vårdnad, vad ska man betala?

Hej, jag undrar vad som är rimligt för mig att betala? Vi har delad vårdnad. Varannan vecka. Jag tjänar ca 2,5 gånger mer än mitt ex. Då har vi löst barnens försörjning så att vi betalar in pengar till ett gemensamt konto dit jag betalar in 2,5 gånger mer än exet. Pengarna ska räcka till allt löpande som gäller barnen såsom mat m m samt till kläder. När vi köpt dyra leksaker och presenter så har jag själv t o m betalat 100% av dessa - även om vi sen sagt att presenten kommer från oss båda gemensamt.
    Semesterresor och boendekostnader däremot betalar var och en själv, men där jag ibland skjuter till pengar för när exet reser på semester med barnen t ex att när de reser utomlands så betalar jag en del av kostnaden för resa/hotell för när hon reser med barnen. (När jag själv reser utomlands med barnen så betalar jag 100% ur egen ficka.)

Nu har vi haft en diskussion där hon antyder att hon är förfördelad ekonomiskt av några olika skäl men främst bygger det på att hon har ju lägre lön och har därmed inte råd med samma boendeyta, samma utgiftsnivå etc som jag. Min invändning har varit att när det gäller just barnen levnadsstandard så är det ingen större skillnad. (De har egna rum både hos mig och hos henne och de får ingen "lyxkonsumtion" när de är hos mig utöver vad de får hos henne). Men det verkar ändå som om hon inte är nöjd. Den springande punkten verkar vara att jag har mer pengar att röra mig med än hon p g a min högre lön. Nu senast tog hon upp att hon varit föräldraledig längre än jag under småbarnsåren och då tappat i inkomst och löneutveckling. Mitt motargument var att det var hon själv som insisterade på att få FL, samt att alla mina löneinkomster då gick till gemensamma utgifter så länge vi var tillsammans, som kom även henne tillgodo. Jag hade gärna varit FL själv längre men priset jag fått betala är att hon haft en närmare relation till barnen än jag.

Frågan är således hur man ska se på frågan om olika lön och ekonomiska förhållanden när man har separerat? (vi har självklart delat allt ekonomiskt lika när vi bo-delade och separerade). Men hur ska man se nu på FRAMTIDA lön, på våra  möjligheter, på boyta, på min högre lön, på möjligheter att spara pengar? Allt sånt som är kommer sig av att jag tjänar mer än henne löpande? Har jag en skyldighet att avseende levnadsstandard för mitt ex och vad hon kan/vill göra med barnen även nu efter att vi separerat?

Och om man tittar tillbaka, kan hon t ex kräva pengar som kommer sig av att vi var obetänksamma och inte investerade i privata pensionsförsäkringar för hennes del som gav henne samma framtida förmåner som jag får via min högre lön? D v s har jag en "skuld" ekonomiskt som kommer sig av att hon som separerad tvingas gå ner i levnadsstandard mer än vad jag behövt göra?

• Svar på tråden Delad vårdnad, vad ska man betala?
  • Lena

Hon är sur och avundsjuk. Du betalar mycket mer än jag tycker du borde göra.

• Griseknoen35

Du har din ekonomi och hon har sin. Du säger själv att barnen har ungefär samma levnadsstandard hos båda. Du behöver inte ens lägga till pengar för resor utan hon får väl resa dit hon har råd med barnen, vill du vara snäll så skjut till en mindre summa för barnen. Hon låter bara avundsjuk som själv inte har din inkomst. Du har inget ansvar över hennes pension, att hon var fl eller hennes ekonomi överhuvudtaget. Du låter som en otroligt generös människa mot exet.

• Ess

Du har absolut inga skyldigheter mot exet, hon är vuxen och förväntas kunna klara sig själv. Även med tanke på tex pensionsförsäkringar, det är hon själv som gjort ett misstag om hon struntat i det.

Vad man läser här så ser du ut att täcka upp mer än väl för barnets standard.

• Anonym (f)

Man försörjer barn efter gemensam förmåga. Vad du tjänar spelar ingen roll. Det är era överskott man kikar på om man räknar försörjning av barn. Din ex verkar snål.

• puss

Goda råd i denna tråd. Hon är girig och du är generös. Sätt ner foten.

• EnGladPingvin

Du har ansvar för ditt barns försörjning, inte att försörja ditt ex. Det verkar som att du betalar redan idag bra mycket mer än vad du är skyldig att göra och om jag var du hade jag blivit riktigt irriterad på att hon har mage att begära mer. Att hon har en låg inkomst beror på hennes livsval, det är inget du kan eller bör ta ansvar för.

Tror du skämt bort henne, det är dags att sätta ner foten och säga stopp. Vill du fortsätta betala så mycket av barnets omkostnader, gemensamma presenter och deras resor är det upp till dig. Jag hade inte gjort det, inte när hon har den attityden. Jag hade inte betalat ett öre mer än vad jag är skyldig utan hade istället lagt de pengarna på barnet när det är hos mig.

• Brumma

Det finns ett verktyg på försäkringskassans hemsida där båda föräldrarna fyller i sitt överskott. Man fyller i barnets verkliga kostnad (den behöver ni komma fram till gemensamt) och drar ifrån barnbidraget (har hon hela eller delar ni?)

Sedan får man en summa som var och en skall betala. Utefter sitt överskott baserar på barnets kostnad..

Den här är ju bra om man gör med jämna mellanrum då barns omkostnader inte är konstanta under uppväxten.

VILL du lägga till för leksaker, intressen och resor så är det helt upp till dig. Men du är på intet sätt tvungen att göra det. Du skall ta del i barnens försörjning, inte ditt ex försörjning....

Hennes boende får hon själv stå för - har hon låg inkomst borde hon få bostadsbidrag. Hon bör även söka underhållsstöd vid växelvis boende. Det är inkomstbaserat och påverkar inte dig utan bara försäkringskassan.

Du har på inget sätt ngn skuld till henne.

• Anonym (vv 2)

Jag har 2 barn vv. Jag har pendlat mellan arbetslöshet och arbete.
    Trots att jag ibland haft det sämre ställt så har jag inte krävt av mitt ex på mer pengar.

Vi har delat barnbidrag, underhållsstöd vid växelvis boende, bostadsbidrag. (de 2 sistnämnda baseras ju på inkomsten).

Delar kostnad för kläder (som verkligen behövs), försäkringar och annat som är nödvändigt. Resterande om man vill köpa nåt extra osv står vi för själva.

Har man inte råd med vissa saker som att resa mm så får man ju helt enkelt strunta i det om man inte kan dra in på nåt annat..

Är det så att man vill ha lite mer pengar över så kan man ju kanske flytta till billigare och mindre lägenhet om möjlighet finns. Det är ju ingen som säger att barn måste ha varsitt rum hos båda föräldrarna. Det är ju en lyx som många andra barn inte har om man bor med båda föräldrarna jämt!!
    Eller så får man själv som förälder då sova i vardagsummet, om man tex har 2 barn, och från början bor i en 4:a och flyttar till en 3:a om man vill att de fortfarande ska ha varsitt rum.

Tack för alla svar!
    Det känns bra att jag iallafall inte gör fel mot mitt ex. Jag är inte typen som söker konflikt - och framförallt inte med tanke på barnen. Det är bättre om vi kan samarbeta. Och jag har inget emot att vara generös med pengar, om jag kan vara det och har råd. Vi har en bra relation i övrigt jag och mitt ex.

Kanhända är jag t o m för snäll, men det känns i så fall bara bra!

Däremot så förstår jag nu av era svar att jag iallafall inte har några ytterligare skyldigheter mot barnen eller mot mitt ex med tanke på den skillnad i ekonomi som vi ändå har efter separationen. Tack för att ni hjälpt mig klargöra det!

• Brumma
    Anonym (Pappa som tar ansvar) skrev 2015-02-06 14:57:26 följande:

Tack för alla svar!

Det känns bra att jag iallafall inte gör fel mot mitt ex. Jag är inte typen som söker konflikt - och framförallt inte med tanke på barnen. Det är bättre om vi kan samarbeta. Och jag har inget emot att vara generös med pengar, om jag kan vara det och har råd. Vi har en bra relation i övrigt jag och mitt ex.

Däremot så förstår jag nu av era svar att jag iallafall inte har några ytterligare skyldigheter mot barnen eller mot mitt ex med tanke på den skillnad i ekonomi som vi ändå har efter separationen. Tack för att ni hjälpt mig klargöra det!

Du gör naturligtvis som du vill med om du vill skjuta till extra eller inte - en tanke bara... ett alternativ till att betala en del för exet vore ju att sätta undan lite extra för barnens framtid... Det är ju också ett sätt att i framtiden ge barnen lite extra i tillvaron :)
  • Brumma

PS. Det finns ngt som heter standardtillägg som går utöver underhållet. Det finns till för de barn som har föräldrar som har stor skillnad i inkomst. Det nyttjas normalt inte vid växelvis boende men det är ju inte omöjligt att göra en egen överenskommelse ä. Standardtillägg kan betalas genom att man betalar dyrare fritidsintressen, kläder, läget osv som föräldern med lägre inkomst inte har möjlighet att göra. Det kan ju gå till så att nu räknar ut vad barnet kostar "till vardags" och kommer överens om att du står för en viss summa utöver det som går "extra" till barnet. Det låter ungefär som ni redan gör men ett sätt att tydliggöra det ngt.

• Griseknoen35
    Anonym (Pappa som tar ansvar) skrev 2015-02-06 14:57:26 följande:

Tack för alla svar!

smile1.gif

Du verkar vara en bra pappa och ett bra ex. Det är viktigt att välja sina strider och har du råd och vill fortsätta som du gjort är det inget fel, bara det att hon inte kan begära mer. Det du kan göra om det blir någon större konflikt i framtiden är att dokumentera alla pengar som går till exet och barnen så hon aldrig kan komma dragandes med att du inte stöttar ekonomiskt på något sätt. Tänkte så du har säkrat dig själv lite.
    Brumma skrev 2015-02-06 16:17:48 följande:

PS. Det finns ngt som heter standardtillägg som går utöver underhållet. Det finns till för de barn som har föräldrar som har stor skillnad i inkomst. Det nyttjas normalt inte vid växelvis boende men det är ju inte omöjligt att göra en egen överenskommelse ä. Standardtillägg kan betalas genom att man betalar dyrare fritidsintressen, kläder, läget osv som föräldern med lägre inkomst inte har möjlighet att göra. Det kan ju gå till så att nu räknar ut vad barnet kostar "till vardags" och kommer överens om att du står för en viss summa utöver det som går "extra" till barnet. Det låter ungefär som ni redan gör men ett sätt att tydliggöra det ngt.

Ja jag tror att detta standardtillägg är den saken som mitt ex tagit fasta på.

Frågan är då om även utlandsresor och liknande ska ingå när exet vill resa på egna resor utomlands med barnen? Och då säger hon att "dom får ju resa med dig för att du har råd och då borde dom få resa med mig också, annars har dom ju det mycket sämre med mig".
    Det är detta jag tycker är märkligt om standardtillägg ska syfta till att utjämna fullt ut? Då kommer jag ju för alltid behöva se till att exet ska ha samma levnadsstandard som jag om barnen ska ha möjlighet att göra samma saker med henne som med mig...

Frågan är hur långt förväntningarna på "standardtillägg" egentligen rimligen kan gå? Någon som vet?
  • Ess
    Anonym (Pappa som tar ansvar) skrev 2015-02-06 16:45:48 följande:

Frågan är då om även utlandsresor och liknande ska ingå när exet vill resa på egna resor utomlands med barnen? Och då säger hon att "dom får ju resa med dig för att du har råd och då borde dom få resa med mig också, annars har dom ju det mycket sämre med mig".
    Det är detta jag tycker är märkligt om standardtillägg ska syfta till att utjämna fullt ut? Då kommer jag ju för alltid behöva se till att exet ska ha samma levnadsstandard som jag om barnen ska ha möjlighet att göra samma saker med henne som med mig...

Frågan är hur långt förväntningarna på "standardtillägg" egentligen rimligen kan gå? Någon som vet?
    Du har ju bra inkomst, varför inte ta dig råd till en timmes rådgivning av en familjejurist. Så får du säkra svar på alla dina frågor.

Skriv ner alla dina frågor och ta med dig uppgifter på era inkomster och vad du i dagsläget lägger på barnen.
  • Brumma
    Anonym (Pappa som tar ansvar) skrev 2015-02-06 16:45:48 följande:

Det är INTE tänkt att utjämna. Men för att sätta lite guldkant på tillvaron för barnen. Tror inte det nödvändigtvis innefattar resor - alla barn har definitivt inte möjlighet att resa.. I år kommer tex enbart vår äldsta gemensamma att få åka på semester med en av oss föräldrar. Vi har inte råd att åka hela familjen. Bonus åker varje år med sin mamma, vi har valt att lägga pengar på boendet och har inte råd att åka utomlands så ofta. Bonus mamma har valt att bo billigare och lägga pengar på att kunna ha semester.

Det räcker utmärkt att barnen 00 er på semester med dig. Det är mer än många barn gör. Mamma får - precis som många andra föräldrar - rätta sig efter den inkomsten hon har.

Standardtillägg är som sagt INTE ngt som normalt används vid växelvis boende utan det är helt upp till DIG om du vill ge ngt utöver att dela på kläder, barnomsorg och försäkring...
Svar på tråden Delad vårdnad, vad ska man betala?