Delad vårdnad, vad ska man betala?
Hej, jag undrar vad som är rimligt för mig att betala? Vi har delad vårdnad. Varannan vecka. Jag tjänar ca 2,5 gånger mer än mitt ex. Då har vi löst barnens försörjning så att vi betalar in pengar till ett gemensamt konto dit jag betalar in 2,5 gånger mer än exet. Pengarna ska räcka till allt löpande som gäller barnen såsom mat m m samt till kläder. När vi köpt dyra leksaker och presenter så har jag själv t o m betalat 100% av dessa - även om vi sen sagt att presenten kommer från oss båda gemensamt.
Semesterresor och boendekostnader däremot betalar var och en själv, men där jag ibland skjuter till pengar för när exet reser på semester med barnen t ex att när de reser utomlands så betalar jag en del av kostnaden för resa/hotell för när hon reser med barnen. (När jag själv reser utomlands med barnen så betalar jag 100% ur egen ficka.)
Nu har vi haft en diskussion där hon antyder att hon är förfördelad ekonomiskt av några olika skäl men främst bygger det på att hon har ju lägre lön och har därmed inte råd med samma boendeyta, samma utgiftsnivå etc som jag. Min invändning har varit att när det gäller just barnen levnadsstandard så är det ingen större skillnad. (De har egna rum både hos mig och hos henne och de får ingen "lyxkonsumtion" när de är hos mig utöver vad de får hos henne). Men det verkar ändå som om hon inte är nöjd. Den springande punkten verkar vara att jag har mer pengar att röra mig med än hon p g a min högre lön. Nu senast tog hon upp att hon varit föräldraledig längre än jag under småbarnsåren och då tappat i inkomst och löneutveckling. Mitt motargument var att det var hon själv som insisterade på att få FL, samt att alla mina löneinkomster då gick till gemensamma utgifter så länge vi var tillsammans, som kom även henne tillgodo. Jag hade gärna varit FL själv längre men priset jag fått betala är att hon haft en närmare relation till barnen än jag.
Frågan är således hur man ska se på frågan om olika lön och ekonomiska förhållanden när man har separerat? (vi har självklart delat allt ekonomiskt lika när vi bo-delade och separerade). Men hur ska man se nu på FRAMTIDA lön, på våra möjligheter, på boyta, på min högre lön, på möjligheter att spara pengar? Allt sånt som är kommer sig av att jag tjänar mer än henne löpande? Har jag en skyldighet att avseende levnadsstandard för mitt ex och vad hon kan/vill göra med barnen även nu efter att vi separerat?
Och om man tittar tillbaka, kan hon t ex kräva pengar som kommer sig av att vi var obetänksamma och inte investerade i privata pensionsförsäkringar för hennes del som gav henne samma framtida förmåner som jag får via min högre lön? D v s har jag en "skuld" ekonomiskt som kommer sig av att hon som separerad tvingas gå ner i levnadsstandard mer än vad jag behövt göra?