Tips för hund som drar i kopplet?
Hej!
Jag har en mastiff som är sju månader. På de flesta områden är han ganska väluppfostrad och lydig MEN, när han går i koppel så drar han väldigt mycket. Det är som att han är så intresserad av allt omkring sig att han bara måste småspringa före hela tiden, han har så himla bråttom fram oavsett hur fort jag går. Det gör att jag ofta blir ganska frustrerad och och går till platser där han kan härja runt bäst han vill, vilket jag inser inte löser någonting.
Jag vet att man inte ska försöka träna sin hund när den har mycket energi eftersom det gör det svårare för den att vara uppmärksam, sitta still, gå sakta osv. Men man kan vara ute i en timme utan att han blir trött nog att lugna ner sig och sluta dra, däremot slocknar han så fort man kommer hem, så det är inte enbart att han har överskottsenergi.
Så, är detta mest för att han är valp och helt enkelt är lekfull och vill flänga omkring? Samtidigt så har han ju lärt sig massa andra saker, det är just detta med att gå i koppel som inte funkar optimalt...
Visst kan man gå lydnadskurser men eftersom detta är det enda problemet så vill jag helst, om jag kan, lösa det själv tillsammans med honom.
Jag känner att jag måste få ordning på det här innan han blir ännu större och tyngre, han väger ca 47 kg och jag vill inte ha en fullvuxen mastiff som är ute och går med mig och inte tvärtom.
Jag älskar min hund och vill inte vara frustrerad varje gång man går ut så jag vore verkligen tacksam för tips på lösningar!