• älskalivet

Låga järndepåer/lågt blodtryck

Hej! Är Du också i andra trimetern? Hur mår Du? Själv har jag låga järndepåer och börjat äta järntabletter, men tycker inte jag mår mkt bättre. Är yr, hög puls,hjärtklappning och fruktansvärt matt och trött. Blodtrycket är lägre än någonsin. Någon som känner igen sig och har tips på hur man kan må bättre?

• Svar på tråden Låga järndepåer/lågt blodtryck
  • Tigmatropos

Jag känner igen mig, undantaget BT på 130/77 och HB på 130+ ;) Så det är bara att hacka i sig... hormonjävlar! är i v.26.

• Theresan

Jag har haft dåliga järnvärden från start och de har inte blivit bättre. Jag äter järn i både tablettform och flytande. Är fruktansvärt trött. Varje rast på jobbet har jag lust att lägga mig ned. Från att jag kommer hem på eftermiddagen vill jag bara gå och lägg mig. Orkar ingenting. Ibland får jag en hemsk huvudvärk dessutom, så illa att det enda som fungerar är att sitta stilla. Jag har även nära till irritation och nedstämdhet. Har även snudd på lågt blodtryck, vet dock inte hur det påverkar mig.

När jag är ledig försöker jag släppa kraven, inte planera en massa utan veklingen vila. jag försöker äta sådant jag mår bra av och göra saker som gör mig glad. När jag känner irritationen komma försöker jag tänka på att den inte är på riktigt egentligen. 

Det bästa är nog ändå att försöka tänka på allt det positiva. Jag mår inte illa, jag kan röra mig nästintill normalt, jag känner små sparkar varje dag, jag är i övrigt väldigt frisk av mig. Det är så väldigt många som mår sämre än jag, både psykiskt och fysiskt. 

• älskalivet

Hu...vad jobbigt för er. Känns ändå skönt att inte vara ensam i det hela. Jag arbetar heltid, men all tid utöver det bara ligger jag ner. Tyvärr blir det liksom inte bättre av att ligga ner alltid - jag blir liksom inte alls piggare. Och jag har redan två barn som jag har enormt dåligt samvete för. Jag försöker läsa för dem mkt i sängen och prata etc...men kan liksom inte göra aktiviteter med dem. Hoppas verkligen det blir bättre snart.

• majja83

Här en till med dåliga värden mitt Hb ligger runt 95 och mina järn depåer ligger runt 6-7. Har fått järn dropp den 7 januari men har inte blivit bättre. Är sjukskriven pga detta blodbrist... fruktansvärt trött och orkeslös..

Kan inte äta järntabletter eller blutensaft får utslag å mår kass så därför fick jag till slut dropp men troligen kommer jag att få mer då mitt värde inte vill stiga

När är de beräknat för er? För mig är de den 19 maj

• älskalivet

Fy, det låter väldigt lågt. Mina järndepåer var runt 10 men känner mig helt slagen. Haft fruktansvärd liknande migränhuvudvärk o fått Citodon. Huvudvärken varade ca en månad. Nu är det mkt bättre. 

Har ni också/ har haft huvudvärk? Beror det på järnbrist tror ni? 

Jag förstår att Du behöver vara sjukskriven - att inte ens intravenöst järn hjälpt Dig, stackare! Hur står Du ut!?

• majja83

Vaknar jämt med huvudvärk som försvinner efter Alvedon men kommer direkt tillbaka när tabletterna går ur kroppen... ja du vet inte hur jag klarar detta är sjukt jobbigt har även en dotter på 4 år som vill bli aktiverad som tur är får hon va på dagis på dagarna å helgen är de pappan som får aktivera henne... önska bara att detta är över snart...

Ja min bm trodde att droppet skulle göra susen men ack så fel.. spe.mvc är inblandad nu oxå men vill vänta å se om de stiger lite till annars kommer jag få dropp igen... inte nog med de så har jag även börja få onda samandragningar har minst 5 om dagen som jag måste andas igenom.. ska ta upp de med bm på måndag ska träffa henne då.. blir orolig o fall tappen blir påverkad..

• älskalivet

Majja83. Vad bra att spec mödravården är inkopplad. De måste ju koll på allt - jag tänker inte utifrån att det kan vara ngn fara med barnet eller Dig, men Du ska inte behöva må så dåligt. Jag har försökt läsa mig till lösningar på det hela....på ngn sida förstod jag att det kan bero på B12-brist som gör att man inte kan ta upp järnet - men det måste man ju förutsätta att sjukvården kontrollerat samtidigt som de kontrollerat att man har låga järndepåer. Men jag funderar på att om jag får kraft idag eller imorgon - ta mig till apoteket och köpa B12-vitaminer.

Ja, visst är det svårt att vara såhär trött och samtidigt ha ett eller flera älskade barn som man egentligen bara vill vara med - men orkar inte! 

Jag har ännu inte berättat för min arbetsgivare - jag är stressad över att de inte kommer uppskatta att jag är gravid och vad det kommer innebära för mig. Jag förstår att Du både berättat och troligen syns det uppenbart på Dig nu då Du är 2 månader längre gången än mig?

• Theresan
    älskalivet skrev 2015-02-07 14:42:58 följande:

Fy, det låter väldigt lågt. Mina järndepåer var runt 10 men känner mig helt slagen. Haft fruktansvärd liknande migränhuvudvärk o fått Citodon. Huvudvärken varade ca en månad. Nu är det mkt bättre. 

Har ni också/ har haft huvudvärk? Beror det på järnbrist tror ni? 

Jag förstår att Du behöver vara sjukskriven - att inte ens intravenöst järn hjälpt Dig, stackare! Hur står Du ut!?

Jag har en hemsk huvudvärk som kommer och går, när den väl kommit stannar den ofta några dygn. Hemskt. Enligt min BM beror den på järnbristen. 
  • VB52015

Känner igen mig, huvudvärk varje dag och blodtryck på 100/50, min Bm tyckte det var "lågt och bra".. Jag är lång och ganska smal, vid varje resning från liggande eller sittande svartnar det för ögonen - så, så jävla bra tycker jag det inte är! Huvudvärk varje jävla dag. Hb låg på 107, "bra" tyckte Bm. Vid mina två tidigare graviditeter har jag haft ett lågt Hb och depåer som såg! Dropp och sånt!! Man blir ju galen!!

2007-08 | 2013-06 | 2015-07
  • älskalivet

Jag förstår nu att många av oss lider av huvudvärk - det beror ju säkert på våra låga värden....ja, att det ska vara såhär eländigt att vara gravid. Vi får hoppas att det bättrar sig med tiden. 

Det är ju fruktansvärt att vakna med huvudvärk och man vet vad dagen väntar...

Det svartnar också för mig när jag reser mig eller står för länge. Det bästa är att endast ligga ner - men det blir som sagt inte bättre sen när man ska göra något, man har inte fått mer energi eller ngt....så himla tråkigt. Jag brukar vara en positiv själ men nu har jag blivit alldeles för less på detta!

• VB52015
    älskalivet skrev 2015-02-07 15:30:29 följande:

Jag förstår nu att många av oss lider av huvudvärk - det beror ju säkert på våra låga värden....ja, att det ska vara såhär eländigt att vara gravid. Vi får hoppas att det bättrar sig med tiden. 

Det är ju fruktansvärt att vakna med huvudvärk och man vet vad dagen väntar...

Det svartnar också för mig när jag reser mig eller står för länge. Det bästa är att endast ligga ner - men det blir som sagt inte bättre sen när man ska göra något, man har inte fått mer energi eller ngt....så himla tråkigt. Jag brukar vara en positiv själ men nu har jag blivit alldeles för less på detta!

Samma för mig älskalivet! Den där glöden och orken är borta.. Och precis som du säger så blir jag inte piggare av att vila eller av att få sova en sväng på dan... Måste be min bm om nya prover och om inte hon hjälper mig blir hälsocentralen nästa stopp! Krya på er!!
    2007-08 | 2013-06 | 2015-07
  • majja83
    älskalivet skrev 2015-02-07 15:03:42 följande:

Majja83. Vad bra att spec mödravården är inkopplad. De måste ju koll på allt - jag tänker inte utifrån att det kan vara ngn fara med barnet eller Dig, men Du ska inte behöva må så dåligt. Jag har försökt läsa mig till lösningar på det hela....på ngn sida förstod jag att det kan bero på B12-brist som gör att man inte kan ta upp järnet - men det måste man ju förutsätta att sjukvården kontrollerat samtidigt som de kontrollerat att man har låga järndepåer. Men jag funderar på att om jag får kraft idag eller imorgon - ta mig till apoteket och köpa B12-vitaminer.

Ja, visst är det svårt att vara såhär trött och samtidigt ha ett eller flera älskade barn som man egentligen bara vill vara med - men orkar inte! 

Jag har ännu inte berättat för min arbetsgivare - jag är stressad över att de inte kommer uppskatta att jag är gravid och vad det kommer innebära för mig. Jag förstår att Du både berättat och troligen syns det uppenbart på Dig nu då Du är 2 månader längre gången än mig?

Jag är även gastric bypass opererad så jag tar B12 var 8 vecka nu när jag är gravid. Så har ju svårare att ta upp de Näring som behövs. Jobbar som personlig assistent så jobba december ut sen så gick de inge längre tappa koncentration å somna nästan på kvällarna när brukan min kolla på tv... jag berätta rätt så omgående att jag var gravid då jag mådde så illa o början å så. Så att mina kollegor viste om de sen berätta jag för min brukare bär jag var i v 11 för då börja hon bli oroligt för mig...

Bm och speciella mödravård säger att bebisen mår bra å de vet jag för de är rena discot i magen men att de är jag som kommer att må skit tiden som är kvar för bebisen tar först de den behöver så de som blir kvar får jag å de är inte mycket... har en glupsk liten bebis i magen

Känner direkt när värden går ner då blir jag extremt trött å kan sova hur mycket som helst, kan somna när jag står å gör mat... är så jobbigt detta...
Svar på tråden Låga järndepåer/lågt blodtryck