• Callesthlm

Hitta vänner till sitt barn

Hej, nu vet jag inte om det hamnade i kategori, någon admin får gärna flytta till rätt om så är.

Jag har ett stort problem som gnager i mitt hjärta varje dag.
    Har en son på 14 år som är lite utav en hemmasittare. Det jag vill mest i världen är att han ska ha kompisar i sin ålder att umgås med. Just nu har han inga alls i princip. Den sociala biten är lite knepig och svårt att komma iväg på aktiviteter vid sidan av skolan.

Så snälla, ge mig era bästa råd, tips och tillvägagångssätt på hur man kan hitta vänner till en tonåring som är ganska blyg av sig. Alla tips och råd är välkomna. 

• Svar på tråden Hitta vänner till sitt barn
  • Pescetarian

Han kanske trivs med att vara för sig själv?
    Om inte, så är som sagt "after school activities" det bästa sättet. Är han inte intresserad av sport, så finns där ju en massa annat att välja på. Om jag får gissa (med tanke på ditt nick) så bor ni i Sthlm. I Sthlm finns bl a. teater, dans, musik, instrument, scouter, dreja, sy, bokklubbar, IT, språk, matlagning, bakning, m.m.

En annan sak skulle ju vara om han är intresserad av djur? Kanske hundar? Han kanske vill ha en hund, eller vara fodervärd åt en hund, som han kan ta med på tävlingar och utställningar, och på så vis träffa likasinnade.

Sthlm är ju en stad full av möjligheter.

• MissDreamer

Nu väljer jag att utgå från att han inte är särskilt intresserad av idrott och inte håller på med någon sport. Det är annars en perfekt plats att träffa människor. Sporter jag vet atg många börjar med sent är exempelvis kampsport, klättring (testa som familj först kanske) och skytte.

Ett förslag på en passande förening i Stockholm som inte alls är fokuserad på sport är CISV. De brukar ha allt från träffar för ungdomar till lokala läger och även internationella. Den är varken religiös eller politisk utan syftar i grunden till att motverka fördomar och ska vänskapsband globalt.

Har själv varit ledare tidigare och vet vissa barn/ungdomar som haft riktigt tufft i skolan eller varit väldigt blyga som utvecklats enormt och hittat ett helt nytt kontaktnät genom föreningen. Finns både cisv Stockholm och cisv håbo beroende på vart i stan ni bor. Googla!

Sen finns det ju även andra aktiviteter och föreningar beroende på hans intressen. Kanske har kyrkan någon ungdomsaktivitet i ert område eller kanske ska ni fundera på konfirmation. En stor del av de konfirmander jag stött på är inte troende men öppna för att lära sig mer, en perfekt kurs i livskunskap och smidig mötesplats.

Finns även grupper som håller på och lajvar på kvällar eller läger vilket kan vara en lite annorlunda men kul mötesplats. Spelar han mycket data kan ju även ett lan va en bra grej. Kolla om han vill bjuda hem någon eller några på en helkväll /natt med spel eller uppmuntra honom att delta på något av de olika lan som arrangeras runt om i landet. Det blir mycket spel men tro mig de umgås också genom att snacka både med varandra på plats och med andra genom spelet. :)

Fundera på vad han har för intressen och utgå från det! :)

• Common sense

Ta först reda på om han vill träffa kompisar eller ej. Kanske är han introvert?

Jag kan ju bara ta mig själv som ett exempel. Att tvingas ihop med andra och vara social för att vi lever i ett extrovert samhälle är skiiitjobbigt. Tungan ute

Som vuxen kan jag välja själv i alla fall, förutom att jag självklart måste stå ut med mina arbetskamrater. (Som jag behandlar väl, men ack vad skönt det är att komma hem till sin egen lugna vrå efter jobbet).

• Edah

Vi behöver också stöd kring detta. Vår son är 13, har hållit på med olika idrotter men socialt är det svårt. Detta har lett till att han hoppat av sina aktiviteter och därmed tappar vännerna. Sorgligt i föräldeahjärtan men som någon skrev - att bli tvingad till att vara social är väl lika illa som att tvinga mig att sluta träffa mina vänner. Men det är svårt! Ibland tycker jag mig märka att han vill ha nya kontakter men det är för stort steg att ta - läskigt att gå på ny idrott/ förening för första gången. Vi lyckas lite övertala honom m

Svar på tråden Hitta vänner till sitt barn