• evelinagöteborg

Nytt jobb och gravid

Hej, 

mitt första inlägg på Familjeliv och jag hoppas på någon form av diskussionsrespons. 

Jag har precis fått reda på att jag är gravid (med första barnet) med BF i början av oktober. Graviditeten var inte planerad och såväl jag som min sambo är chockade, men även förväntansfulla. 

Jag är precis färdig med en högskoleutbildning över 3 år och har fått ett vikariat på 1 år med start i mitten av februari.
    Jag känner mig orolig för vad arbetsgivaren kommer att säga/tycka när jag måste berätta att jag inte kan fullfölja vikariatet utan kan som senast arbeta till aug/sep, alltså 6 månader innan vikariatet "tar slut". Det känns som om att det hade varit skillnad ifall jag hade fått en fastanställning, då jag hade haft detta jobba att komma tillbaka till. Nu finns risken att arbetsgivaren endast ser mig som en börda som inte har tid att tillföra arbetsgruppen någonting. 

Hur tycker ni jag ska gå tillväga i förhållande till arbetsgivaren? Vilka rättigheter/skyldigheter har jag? När jag ska berätta om graviditeten? Vad kan jag förvänta mig? 

• Svar på tråden Nytt jobb och gravid
  • Anonym (Teamis)

Är anställningskontraktet skrivet och klart?
    Du måste räkna med en stor besvikelse från arbetsgivaren som ju måste lära upp två vikarier vilket medför både merkostnad och förlorad tid.

• Anonym (Sofi)

Mitt tips är att du berättar som det är, det var inget planerat men att du bestämt dig för att behålla barnet.

Arbetsgivaren kan nog inte göra så mycket om papprena är skrivna. Men är osäker när det gäller vik.

• Anonym (Teamis)
    Anonym (Sofi) skrev 2015-02-08 10:00:11 följande:

Mitt tips är att du berättar som det är, det var inget planerat men att du bestämt dig för att behålla barnet.

Arbetsgivaren kan nog inte göra så mycket om papprena är skrivna. Men är osäker när det gäller vik.

Är det skrivet och klart finns inget att göra som arbetsgivare.
  • Anonym (Sofi)
    Anonym (Teamis) skrev 2015-02-08 10:48:52 följande:

Är det skrivet och klart finns inget att göra som arbetsgivare.

Misstänkte att det var så men tänkte att det kanske fanns något kryphål för arbetsgivaren vid vikariat.
  • evelinagöteborg

Arbetsgivaren ska ha skickat avtalet men det har inte kommit fram ännu, så alltså inte påskrivna ännu. Jag har full förståelse för den besvikelse som arbetsgivaren kommer att känna, men samtidigt bör inte vi kvinnor diskrimineras för vår fertilitet. 
    Hoppas på en förstående arbetsgivare! 

• Anonym (Teamis)
    evelinagöteborg skrev 2015-02-08 11:41:55 följande:

Arbetsgivaren ska ha skickat avtalet men det har inte kommit fram ännu, så alltså inte påskrivna ännu. Jag har full förståelse för den besvikelse som arbetsgivaren kommer att känna, men samtidigt bör inte vi kvinnor diskrimineras för vår fertilitet. 
    Hoppas på en förstående arbetsgivare! 

Det är skillnad på moral och ett företags lönsamhet.
    Det tror jag att alla förstår.

Jag är väl medveten om lagar kring diskriminering men det förändrar inte att jag arbetar aktivt för en närvarande personal.
  • snuffrare

Hej

Är i samma situation. Precis avslutat min kandidatutbildning och fått ett vikeriat på 12 månader. Nu första månaden snart avklarad och får veta att jag väntar mitt andra barn. Detta var dock inte planerat så vi är i chock och tveksamhet. Hinner inte få upp föräldrapenningen och håller inte löftet till arbetsgivaren.

Vet inte vart vi ska göra...

Svar på tråden Nytt jobb och gravid