Nytt jobb och gravid
Hej,
mitt första inlägg på Familjeliv och jag hoppas på någon form av diskussionsrespons.
Jag har precis fått reda på att jag är gravid (med första barnet) med BF i början av oktober. Graviditeten var inte planerad och såväl jag som min sambo är chockade, men även förväntansfulla.
Jag är precis färdig med en högskoleutbildning över 3 år och har fått ett vikariat på 1 år med start i mitten av februari.
Jag känner mig orolig för vad arbetsgivaren kommer att säga/tycka när jag måste berätta att jag inte kan fullfölja vikariatet utan kan som senast arbeta till aug/sep, alltså 6 månader innan vikariatet "tar slut". Det känns som om att det hade varit skillnad ifall jag hade fått en fastanställning, då jag hade haft detta jobba att komma tillbaka till. Nu finns risken att arbetsgivaren endast ser mig som en börda som inte har tid att tillföra arbetsgruppen någonting.
Hur tycker ni jag ska gå tillväga i förhållande till arbetsgivaren? Vilka rättigheter/skyldigheter har jag? När jag ska berätta om graviditeten? Vad kan jag förvänta mig?