• Libra1

Endometrios på ändtarmen

Finns det någon här som lider av endometrios på ändtarmen? Hur ser era problem ut? Hur länge håller smärtan/blod i sig? Vad har ni fått för hjälp?

Jag har jobbat i flera år på att få en diagnos. Det är inte förrän nu då vi misstänker just endometrios på ändtarmen som läkarna har fått upp ögonen. Tråkigt att det ska gå så långt. :-/

Berätta gärna era erfarenheter!
    Tack!
    /Libra

• Svar på tråden Endometrios på ändtarmen
  • Libra1
    Tines skrev 2015-02-08 15:21:23 följande:

Har aldrig hört att man kan få det på ändtarmen.... vad har du för symptom? Behandling?

Jag blöder från ändtarmen också vid mens. Det gör fruktansvärt ont och kan knappt sitta de dagar det är värst.

Ska börja med p-piller ett tag för att se om det blir bättre. Vi försöker skaffa barn så de vill avvakta med OP.
  • MalinA87

Och det är inte hemorrojder?

• Libra1
    MalinA87 skrev 2015-02-08 16:17:45 följande:

Och det är inte hemorrojder?

Eh nej! Inre hemorrojder gör inte ont. Jag har gjort en rektoskopi.
  • Stella was a diver

Jag har endometrios med sammanväxningar som fäster mot tarmen, men inte endo i själva tarmväggen. Jag är med i endometriosföreningen och vet att jag läst om de med samma problem som du i deras medlemsgrupper. Minns att det är väldigt svårt att åtgärda med kirurgi då tarmen läker så snabbt att man i princip måste ha mens under operationen för att det ska gå att se. Återkommer om jag hittar inläggen som handlade om detta!

Endo ger ju obehandlad en kronisk inflammation i buken som kan vara negativ för fertiliteten då miljön i livmodern och äggens utveckling påverkas negativt, så det är säkert bra att "pausa" från sjukdomen och äta p-piller ett tag och sedan försöka igen! Lycka till!

• Libra1
    Stella was a diver skrev 2015-02-08 17:02:20 följande:

Jag har endometrios med sammanväxningar som fäster mot tarmen, men inte endo i själva tarmväggen. Jag är med i endometriosföreningen och vet att jag läst om de med samma problem som du i deras medlemsgrupper. Minns att det är väldigt svårt att åtgärda med kirurgi då tarmen läker så snabbt att man i princip måste ha mens under operationen för att det ska gå att se. Återkommer om jag hittar inläggen som handlade om detta!

Endo ger ju obehandlad en kronisk inflammation i buken som kan vara negativ för fertiliteten då miljön i livmodern och äggens utveckling påverkas negativt, så det är säkert bra att "pausa" från sjukdomen och äta p-piller ett tag och sedan försöka igen! Lycka till!

Tack för informationen. Behöver veta allt då det inte verkar vara helt vanligt.

Jag hoppas att P-piller ska lugna ner det. Vi gör IVF så antagligen blir det Synarela inför nästa försök också. Man vill ju förbättra chanserna.
Svar på tråden Endometrios på ändtarmen